22 Reacties

8 maanden geleden

Mijn zoontje eet precies dezelfde hoeveelheid als jou dochter krijgt ook nog borstvoeding hij heeft wel meer voedingsmomenten maar weigert te drinken alles geprobeerd een fles een 360 graden beker een tuitbeker met een lepel drinken geven hij laat alles zo uit zijn mond lopen. Hij groeit goed en heeft voldoende plasluiers groeit jou dochter goed? Dan is het denk ik wel goed maar ik maak mij er ook steeds zorgen over als ik het vergelijk met andere baby's van 10 maanden.

8 maanden geleden

Langzaam afbouwen. Mijn dochter is nu 10 maanden en drinkt alleen als ze wakker wordt en gaat slapen. Niet te snel willen. Uiteindelijk lukt het echt. Ik was er ook bang voor maar overdag krijgt ze nu niks van bv. Vaste voeding moet het vervangen en dat kost even tijd omdat je straks met de ontlasting zit als je te snel gaat. Succes maar geloof mij het is ineens voorbij en mis je het dat ze bij je wil drinken. Geef ook extra water loop van de dag.

8 maanden geleden

Mijn zoontje is bijna 10 maanden en komt niet aan de hoeveelheid vaste voeding als jouw dochter en heeft daar ook niet zoveel interesse in. Melk is hoofdvoeding het eerste jaar, dus ik maak mij er niet zo druk om. Inclusief de nacht drinkt hij nog een 7-9x bij mij.

8 maanden geleden

Hoi hoi, ons meisje is even oud en eet precies evenveel, behalve dat de boterham meestal geweigerd wordt. Ze krijgt ook nog vijf voedingen overdag en 1-2 in de nacht, dus volgens mij is het gewoon prima normaal hoor :) komt vanzelf. Ik geef nu ‘s ochtends vaak ei en rond 16u nog een knijpfruitje die vindt ze echt heel stoer om zelf te eten, dus dat helpt wel. Ik vind het al heel knap dat ze überhaupt kan drinken uit die 360 beker! Dat doet ze hier écht niet.

8 maanden geleden

Hier is melk de hoofdvoeding en eten om te oefenen en experimenteren. Stap voor stap gaat er steeds meer in. Ik bied trouwens bewust geen extra drinken aan, omdat dat lege maagvulling is. Zolang ze nog aan de borst drinkt is dat genoeg vocht

8 maanden geleden

Hier zit wel een groot verschil met bv of kv. Ik denk dat die schema’s een beetje een gemiddelde zijn. Kindjes die kv krijgen zitten op deze leeftijd nog maar op 2-3 melkvoedingen per dag dus die moeten er wel veel bij-eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je kijkt naar kindjes die bv krijgen, daar zitten op zichzelf al veel voedingsstoffen in, daardoor eet een kindje dan vaak nog niet zoveel als een kindje wat kv krijgt. Dat verschilt natuurlijk ook wel door hoe vaak je bv aanbiedt en het kindje zelf.

8 maanden geleden

Reactie op ykryl92

Langzaam afbouwen. Mijn dochter is nu 10 maanden en drinkt alleen als ze wa ...
Wat fijn dat het bij jou lukt in de middag! Geef je dan nu ter vervanging kunstvoeding of koemelk? Ik ben sinds 1 week bezig om af te bouwen. Ik geef nu in de middag geen bv, maar mijn zoontje wordt heel kwaad en gaat absoluut niet slapen.. hij kan zo 1 uur doorhuilen. Ik merk ook dat hij nu ‘s nachts vaker wakker wordt voor melk, omdat hij ‘s middags minder drinkt. Heb jij dat niet? Ik vind het zo moeilijk..

8 maanden geleden

Reactie op Yesje

Wat fijn dat het bij jou lukt in de middag! Geef je dan nu ter vervanging k ...
Mijn dochtertje wilde absoluut geen fles pakken. Dat heb ik heel lang geprobeerd om een voeding op zijn minst te vervangen om makkelijker af tr bouwen maar dat is niet gelukt. Ze vindt het niet lekker. Ik geef haar nu vaker vaste voeding. Ik geen extra water maar geen melk overdag. Laat ik het zo zeggen als ze opstaat geef ik bv en als ze naar bed gaat meer niet. Ik heb ook nu het probleem dat ze soms in de nacht wakker wordt en aan de borst wil. Ik geef gewoon. En als ze tandjes krijgt en ze huilt veel overdag of wil niet slapen, geef ik gewoon bv. Is niet zo dat ik haar dan heel lang laat huilen. Als het binnen 10 min niet lukt om haar rustig te krijgen geef ik bv. Maar dit is de afgelopen tijd niet meer geweest. En ze trekt ook aan mijn bh als ze echt wil. Maar dit kan ook gewoon zuigbehoefte zijn. Dan probeer ik eerst met een speentje en als dat niet werkt bv. Je moet vooral doen wat goed voor jullie allebei is. En als je het afbouwt sowieso goed aanvullen met vaste voeding zoals fruit en groente en tussendoortjes. Onze schema zal ik wel naar je sturen ongeveer hoe het eruit ziet dan snap je wat ik bedoel. 7.00 uur Opstaan en voeding of ontbijt (2uur wakker) 9.00 uur Dutje 1, circa 30 – 45 minuten 10.00 uur Wakker (3uur wakker) 10.30 uur Groente/fruithapje 12.00 uur boterham 14:00 uur Dutje 2, circa 1 uur 15.00 uur Wakker (4uur wakker) 15.30 uur fruit 17.00-17.30 uur Groentehap 18.30 uur Melk Voeding 18.30 / 19.00 uur In bed

8 maanden geleden

In principe hoef je niet actief af te bouwen, jekunt je kindje volgen. En het is niet voor alle kindjes hetzelfde. De voedingschemas zijn vaak niet goed afgestemd op voeden op verzoek en volgen allerlei regels die niet uitgaan van het volgen van je kindje. Als je er meer over wilt lezen zou ik de boeken van Stefan Kleintjes (over borstvoeding en eten met kleintjes) aanraden

8 maanden geleden

Ah hier ook hoor! 10 maanden en krijgt nog 3 a 4 keer bv overdag, live of gekolfd, net wat uitkomt en meestal een keer heel soms twee keer per nacht. Vooral interesse in melk en wat minder in eten, met name groenten, vlees ed. Alles wat zoet is zoals fruit gaat et best aardig in.

8 maanden geleden

Reactie op ykryl92

Mijn dochtertje wilde absoluut geen fles pakken. Dat heb ik heel lang gepro ...
Ah super bedankt voor je duidelijke uitleg. Hopelijk zal het hier ook steeds beter gaan. Het is echt een strijd, maar ik wil stoppen met bv omdat ik zwanger ben. Het is nu zo zwaar. We hebben een soortgelijk schema. Ik bied sinds kort inderdaad ook steeds meer vaste voeding en hij vindt dit heerlijk. Water neemt die af en toe maar een paar slokjes. Mijn zoontje wilt ook absoluut geen flesje. Het consultatiebureau heeft aangeven dat ik ook 2 bekers koemelk per dag kan geven, omdat hij over 2 weken 1 jaar is. Gecorrigeerd is hij 10 maanden, vandaar dat ik daar nog niet mee wil starten. Ik bied nu wel yoghurt aan in de middag en dat vind hij heerlijk. Het probleem is dat hij zonder borst absoluut niet wilt slapen. We zijn minimaal 1 uur bezig om hem in slaap te krijgen met veel gehuil.. had jouw dochtertje geen slaapassociatie met de borst? Speentje wilt hij overigens ook niet.

8 maanden geleden

Reactie op Yesje

Ah super bedankt voor je duidelijke uitleg. Hopelijk zal het hier ook steed ...
Ja dat was ook echt moeilijk met haar slaap maar dat is ook echt goed doorzetten. Ze slaapt altijd tijdens de borstvoeding in de avond en dan werd ze in de nacht wakker omdat ze weer borst wil. Dat was eigenlijk die zuigbehoefte van haar. Toen dacht ik dan geef ik wel bv vlak voordat ik zelf naar bed ga en dit werkte heel goed. Ze werd niet meer wakker in de nacht. Ik weet dat je ze niet slapend in bed moet leggen maar zo slaapt ze wel beter heb ik het idee. Kan er ook niks aan doen dat ze in slaap valt. Vind het ook zielig om haar wakker te maken en dan in bed te leggen. Dit is voor ons wel een lesje want als ik een twee zou krijgen, wil ik combineren met een voeding met fles kv. Mijn dochtertje wil het absoluut niet. Als ze dat had gedaan, was het minder zwaar voor me.

8 maanden geleden

Hier ook nog 5 voedingen overdag en 0 tot 2 ‘s nachts. Hartstikke goed voor je kindje, melk is nog even de hoofdv

8 maanden geleden

*Melk mag nog even de hoofdvoeding zijn😊 Maar als je er nauwelijks door kan werken, zou ik wel zoeken naar iets wat bij jullie beiden past..

8 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties! Ondanks dat dit ons derde kindje is, blijft het altijd weer zoeken en maakt het me onzeker. Maar fijn te horen dat dit heel normaal is. Ik heb met het werk een afspraak over mijn werkuren en kan me daar goed mee redden dus dat heb ik los gelaten. Hier is het ook regelmatig in slaap vallen tijdens het voeden,.maar ik probeer haar toch wel regelmatig wakker in bed te leggen om associaties te voorkomen. In de nacht is het vooral geborgenheid en zuig behoefte. Maar mn nachtrust is me ook wat waard dus ik geef er gewoon aan toe.

8 maanden geleden

Reactie op NienkeGK

Bedankt voor jullie reacties! Ondanks dat dit ons derde kindje is, blijft h ...
Graag gedaan hoor! En weet je straks als ze veel ouder zijn gaan wij deze dagen missen dat ze lekker in onze armen in slaap vallen tijdens het drinken. Daarom probeer ik er ook wel van te genieten dat ze zo in slaap valt. Ik weet dat het niet goed is maar langzaam komt het ook wel goed en zal ze dat niet meer doen. Wij hebben soms ook dagen dat ze heel onrustig is door drukke dagen. Dan slaapt ze zo slecht. Ze wil dan het liefst bij ons zijn. Is niet altijd maar wel eens dan laat ik het ook gewoon toe omdat ik ook rustig wil slapen natuurlijk. En eerlijk is eerlijk ik vind het zo schattig hoe ze dan bij mij slaapt en met haar kleine handjes over mijn gezicht aait en lekker in slaap valt. De tijd gaat zo snel. Geniet van deze lieve momentjes. Straks als ze aan het puberen zijn, willen ze geen knuffel of een kusje meer misschien.

8 maanden geleden

Reactie op NienkeGK

Bedankt voor jullie reacties! Ondanks dat dit ons derde kindje is, blijft h ...
Hier ook regelmatig ‘s avonds aan de borst in slaap vallen. Ik geniet er nog maar van. En ik merk geen verschil tussen nachten dat ik hem wakker of slapend wegleg.

8 maanden geleden

Ik heb een schema gevolgd voor BV baby’s zonder dat ik het actief zelf afbouw. Vanaf 9 mnd. moeten ze minstens 3x vast voedsel aangeboden krijgen dus dit lijkt je goed te doen. Inmiddels bieden wil als 4e eetmoment zelf in de middag snoepgroentjes of extra fruit, maar verder kan ze ook avondmaaltijd overslaan 1x per twee weken en het is allemaal prima.We hebben een super actieve meid die veel BV drinkt maar ook wat meer vast voedsel eet. Je kan altijd wat aanbieden en baby laten bepalen of die het neemt of niet 😉 Hier gebeurt dit altijd na BV zodat zij dit bovenop haar melkvoeding eet en niet in plaats daarvan, maar dat is alsnog een bewuste keus tot 1 jaar hier 😇

8 maanden geleden

Ik zou niet actief gaan afbouwen maar je kindje volgen. 9-12 maanden is een overgangsfase naar vaste voeding en elk kindje doet dit op het eigen tempo. Mijn zoon is 10 maanden en zit wel op een gemiddeld schema van 3 melk voedingen en verder vast eten. 3 boterhammen, stuk fruit en ruim 200 gram avondeten op een dag. Dus dat kan ook met bv en niet alleen met kv wat eerder gezegd is door iemand. Ga alleen actief aanpassen als het niet meer werkt voor je kindje of voor jou! Blijf eten interessant houden en ze gaan zelf wanneer ze er aan toe zijn meer eten en minder melk drinken :)

8 maanden geleden

Reactie op ykryl92

Mijn dochtertje wilde absoluut geen fles pakken. Dat heb ik heel lang gepro ...
Loopt jouw BV hierdoor niet enorm terug? Met 2 voedingen per dag en dan de ene x wel ‘s avonds/snachts en de andere x niet?