10 Reacties
7 maanden geleden
Onze oudste heeft een vermoeden van ADHD en ASS. Wij merkte bij hem vanaf 6 maanden dat hij veel moeite had met prikkels. Hij sliep veel daardoor maar eigenlijk voor de rest niet zoveel. De rest kwam pa na 3 jaar. Stimmen / moeite met veranderen etc. Hij heeft dan ook geen klassiek autisme. Mijn jongste van 10 maanden kan ook nog niet kruipen of staan maar reageert wel op zijn naam. Misschien is de ontwikkeling van je zoontje iets trager? En als het wel zo is stellen ze het pas vaak vast na 5 a 6 jaar. Dit i.v.m. dat ze nog zoveel ontwikkelen
7 maanden geleden
Reactie op Doperwt
Kruipen en niet staan is toch nog helemaal niet zorgelijk op deze leeftijd? ...
Ja vind ik ook apart. Dat ze meteen denken aan autisme!
7 maanden geleden
Met een partner met autisme kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik heb geen tips voor je, maar wel een vraag: wat voor een stunning doet hij waardoor het buiten het normale baby gedrag valt?
Maakt hij wel oogcontact? Lacht hij (schaterlach of niet)
De dingen die je noemt klinken zo opgeschreven niet als iets bijzonders, ik geloof meteen dat het anders is als je het dagelijks meemaakt overigens!
Ik ben oprecht benieuwd (ook al heb je dus niets aan mijn post)
7 maanden geleden
Niet kruipen of staan zijn deze leeftijd echt niet perse afwijkend. Reageert je kindje wel op aanspreken, of helemaal niet? Alleen niet reageren op naam is ie misschien gewoon wat trager, helemaal geen interactie is een heel ander verhaal. Goed om te weten is dat je op deze leeftijd nog geen autisme vast kunt stellen, hooguit een anders lopende ontwikkeling. Waar indien nodig wel hulp bij geboden kan worden.
Ook stimming hoeft niet afwijkend te zijn, mijn zoontje kan dit ook doen door heel erg met z’n hoofd te schudden bij bepaald licht, met zijn lijf te wiegen tijdens het spelen en hij heeft soms ook dat soort dingetjes om zichzelf in slaap te krijgen. Mijn zoontje is een heel normaal kindje waar geen enkele zorgen over zijn.
7 maanden geleden
Jullie kennen je kindje dus zien ongetwijfeld een vollediger beeld dan wat wij in je bericht mee krijgen. En als je partner autistisch is het misschien ook waarschijnlijker dan bij een willekeurig ander kind. Maar voor mij klinkt dit nog niet per se als autisme. Ik denk dat jonge kindjes wel vaker aan stimming doet, ik weet nu niet hoe hard jouw zoontje dit heeft. Buiten stimming heeft mijn dochter alle andere kenmerken die je opsomt en ik heb niet het idee dat dat abnormaal is.
7 maanden geleden
Mn nichtje heeft klassiek autisme. Ze is intussen al 15 jaar, dus weet niet precies wat ze wel/niet kon bij welke leeftijd, maar weet wel dat ze als baby echt heel veel huilde. Op iets latere leeftijd (wel ouder dan 10 maanden) sorteerde ze alle dingen op soort of kleur, ze legde bijv alle afstandsbedieningen bij elkaar enzo. En ze speelde nooit echt met speelgoed zoals het bedoeld was, ipv met autootjes rijden, draaide ze bijv aan de wielen.
Toen ze eenmaal kon lopen, liep ze op haar tenen en fladderde met haar handjes, maargoed toen was ze weer wat ouder.
Zij is toen ze 3 of 4 jaar was gediagnosticeerd, maar heeft ook wel echt een hele erge vorm..
Zij heeft als baby trouwens ook nooit gebrabbeld. Maakte volgens mij wel oogcontact.
En ze had later ook kauwspeelgoed, omdat ze heel obsessief kauwde op dingen, maar dat is ook een vorm van stimmen.
6 maanden geleden
Hier een mama met autisme en een zoontje van 4 jaar met vermoedelijk Adhd en ASS. Ze denken datbhij hoogfunctionerend ASS heeft. Hij kon al praten met 6 maanden en kruipen heeft hij nooit gedaan. Hij doet het nu hartstikke goed op school. Slaat waarschijnlijk een klas over en is sociaal( oppervlakkig dan, hij heeft wel 1 vast vriendje) hij kijkt je wel aan maar niet direct in de ogen... dus wat jij beschrijft kan maar het hoeft niet. Het klinkt ook wel 'normaal' voor een laatbloeier. En ASS zien ze vaak echt pas na de peuter leeftijd. Richting 3 jaar. Daarvoor hebben alle kinderen nog de tijd om zich op tijd te ontwikkelen. Ze zeggen daarom ook vaak: met 4 jaar kunnen ze allemaal staan lopen praten enzo( tenzij ze natuurlijk een ontwikkelingsstoornis hebben)