10 Reacties

3 weken geleden

Ik ben stiekem blij om dit te lezen want wij hebben hetzelfde. Onze zoon is wakker geworden met oud en nieuw rond 00.00 uur. Wilde toen zijn bed niet meer in en heeft bij ons geslapen. Sindsdien is het naar bed gaan echt drama. Afgelopen nachten ook ineens wakker en huilen. Is ook moeilijk te troosten. Vanacht weer bij ons geslapen. In principe niet zo erg, maar we hebben ook een baby van 3 maanden die in de co sleeper naast mijn slaapt. We denken dat het verlatingsangst is die soort van aangesterkt is door het vuurwerk. We gaan nu proberen een strak en duidelijk avondritueel aan te houden en we blijven herhalen: mama/papa is hier, je bent veilig. Ik heb met chat gpt het 'erover' gehad en een plan gemaakt. Kwam erop neer dat je korte zinnen moet blijven herhalen en niet teveel uitleggen. Ik legde bijvoorbeeld uit dat het vuurwerk maar 1 keer is en nu niet meer terug komt en het niet eng is. Maar dat snapt hij nog niet. Dus daarom blijven herhalen we zijn hier, je bent veilig. Misschien kun je jullie situatie ook in chat gpt gooien voor tips? Succes! Erg pittig is het ♥️

3 weken geleden

Goeie idd, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kon op het forum of via Google zelf niks vinden. Vannacht heeft ze eindelijk een soort van doorgeslapen. Eerst in haar eigen bed begonnen, met erbij zitten valt ze in slaap. Om 22.30 werd ze in paniek wakker en zijn we op zolder gaan slapen, zij in het ledikant en ik in het logeerbed. Hier heb ik haar niet meer gehoord. Hopelijk krijgt ze weer door dat het allemaal wel meevalt 🤞 Succes met jouw zoontje!

3 weken geleden

Wij hebben een koptelefoon voor haar gekocht, die meegaat naar haar slaapkamer. Ze zet hem tijdens het slapen niet op, maar het is wel een soort talisman voor haar. Verder raam en evt ventilatierooster tijdelijk even dicht om zo min mogelijk geluid van buiten te horen. Overdag er veel over praten en geluid benoemen. Juist als kindje bepaald geluid vervelend/eng vindt. Gaat gelukkig nu weer een stuk beter met haar, maar ik herken jouw drama zeker.

5 dagen geleden

Reactie op Maaikeuh

Ik ben stiekem blij om dit te lezen want wij hebben hetzelfde. Onze zoon is ...
Hoe gaat het nu bij jullie? Wij hadden haar weer redelijk op de rit, tot afgelopen weekend iemand een vuurwerkshow aan het geven Was in de wijk. Terug bij af. Tot nu toe eindigen we iedere nacht bij ons in bed. Mijn man slaapt op zolder in het logeerbed als ze er bij komt in bed. Wij trekken de slapeloze nachten niet in combinatie met werk, dus geven uiteindelijk maar toe dat ze in ons bed komt...

4 dagen geleden

Reactie op Loodje91

Hoe gaat het nu bij jullie? Wij hadden haar weer redelijk op de rit, tot a ...
Oh nee serieus..wat naar! Dat snap ik goed, het is heel zwaar. Hier gaat het de afgelopen paar dagen goed (afkloppen). Het heeft bij ons voornamelijk te maken met verlatingsangst en nachtmerries (denk ik). We houden nu elke dag hetzelfde bedritueel aan en blijven erbij tot hij slaapt. Hij doet geen middagdutje meer dus hij valt vrij snel in slaap 😂 Als hij snachts wakker werd dan gingen we er vaak samen heen omdat hij om ons allebei vroeg. En we hebben een matras op zijn kamer gelegd waar mijn man dan op ging liggen. Dan viel hij wel weer in slaap. We hebben gezegd dat hij niet meer bij ons in het grote bed kan omdat de baby snachts moet drinken en hij dan wakker zou worden. Als hij snachts in paniek wakker werd hebben we telkens gezegd: mama/papa is bij je, je bent veilig. En dit telkens herhaald. Wat betreft het vuurwerk hebben we regelmatig overdag dat ook besproken. En gezegd jij was geschrokken van het vuurwerk. Maar dat is nu afgelopen. Wel echt heel zuur dat er dan in januari een vuurwerkshow wordt gegeven 😓

4 dagen geleden

Oh en we laten hem geen tv meer kijken. Eerst mocht hij elke middag even tv kijken (max 1 uur). Maar we merkten dat als hij geen tv keek die dag, dat hij dan vaak ook niet wakker werd. Geen idee of het echt met elkaar te maken heeft.

4 dagen geleden

Reactie op Maaikeuh

Oh nee serieus..wat naar! Dat snap ik goed, het is heel zwaar. Hier gaat he ...
Ja wij benoemden het ook heel veel, gingen juist ook samen extra veel herrie maken om te laten merken dat herrie niet per se spannend is. En (echt stom geweest) gezegd dat het vuurwerk nu klaar is. Maar aangezien we dat niet in de hand hebben en er dus nog steeds vuurwerk afgestoken wordt.. ach. Wij gaan het nu proberen met een stickerkaart. Foto van haar, slapend in haar bed erbij en als de kaart vol is gaan we een cadeautje kopen. Niet iets waar wij ooit aan zouden beginnen, dachten we, maar inmiddels zijn we een soort radeloos. De spanning thuis loopt ook echt hoog op, ik met mijn hormonen en echt mega slaaptekort, pijn in mijn lijf door de zwangerschap en mijn man die ook op zijn tandvlees loopt. We hebben zo'n kort lontje dat we er alles voor over hebben om haar weer hele nachten te laten slapen. Wij hebben inderdaad ook echt iedere avond hetzelfde ritueel, lekker voorspelbaar. En we blijven erbij tot ze slaapt. We waren even gestopt met het middagdutje omdat ze die bleef weigeren, maar sinds het inslapen in de avond weer beter ging, begon ze ook weer aan te geven dat ze overdag wilde slapen. Ze trok het redelijk, zonder slapen, maar de avonden zijn nu rustiger. Dus mogelijk speelde hier ook oververmoeidheid een extra rol. Deze onzekerheid erover is ook zo lastig, niet weten waar je nou precies goed aan doet enzo.

4 dagen geleden

Reactie op Loodje91

Ja wij benoemden het ook heel veel, gingen juist ook samen extra veel herri ...
Heel herkenbaar allemaal. Het was bij ons ook echt niet gezellig thuis. Kan me voorstellen dat het heel pittig is tijdens je zwangerschap 😓 Hier is er ook af en toe nog vuurwerk in de wijk. Maar gelukkig is hij er nog niet wakker van geworden. Hopelijk gaat het stickervel werken 🤞

4 dagen geleden

Reactie op Maaikeuh

Heel herkenbaar allemaal. Het was bij ons ook echt niet gezellig thuis. Kan ...
Vannacht was het pas 1 uur dat ze de eerste keer wakker werd! Geen idee of het te maken heeft met de stickerkaart, maar er lijkt voorzichtig wat vooruitgang te zijn. Ze is hierna wel bij mij in bed geëindigd omdat ik te moe was om geduldig te wachten tot ze sliep. Dit weekend gaan we waarschijnlijk in haar kamer erbij slapen om idd te laten zien dat haar kamer ook echt veilig is, maar hoe we dat precies gaan vormgeven weten we nog niet precies.

3 dagen geleden

Reactie op Loodje91

Vannacht was het pas 1 uur dat ze de eerste keer wakker werd! Geen idee of ...
Oh kijk aan! Onze zoon werd ook vaak rond 1 uur wakker. Heel gek. Mijn man ging er dan vaak maar meteen bij liggen op het matras.