11 Reacties
2 jaar geleden
Aan jezelf denken is heel erg belangrijk. Ontbijten, lunchen, avondeten. En ook vooral goed drinken, water, sapjes. Etc.
Ik snap dat het erg lastig voor je kan zijn, maar je moet juist energie hebben en dat krijg je door genoeg slaap, eten en drinken. Als je niet goed eet en drinkt is je productie ook minder
2 jaar geleden
Ik snap je.
Zelfde hier van volle gekolfte flesje naar 60ml gegaan. Ik drink warme chocolademelk cacao. Probeer toch wat te eten. Ik begrijp je precies doe ook alles alleen. Keizersnede geboren 4 weekjes oud hoorde vandaag ze 4kilo 200 gram... is te weinig. Helaas kan ik je niet helpen. First time mom. Ik lees mee. Misschien toch even contact opnemen met lactatiekundige. En proberen aan te leggen stimuleert ook. Dat is wat ik doe... al neemt ze de borst niet echt.
2 jaar geleden
Wat vervelend dat je eerste tijd met de kleine zo stessvol is geweest dat is niet niks!
Het zou best kunnen dat het nu wateriger is door het warme weer en daardoor dunner en doorzichtiger is! Dan heeft je kindje meer behoefte aan vocht dus wordt de melk dunner, geen zorgen. 😊
Probeer misschien als makkelijke snacks voor jezelf makkelijk fruit en snack groentes te halen? Bessen appels bananen. Ongezouten noten. Bakje yoghurt. Iets wat je makkelijk pakt en makkelijk kan eten. Misschien dat het helpt om een grote fles water neer te zetten in het zicht om meer te drinken zeker met dit warme weer is het voor jezelf ook erg belangrijk! Borstvoeding kost veel calorieën en energie.
En om je productie te verhogen zou je echt strak om de 3u kunnen gaan voeden beide borsten, veel huid op huid en als de kleine eerder dan 3u komt aanleggen aan de borst ipv de kv fles. Want steeds als jij kv geeft krijgt je borst geen signaal dat er meer nodig is.
2 jaar geleden
Enkele tips die voor mij werken om genoeg te eten en drinken.
- voorraadje eten in nachtkastje.
- voorraadje eten in de kinderwagen
- Noten repen. Muslie repen. Noten mix, chocolade. Banaan.
- overal waar je veel bent kannen water neer zetten. Naast het bed, bank, eettafel .
- als de baby eet twee glazen water zoiezo drinken.
- Spreek met je omgeving af als je borstvoeding geeft dat zij water komen brengen zonder dat je dat hoeft te vragen.
- ik heb extra blikken linzen, kikker erwten en doperwten in huis. Als ik echt niet aan eten toe kom trek ik een blik open.
- Ontbijten met havermout en zaden mix
- avond eten 4 vaste vezelrijke recepten en die voor meerder dagen koken en invriezen.
- weekschema maken en elke dag hetzelfde eten.
Voor mij werkt dit om extra te eten. Drinken lukt ook nog niet altijd.. het blijft goed voor jezelf zorgen en dat vergt een goede voorbereiding.
2 jaar geleden
https://voodmeals.com/theme-boxes/new-parents-box.. deze is ook makkelijk om voor als avond eten te bestellen en hebben genoeg voedingstoffen.
2 jaar geleden
Ooo lieve mama het is ook niet niks.
Juist bij borstvoeding is voldoende eten en vooral ook drinken erg belangrijk.
Ik heb hier bijvoorbeeld een hele grote bidon met water staan (gaat een liter in) daarvan moet ik er van mezelf sochtend een leeg hebben en smiddags ook. Ook makkelijk naast je neer te zetten zodat je kan drinken tijdens het voeden. En daarnaast drink ik ook wat andere dingen tussendoor.
Sommige gerechten zijn prima in te vriezen denk dan aan nasi, curry pasta(saus) misschien een idee om daar af en toe een grote hoeveelheid van te maken en dan in porties in te vriezen. Als je dan dus niet aan vers koken toe komt kun je makkelijk zoiets warm maken
Om meer productie te krijgen is vaker aanleggen of kolven meestal de oplossing. Maar wellicht ook wijs een lactatiekundige mee te laten denken of kijken om te helpen.
2 jaar geleden
Zoals al beschreven is kan het komen door het warme weer dat het nu wateriger is. Dat is heel normaal. Moment dat je baby aan ligt past de borst zich aan aan de behoefte van je kleintje.
Mijn zoontje is nu 2 maanden en soms ligt die elk uur te drinken uit beide borsten. Gewoon elke keer aanleggen ook als je denkt dat die nog honger heeft.
Het is namelijk juist belangrijk dat zodra je denkt hij heeft honger gewoon weer aanleggen. Als je op dat moment een flesje kv aanbiedt je borsten niet extra aanmaken. Dus altijd direct aanleggen en lekker huis op huid houden.
Ik drink op moment elke dag minimaal 1 liter karnemelk. Ook melk producten zijn goed voor de borstvoeding.
Verder kun je borstvoeding thee kopen of pilletjes maar ben even de naam kwijt.
En zelf heel goed voor je zelf zorgen. Is soms lastiger dan gedacht maar echt als je dit niet doet loopt het idd achteruit. En door over de hele dag kleine beetjes te eten kom je al een heel eind.
2 jaar geleden
Hier een paar tips van iemand die ook echt niet goed eet of drinkt:
Ik drink niet zo veel water omdat ik dat niet zo lekker vind (van de kraan) dus leng ik het aan met puur appelsap. Zo is het niet te zoet maar drink ik wel graag en dus meer. Eten kom ik ook niet echt toe overdag. Of toch niet gezond. Ik zorg wel dat ik als ochtendactiviteit met de baby brood ga kopen. Een boterham smeren is snel gebeurd namelijk. En als ik echt geen zin/tijd vind om naar buiten te gaan durf ik smiddags ook iets te bestellen. Zo kan je jezelf verplichten om een slaatje of iets anders gezond te eten zonder dat je er enige moeite voor moet doen 😅 ik weet niet of je hier überhaupt iets aan hebt maar toch.. wel sowieso goed bezig en top dat je toch blijft volhouden!
2 jaar geleden
Hé, wat vervelend voor je dat je zo veel stress ervaart! Er zijn al heel veel adviezen gegeven waar ik mij bij aan sluit!
Daaronder vallen, goed voor jezelf zorgen qua eten en drinken. Inderdaad maak het jezelf zo makkelijk mogelijk! Dwz een bidon en als je tijd hebt wat dingetjes voorbereiden zodat je dit met weinig moeite kan pakken.
Ik mis in jouw verhaal de reden waardoor je denkt dat je productie heel veel terugloopt? Kolf je alleen of geef je ook live voedingen. Je kindje zal altijd meer uit de borst halen dan het kolfapparaat.
Het is normaal dat je borstvoeding veranderd na de eerste weken. Het gaat van colostrum, naar overgangsmelk, naar rijpe moedermelk. Rijpe moedermelk is minder geconcentreerd en dus wateriger. Dat hoort zo. Er drijft als het langer staat wel een vettig laagje op, met name als je de achtermelk hebt. Met het warme weer wordt het nog wateriger inderdaad. Dat is omdat je kindje dat nodig heeft.
Je kunt je productie weer op pijl krijgen door zoals al eerder genoemd inderdaad:
Vaker aanleggen. Bij alle hongersignalen en beide borsten aanbieden. Aanleggen stimuleert meer dan kolven, hoewel kolven ook stimuleert.
Stop waar mogelijk met de kv. Dat houdt de noodzaak in stand omdat het je productie niet stimuleert. Leg op die momenten juist extra aan.
Inderdaad zou je borstvoedings thee kunnen proberen. Ze zeggen dat fenegriek je productie ook stimuleert. Volgens mijn zus werkt het, maar je moet er wel veel van nemen.
Tot slot, je hebt de tip al gekregen om naar een lactatiekundige te gaan. Dat kan sowieso geen kwaad. Zij kijken met je mee en geven meestal goede tips.
Ik vind het echt top dat je er zo je best voor doet. Hou vol, dan gaat het je zeker lukken om je productie weer op te krikken. Pak alle hulp vanuit je omgeving met twee handen aan want het is ook belangrijk dat het goed gaat met jou!