10 Reacties

2 maanden geleden

Induwen werkt sowieso averechts zeker nooit doen... hier werd ons geleerd in de opleiding kinderbegeleider dat je het leuk moet maken voor kinderen met figuurtjes werken is iets meer werk maar mss helpt het wel...

2 maanden geleden

Hier precies hetzelfde probleem dus ik lees even mee voor tips

2 maanden geleden

Reactie op Chartjeeee

Induwen werkt sowieso averechts zeker nooit doen... hier werd ons geleerd ...
Als ik eten op een bord voor haar leg, pakt ze het op en gooit ze het op de grond of doet ze net alsof ze het opeet en gooit het dan ook op de grond

2 maanden geleden

Reactie op Roobje

Als ik eten op een bord voor haar leg, pakt ze het op en gooit ze het op de ...
Hier wordt ook steeds veel met eten (en overige spullen) gegooid, hoort dit niet een beetje bij? We geven wel bestek sinds zij 12 mnd oud is en zij is nu druk aan het oefenen daarmee en vaak geeft zij vork/lepel aan ons om de beurt om haar te voeden, vervolgens weer zelf proberen etc. In de afgelopen week heeft zij 2 dagen geen avondeten gegeten, de rest van de week redelijk tot goed. Vooral als zij al overige maaltijd momenten goed gegeten heeft, minder trek in avondeten, accepteren we dan maar. Soms eet zij ook beter als we nauwelijks aandacht aan haar geven en gewoon aan het eten zijn. Reageer je op dat gooien met eten? Ik doe het nooit, poets het ook pas nadat we klaar met eten zijn etc. Zodat zij precies 0 reactie daarop krijgt. Misschien doe je je te best gewoon, klinkt raar, maar ik heb nooit mij best gedaan om eten naar binnen te laten krijgen. Ik zie het als mijn taak om om zoveel uur eten aan te bieden en laat haar echt bepalen wat en hoeveel zij daarvan eet sinds zij 6 mnd oud is. Deed nooit echt aan overtuigen, afleiden of wat dan ook en heb er echt vertrouwen dat zij dit kan reguleren verder (hebben een goede groei dus het werkt hier kennelijk).

2 maanden geleden

Hier gewoon voor m zetten en niet teveel aandacht aan besteden gaat het beste. Als hij gaat gooien geven we wel aan dat eten op tafel hoort, maar niet meteen allemaal gaan oprapen etc. Als hij blijft gooien is de maaltijd voorbij en halen we het bordje weg. Maar ook aan het eten zitten en voelen wat de textuur is etc hoort bij het leren eten. Hij wil tegenwoordig sowieso niet meer gevoerd worden sinds hij 1 is, dus alles eet hij met z’n handjes.

2 maanden geleden

Hier wordt ook lang niet alles gegeten hoor. Aardappels vlees en groenten sowieso niet, daar maak ik aardappelkoekjes van die ik opbak. Dan eet hij het wel. Verstop dus het vlees en de groenten. Verder gaat alles wat zacht en smeuiig is er wel in; risotto, paella, pasta, etc. Ook met groenten, vis en met grove stukken. Maar hij vindt alles beetje vies om met zijn handjes te pakken.. smijt het dan weg. Eet eigenlijk gewoon nog het beste van de lepel en wij hem dus voeren. Kipnuggets, vissticks, gebakken aardappels, frietjes etc eet hij wel gewoon los. Er komen nu ook net pas 2 kiezen door dus wellicht vindt ie het gewoon te moeilijk nu hij nog niet veel tanden/kiezen heeft. Ik vind het wel best.. soms pak ik uit handigheid nog een potje maar meeste eet hij wel van de pot met hier en daar wat kunst en vliegwerk. Zou graag willen dat hij zelf eet maar daar is hij nog niet. Hier werkt weinig aandacht geven en gewoon “eten” zonder druk of corrigeren ook het beste! Komt allemaal vanzelf wel

2 maanden geleden

Hier word er alleen gegeten als het bordje voor z’n neus word gezet en hij het zelf mag doen. Als we hem willen voeren dan draait hij ook z’n hoofd weg

2 maanden geleden

Belangrijkste is: zelf het goede voorbeeld geven. Met z'n allen aan tafel eten en vooral niet teveel aandacht aan besteden. Hoe meer druk je erop legt hoe minder het gaat lukken. Je kunt het ook in kleine stukjes opbouwen. Bijvoorbeeld door haar eten te geven wat ze wel eet (dat is veilig voor haar) en daarbij iets anders erbij te leggen. Bijvoorbeeld wat aardappeltjes ofzo. En zelf de regie laten houden. Dus lekker zelf laten eten met de handen. Op die manier ontdekt ze het eten. Ook aanraken, ruiken, proeven etc. is onderdeel van eten.

2 maanden geleden

Reactie op Roobje

Als ik eten op een bord voor haar leg, pakt ze het op en gooit ze het op de ...
Op deze leeftijd doen ze niet alsof. Ze is het aan het ontdekken, ervaren. Dat is stap 1. Ik zou het lekker laten gaan, gewoon opruimen na de maaltijd en morgen weer een dag. In mijn ervaring gaat er steeds meer naar binnen en steeds minder op de grond

2 maanden geleden

Hier wil het nog wel eens helpen om te combineren met een hapje appelmoes of fruitpotje. Eerst een hapje moes, dan een hapje met voornamelijk moes en een beetje groente (oid), dan steeds meer groente/aardappel, en als hij het niet accepteert, weer een hap alleen maar moes etc. Werkt ook niet altijd, maar misschien is het een tip die bij jou wel (een keer) werkt. Oh en hier wordt er ook amper gegeten als hij moe is. Eerder op de dag snackt hij tomaat, komkommer, maïs, augurk etc, maar in de avond eet hij dat echt niet als hij te moe is. Een half uurtje later is al funest. Misschien is dat ook iets om naar te kijken. Zoon eet het beste tussen 5 en 6, niet later dan 6. Hij is 15,5 mnd.