12 Reacties

6 maanden geleden

Hier zegt onze jongste ook van bijna 1, alleen nog maar dada of papa en wat andere klanken. Onze oudste had dat niet die deze dat zelf later. de oudste zelf begon pas echt met praten pas met 2-2,5 jaar een echte laatbloeier ook met de rest. Jongste daar in tegen best wel snel want loop nu ook bijna al oudste daar in tegen pas met 18 maanden.

6 maanden geleden

Wij hebben drie kinderen en alle drie heel verschillend. De oudste was laat in kruipen etc, maar zei ook al aardig wat woorden met 1 jaar. Hij kon hoge torens bouwen van blokjes. De tweede liep al met 7 maanden rond de tafel. Woordjes zeggen zei hij heel erg laat. Begrijpbaar met ruim 2 jaar. De derde is volgende week 1 jaar. Die kan sinds afgelopen week tijgeren en zelfstandig zitten. Ze kan al wel even zwaaien, meedoen met klap eens met je handjes (ook boze bolletjes en in de lucht), wijzen etc. Erg leuk hoe ze zich zo zelf ontwikkelen.

6 maanden geleden

Hier ook bijna 1 jaar en kan een hoop brabbelen in verschillende klanken. Geluiden na doen zoals welk geluid maakt de koe? Boeeee! of zelf een koe zien, ernaar wijzen en het geluid maken, wijzen en 'die' zeggen naar wat hij wil hebben zoals drinken tijdens het eten en hij begrijpt echt wel wat we bedoelen als we dingen zeggen. Verder loopt hij achter zijn loopwagen en langs dingen, staat los en kruipt overal heen. Maar woordjes zijn er niet, zelfs geen papa en mama. Wel de klanken maar dan op hele random momenten.

6 maanden geleden

Hier loopt ze al los, maar zegt enkel het woord ‘meer’. Wijzen, klappen etc doet ze wel. Onze oudste heeft een beperking, dus kunnen we niet echt mee vergelijken. Die was met alles heel erg laat.

6 maanden geleden

Reactie op MamavanRenK

Wij hebben drie kinderen en alle drie heel verschillend. De oudste was la ...
Ja echt ook totaal verschillend, leuk om te lezen

6 maanden geleden

Hier ook niet. Wel mamamamama, maar niet echt gericht 'mama'. Gewoon meer gebrabbel. Hij kan sindskort staan langs een tafel of stoel, daar is hij dan ook vooral druk mee 😂 Komt vanzelf wel denk ik dat praten.

6 maanden geleden

Onze oudste ging pas rond twee jaar echt begrijpelijk woordjes zeggen (ze worden hier wel tweetalig opgevoed dus zijn ze gemiddeld waarschijnlijk wat later). Nu zijn wij helemaal geshokeerd dat onze jongste (12,5 maand) al mama en sindskort ook baba (papa in mijn partners taal) zegt. Verschilt dus heel erg per kindje, zoals hier eerder ook al werd gezegd.

6 maanden geleden

Hier ook heel veel klanken, waarvan "Koe!" Favoriet is. Zo heet onze kat, maar gezien ze alles "Koe!" Noemt is dat denk ik een toevalstreffer 😅 af en toe komt er iets anders uit wat lijkt op een woord, maar ze herhaalt dat dan niet, dus ik denk echt dat het meer oefenen met klanken is.

6 maanden geleden

Mijn oudste zei haar eerste woord (naast papa en mama) met 12 maanden. Maar kon voor haar 2e verjaardag al ‘olifantje in het bos’ zingen en praat nu echt de oren van je kop af. De jongste (bijna 1) heeft naast papa en mama nu gezegd: eten, lekker, naan (banaan), die, nee

6 maanden geleden

Onze praten ook niet tot hij 1 jaar en 2 weken was. Toen kreeg hij weer een sprong. Ineens is het duif, boom, poes. Helaas geen mem/mama haha. Eerste woordje was dus duif haha. Voor hem een grote sprong, naast praten ook gaan zitten , kontschuiven en sinds het weekend optrekken en willen staan. Alle kindjes pakken hun moment. Wij verbazen ons hoeveel hij sinds een week allemaal kan.

6 maanden geleden

Hier ook geen babbelaar. Hij heeft veel nieuwe klanken gevonden. Soms lijkt hij een beetje mama en dada te zeggen. Vooral kopiëren. Motorisch gaat hij wat sneller hij kruipt, trekt zich op, stapt vooruit met behulp van stoeltjes, manden... staat soms al enkele seconden alleen.

6 maanden geleden

Reactie op Wajomanza

Hier ook heel veel klanken, waarvan "Koe!" Favoriet is. Zo heet onze kat, m ...
Mijn zoontje zegt ook heel vaak koe.. ook tegen de paardjes in de wei.