368 Reacties
5 maanden geleden
Reactie op Char1992
Tijdens de maaltijden gewone/plantaardige melk aanbieden in plaats van geko ...
Is het erg als hij dan al 2x per dag ook al Griekse yoghurt eet? Of is het dan teveel melkproducten
5 maanden geleden
Reactie op berryberry
Is het erg als hij dan al 2x per dag ook al Griekse yoghurt eet? Of is het ...
Vervangen door water of ander drinken bij de maaltijd? Als hij genoeg melkproducten op de dag krijgt hoeft hij de gekolfde fles ook niet meer eigenlijk.. Kan je natuurlijk wel nog live voeden als je thuis bent en dat fijn vindt? (Ik zou zelf ook dolgraag willen stoppen met kolven .....)
5 maanden geleden
Reactie op berryberry
Zelf nu actief afgebouwd van 5 naar 3 voedingen overdag: ‘‘s ochtends, ‘s m ...
Ik heb geen nachtvoeding meer, zelf afgebouwd door steeds korter te laten drinken en daarna niet meer geven. Mijn zoon werd onnodig daarvoor wakker want hij at en dronk prima overdag en het voelde niet meer passend voor mij. Daarna is hij veel beter gaan slapen.
Dus zo kun je eventueel overdag ook afbouwen? Steeds korter laten drinken, kan ook met timer. Ik heb dat niet gedaan want had daar 's nachts geen zij in haha.
Ik geef nu nog twee keer per dag, de 3e is er sinds een paar dagen af. Hij krijgt met ontbijt en lunch halfvolle melk. Hij vind dat echt heeeeeerlijk. Hij dronk rond 13 uur maar hij slaapt nu eigenlijk altijd rond die tijd en hij vraagt voor of na het slapen niet meer om.
Kolven doe ik al sinds hij 11 maanden is niet meer. Als ze 1 jaar zijn geweest mogen ze koemelk dus als ik werk kreeg hij dat toen de vriezervoorraad op was. Als ik dan vrij was mocht hij gewoon bij mij drinken. Dus dat kun je ook nog proberen!
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Ik heb geen nachtvoeding meer, zelf afgebouwd door steeds korter te laten d ...
Bied je de melk aan in een flesje?
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Nee aan de borst, alleen fles als ik werk.
Sorry ben even in de war met een ander topic dus mijn antwoord was niet volledig haha.
Tijdens ontbijt en lunch krijgt hij de halfvolle melk in een open beker.
Voor ontbijt drinkt hij na wakker worden nog bij mij aan de borst. Met ontbijt is dus al 2e keer melk maar hij wil geen thee meer dan.
En 's avonds voor het naar bed toe gaan drinkt hij ook aan de borst.
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Sorry ben even in de war met een ander topic dus mijn antwoord was niet vol ...
Ah ook best wat melk dus!
Hij krijgt hier ook bv na wakker worden en na slapen, maar ook yoghurt bij ontbijt en bij avondeten. Dus ik twijfel of ik dan bij de lunch ook melk moet aanbieden ipv bv op den duur, ivm de nieren, of het moet vervangen voor water
5 maanden geleden
Reactie op berryberry
Ah ook best wat melk dus!
Hij krijgt hier ook bv na wakker worden en na sl ...
Hoe bedoel je i.v.m. de nieren?
Mijn zoon krijgt na het eten ook altijd nog magere yoghurt. Zo lang je borstvoeding geeft zal hij genoeg melkproducten binnen krijgen dus als hij water of thee drinkt met de boterham zal dat prima zijn hoor. Ik gaf eerst ook thee maar mijn zoon wil dat niet en wil dan onze melk 😂🫣
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Hoe bedoel je i.v.m. de nieren?
Mijn zoon krijgt na het eten ook altijd n ...
https://www.ggdhvb.nl/veel-gestelde-vragen/vanaf-welke-leeftijd-mag-mijn-kind-koemelk/
Ik had gelezen maximaal 300 ml, omdat teveel eiwitten de nieren kan beschadigen. Hier staat het bijvoorbeeld.
Maar ik weet niet hoe dat dan in combinatie is met borstvoeding. Ik denk dat hij met die 2 schaaltjes yoghurt al op 300 ml zit en hij drinkt nog 3x borstvoeding nu, wat ook schat ik meer dan 150 ml per keer is.
5 maanden geleden
Reactie op berryberry
https://www.ggdhvb.nl/veel-gestelde-vragen/vanaf-welke-leeftijd-mag-mijn-ki ...
Ik denk niet dat borstvoeding in deze berekening meetelt hoor. Dat is niet schadelijk voor de nieren (kan niet omdat ze de eerste maanden alleen op borstvoeding leven). Ik denk dus dat je enkel de zuivel van andere dieren mee moet rekenen
5 maanden geleden
Reactie op berryberry
https://www.ggdhvb.nl/veel-gestelde-vragen/vanaf-welke-leeftijd-mag-mijn-ki ...
Hmm ik snap je. Kun je niet één schaaltje yoghurt vervangen voor iets anders? Dan zit je zeker weten goed.
Ik geef hooguit 100 ml yoghurt na het avondeten en 2x gok ik 150 ml melk naast dan 2x borstvoeding.
5 maanden geleden
Help ik zit te twijfelen voor ons tweede kindje zit ik nu in de kraamweek baby is 18/6 geboren
Kraamzorg zegt dat ik de tijd moet bijhouden hoe lang kindje drinkt.
Is de tijd zo belangrijk ? Effectief drinken is toch veel belangrijker? Zit er een minimum tijd aan? Lijkt of ons kindje binnen totaal 7 minuten al klaar is Ps bijvoeden is wel gestart ivm teveel afvallen. Ik heb er voor gekozen om bij te voeden met kunstvoeding omdat ik kolven in eerste instantie niet zag zitten.
Nu gaan we vandaag kolf huren toch.
We doen het nu zo
Eerst beide borsten effectief drinken hoor baby ook echt slikken
Soms pakt ze 1 borst niet dus die kolf ik dan
Bijvoeden finger feeding kunstvoeding en ook de gekolfde voeding
Mijn vraag dus :
Tijd houden jullie die bij ?
Lactatiekundige komt dinsdag want het aanhappen gaat niet van zijn leien dakje (advies van kraamzorg hoor!)
5 maanden geleden
Reactie op sanneloves29
Help ik zit te twijfelen voor ons tweede kindje zit ik nu in de kraamweek b ...
Ik hield ook altijd tijd bij, gewoon via een app. Ook idd ivm bijhouden links en rechts.
Je borst is meestal niet na 7 min al leeg, dus als mn kindje dan bijv binnen het uur weer kwam, bood ik dezelfde borst nog een keer aan.
Sommige mensen zeggen dat voor- en achtermelk een fabeltje is, maar als ze langer drinken van dezelfde borst, krijgen ze wel vettere melk op een gegeven moment.
Maar dit moet je ook weer niet meteen in je kraamweek al doen, dan is het om je productie goed op gang te krijgen belangrijk dat beide borsten vaak worden gegeven
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Hmm ik snap je. Kun je niet één schaaltje yoghurt vervangen voor iets ander ...
Thanks nog! Ik vervang nu de ochtend voor brood 😊
5 maanden geleden
Reactie op sanneloves29
In het begin wel bijgehouden omdat baby moet leren effectief te drinken dus voedingen in de eerste weken duurden ook lang.
Aangezien je moet bijvoeden en aanhappen niet optimaal is, klinkt 7 minuten kort voor zo’n jonge baby 🫶🏼
5 maanden geleden
Reactie op sanneloves29
Effectief drinken is belangrijker dan tijd vind ik. Ik hield het niet precies bij hoe lang de voeding duurde, maar als het minder effectief werd (sabbelen ipv horen slikken) wisselde ik van kant. Ik probeerde in het begin wel altijd 2 kanten aan te bieden, maar dat is ook geen moeten. Dan gewoon de andere kant bij de volgende voeding geven. In het begin deed ik niet kolven of kunstvoeding geven, omdat je borsten nog de productie moeten afstemmen op je kindje en dat kan het verstoren. Maar hiervoor is het inderdaad goed dat je een lactatiekundige mee laat kijken wat verstandig is, met oog op je kindje.
4 maanden geleden
Is er iemand hier die mij kan uitleggen wat mijn hele ouderwetse schoonmoeder
(het is eigenlijk mijn partner zijn oma maar hij is bij haar opgegroeid heeft geen moeder meer dus zie haar als schoonmoeder, ze is de liefste oma ooit maar begrijpt dit niet)
bedoelt met "blauwselwater" ik word er helemaal gek van.
Ik heb door die reden bij m'n 1e geen bv gegeven omdat ze me alleen maar door pushde om kv te geven omdat dat makkelijker was en kolven doet zeer en het is maar de vraag of je melk goed is en waarom zou je bv geven.
Nu denk ik van ja dag ik ga dit gewoon doen en proberen en het gaat gewoon lukken, ik ben gezond dus iedere moeder heeft gewoon melk?
Nu kwam ze weer gisteren: waarom ga je bv geven straks heb je "blauwselwater" ik snap niet waarom je bv gaat geven.
Dus ik zeg omdat bv het beste is voor je kind en ik ben gezond waarom zou het niet lukken? En dan krijg ik een antwoord van ja en dan moet je kolven en dat doet zeer. Dus dan zeg ik weer klopt maar vroeger hadden ze niet zulke goede apparatuur daar voor.
Overigens heeft mevrouw haar hele zwangerschap gerookt tot op de dag van vandaag, uiteraard waren de leefregels ook anders (ze is vrij "oud" 70 jaar) en had ze zwangerschaps suiker.
Wat moet ik hier mee word er gek en ontmoedigd van.
4 maanden geleden
Reactie op Wallflower
Is er iemand hier die mij kan uitleggen wat mijn hele ouderwetse schoonmoed ...
met blauwsel vermengd water waarin men linnengoed na het wassen uitspoelt.
Dus misschien bedoeld ze hele vieze melk? 😂
Geeeeeen idee. Maar het is geen garantie dat borstvoeding lukt maar hé het lichaam is ervoor gemaakt en soms is er doorzettingsvermogen nodig. Het is echt niet dat het meteen lukt. Het kan veel pijn doen in het begin, de baby moet het aanhappen leren en jouw tepels moeten wennen. Geen roze wolk maar het veeeeel meer dan waard.
Als je gezond bent is de kwaliteit van je melk goed. Slecht voedzame borstvoeding bestaat niet. Dat dachten ze vroeger wel maar bestaat niet. Kijk maar op de website van La Leche Leage. Daar staat informatie over dit onderwerp.
Kolven doet GEEN pijn, dan heb je niet de juiste maat borstschild bijvoorbeeld als het wel oncomfortabel is. Maar als je passende spullen hebt doet het echt absoluut geen pijn.
Vertrouw op je eigen gevoel. Als jij ervoor wil gaan, ga ervoor!!
Misschien is het prettig om te vragen om het er niet meer over te hebben, jullie verschillen van mening. Dat is oké en soms is het beter om het er dan niet meer over te hebben en geeft je dat rust.
Succes!