7 Reacties
4 maanden geleden
Ik ben net een week gestopt, mijn zoontje is ruim 13 maanden. Hij accepteerde ook geen fles s avonds bij het naar bed brengen, maar accepteerde eigenlijk het ook überhaupt niet dat mijn man hem naar bed bracht. Vandaar ook toegewerkt naar stoppen met borstvoeding, om hem iets meer 'kans' te geven (wat voor mij dan weer helpend is als hij t ook kan doen).
En we wisten al wel dat het niet meer nodig was als voeding, want hij eet super goed (s ochtends pap en avonds als toetje ook nog yoghurt, dus zuivel genoeg) dus het was vooral geborgenheid en gewoonte om zo slaperig te worden.
Ik heb vanaf dat hij 1 was eerst de ochtend afgebouwd, door s ochtends bij opstaan niet te geven, maar zsm te gaan ontbijten met pap, dat ging eigenlijk heel goed. Daarna de nacht (dronk nog wel 2-3x) door ipv te voeden te wiegen.
En vervolgens recent dus de avond gestopt, door bij het overnemen van mijn man (toen het hem niet lukte mijn zoontje naar bed te brengen) niet meteen te gaan voeden maar wiegen. Dit een paar avonden gedaan en vervolgens volgehouden. Mijn zoontje vindt het nog wel eens lastig, klopt dan op mijn borst en dan leg ik uit dat het 'op' is, dat dat heel jammer is en dat hij wel mag knuffelen. Soms huilt hij dan even, dan troost ik hem.
4 maanden geleden
Ik ben ook al een lange tijd aan het proberen. Ik heb overdag de borstvoeding helemaal gestopt. Ik geef alleen borstvoeding als het nood is. Alleen ik merk nu dat ze in de nacht veel huilt sprongetje denk ik. Maar hierdoor wil ze borstvoeding. Dus eigenlijk is de overdag voeding naar de nacht verplaatst helaass. Ik merk ook dat ze nu heel erg aan mij hangt. Hele dagen. Zo was ze eerst niet. Het is best schattig maar ook vervelend dat je niks kan omdat ze alleen maar op schoot wil.
4 maanden geleden
Bij mijn oudste met 14 maanden gestopt (net zwanger van de tweede). Toen gewoon cold turkey gestopt. Hij kreeg toen alleen nog in de ochtend. Hij accepteerde dat toen eigenlijk direct. Had toen wel een rietjesbeker met water in bed voor de nacht.
De jongste (nu 14 maanden) krijgt nog ruim 4-6x per dag dus dat is een ander verhaal. Heeft er alleen geen slaap assocciatie mee, dus mijn man kan hem wel zo naar bed brengen...
4 maanden geleden
Hier wel het geluk dat ze ook flessen neemt. Ik was ook bang om te stoppen omdat ze 's avonds altijd aan de borst in slaap viel. Een maand geleden toch ervoor gegaan. Wij geven dus wel een fles in de plaats in haar kamer in het donker. Wordt ze meestal wel wat slaperig van, maar ze is nog wakker als ze stopt met drinken. Dan wachten we gewoon tot ze in onze arm in slaap valt. Als dat echt niet vlot gaat, leg ik haar even in bed, laat haar paar minuten huilen en dan terug in de arm liggen, mijn man zijn trucje is om een handmassage te geven haha. Drinkt je kindje wel melk uit een beker? Dan zou je dat nog als tussenfase kunnen geven in de slaapkamer. En anders gewoon erbij blijven tot hij in slaap valt, vasthouden, hand vasthouden terwijl hij in bed ligt,... paar dingen uitproberen. Mijn dochter leek na een paar dagen al niet meer de borst te zoeken.
4 maanden geleden
Reactie op Loa18
Hoe hebben jouwn borsten hierop gereageerd? Moest je wat afkolven?
Hoe gaa ...
Na 3 dagen nog wat stuwing, toen een beetje gekolfd maar kwam weinig uit (heb t ook maar kort gedaan om het niet weer te activeren) en daarna na een week wat harde plekken en die kon ik er uit krijgen door met de hand er even melk uit te kolven/ knijpen.
Flesje neemt hij niet meer, maar ik heb wel een beker water op z'n kamer en biedt daar een slokje van aan als hij wil drinken. Die wil hij dan ook wel eens mee in bed (is anti lek) maar geeft m meestal ook weer terug.
We zijn met hem al lang bezig met zelf in slaap vallen (ook toen hij nog bv kreeg), dus dat is niet anders nu. Kost soms een hoop in en uit bed getil om weer even te knuffelen of wiegen, of in bed wiebelen/ aaien, maar lukt inmiddels vaak wel.
En voor de rest is het ook gewoon volhouden zodra je gestopt bent. Anders is het ook heel verwarrend voor je kindje als het een keer opeens wel weer mag drinken. In plaats daarvan dan troosten en knuffelen, en uitleggen (ze snappen op deze leeftijd al zoveel!), ze mogen er natuurlijk verdrietig om zijn!
Succes!