7 Reacties

4 maanden geleden

Autisme kan op deze leeftijd niet vastgesteld worden. Veel aspecten van autisme zoals ‘stimmen’ of fladderen zoals jij beschrijft zijn op deze leeftijd nog heel normaal gedrag. Maak je dus geen zorgen, hier is niks geks aan. Ws een fase

4 maanden geleden

Geloof niet dat je het nu al kan ‘labelen’ Mijn zoontje spant vaak van vreugde alle spieren aan en trilt er over. Flapt met z’n handjes. En luisteren… haha dreumes luisteren, alleen wat ie wil horen. Als je echt zorgwekkend gedrag ziet, ja dan snap ik het. Maar ik beschouw dit als gewoon baby/dreumes gedrag. Het is vaak als ie heel blij is voor z’n eten of iets leuks ziet/doet, bij ons.

4 maanden geleden

Het fladderen met handen is de regulatie van emoties. Vaak spanning of blijdschap. Eten is vaak iets wat leuk/lekker is en er ontstaat wat ‘spanning’, ze willen nog een hapje. Dit is op deze leeftijd heel normaal gedrag! Pas vanaf een jaar of 3 kan je zeggen dat het bij autisme hoort. En zelfs dan kan het ook nog bij de normale ontwikkeling horen.

4 maanden geleden

Ik werkte op kinderdagverblijf. Maar daar zaten zoveel kinderen te fladderen met handen. Hoort er gewoon bij hoor..

4 maanden geleden

Mijn zoontje doet dit de hele dag door bij enthousiasme. Nog even en hij stijgt op. Alleen fladderen betekent niet meteen autisme. En zo jong zou ik er nog niks achter zoeken.

4 maanden geleden

Is volgens mij normaal want mijn kindje is ook 14maanden en pladdert ook als er bv iets leuks ineens even op tv komt ( als ze even tv kijkt ) of als ze iemand ziet die ze leuk vind dat langskomt , nichtje speelt met haar of als we iets spelen

3 maanden geleden

Hier ook fladderen uit enthousiasme, en is op deze leeftijd nog geen probleem. Op basisschoolleeftijd kan het wel een signaal zijn.