27 Reacties
2 jaar geleden
Hier ook een meisje van ruim 10 weken met weinig ritme wat ik opzich helemaal niet verkeerd vind. Ze geeft maar lekker aan wanneer ze wat wil en ik volg ;) ik moet over een week gaan werken ook en ik ga gewoon door met volgen en ik hoop dat dat gewoon los gaat lopen 😂 wat ik me wel af vraag, hoe slaapt jullie kleintje overdag?
2 jaar geleden
Qua tijden is het niet helemaal strak. Maar ze heeft nu wel een beetje een ritme.
Probeer zelf nu ook wat vastigheid te brengen voor haar.
Tussen 7.00-8.00 uur Ontbijtje, even in de box of in stoel met broer en zus spelen. Dan begint ze moe te worden en gaat ze weer naar bedje.
En daarna is het om de 2.5 tot 3 uur dat ze zelf komt. En dan blijf ik het zelfde aanbieden. Eten even knuffelen, spelen, zelf spelen, even geen prikkels tot ik merk dat ze moe word en dan slapen. Slaapjes ligt eraan of broer en zus thuis zijn, dan lekker rustig in bedje. Of anders gewoon in de box. Merk met een beetje schemer dat ze wel beter slaapt, dus in haar bedje is wel het fijnst.
En savonds tussen 21.00 en 22.00 op bed.
2 jaar geleden
Hier begint er steeds meer ritme te komen. Wat kan helpen is iedere dag op hetzelfde tijdstip de dag starten. Dus ook als de baby nog maar net gedronken heeft of net weer slaapt.
Bij ons is het ritme nu een beetje zo:
6/7 uur opstaan en eerste fles.
En vanaf dan iedere 3 uur voeden. En na 1.5 uur wakker weer een dutje. 4 dutjes op een dag. Ik probeer gaande dag beetje te sturen soms iets eerder de voeding of net wat later zodat ze om 2130 uur laatste fles heeft en dan leg ik haar in bed. Snachts is op verzoek.
www.slaaptipsvoorbabys.nl heeft fijne routine gidsen. Hebben wij bij onze eerste veel aan gehad en gaan we nu zo'n beetje weer gebruiken.
2 jaar geleden
Mijn dochter is morgen 11 weken en hebben t volgende ritme:
7.30 - 8.00 uur opstaan, moet haar meestal wakker maken. Gordijnen open en dan wordt ze wakker. ( moeten er wel uit want broers moeten naar school gebracht worden. Fles van 120 cc.
Voordat ik haar eruit haal heb ik mezelf eerst aangekleed en het ontbijt voor de jongens klaar gezet.
9.15-9.30 uur wordt ze moe en gaat ze naar bed. Daarvoor broers naar school gebracht en ligt zij in de wagen, eenmaal Thuis dan spelen in de box of onder de babygym en kan ik wat huishoudelijke dingen doen.
11.00 uur fles 120 cc. Ze heeft dan meestal geslapen iets van 45 - 60 minuten.
11.30 uur wordt ze moe en gaat ze mee in de wagen om haar broers op te halen, eenmaal thuis laat ik haar slapen in de wagen tot ze wakker wordt. Dan lekker spelen met haar broers op de speelmat, ze zit in der babystoel aan tafel of bij mij op schoot, in de box.
14.00 uur fles 120 cc
Rond 14.30 uur slapen in der bed bij de eerste tekenen van moeheid. Slaapt dan ook Max een uurtje.
16.30 fles 120 cc
Rond 17.00 uur wordt ze moe en slaapt dan of bij mij/partner in de armen of in haar bedje
18.00 uur avond eten en zit ze er meestal gezellig bij in haar stokke stoel, soms slapend maar meestal wakker.
18.30 uur in bad of onder de douche en dan rond 19.00 uur fles van 150cc.
Bij de eerste tekenen van moeheid gaat ze naar bed. Meestal is dat rond 20.00 uur. En slaapt dan door tot de volgende ochtend.
Om 22.30 uur krijgt ze nog een droom voeding van 120 cc en gaat ze weer verder slapen tot 7.30-8.00 uur.
Na de droom voeding gaat ze mee naar onze slaapkamer en slaapt ze in der wiegje in onze kamer.
Over een weekje start de zomervakantie en dan willen we haar in de nacht ook laten slapen in der eigen kamertje.
Zo zien onze doordeweekse dagen er uit 😅😊
2 jaar geleden
Ons meisje is 12 weken en stilaan merk ik dat er wat structuur in de dag komt qua voedingen (borstvoeding op verzoek), de dutjes moeten nog verbeterd worden. Ze komt de eerste keer tussen 6 en 7 voor een voeding. Die geef ik in bed en leg haar daarna direct weer in bed zodat ze nog een blok verder slaapt. Volgende voedingen zijn dan meestal rond 10, 13, 16, 18 en 20 uur. Na die laatste voeding leggen we haar in bed, kost meestal nog wel een uur voor we ze in slaap krijgen dus dan is het al 21.30u. Ze slaapt dan wel door tot de eerste voeding. De namiddag loopt soms nog wel anders omdat haar dutjes nog rommelig zijn.
2 jaar geleden
Ik ben sinds vorige week begonnen met de wakkertijden in oog te houden. Zo probeer ik een ritme erin te krijgen maar tot nu toe niet echt succesvol, maar dat neemt zijn tijd. Mijn zoontje is 8 weken. Meestal na 1.5u merk ik dat hij moe wordt en probeer ik hem te slapen leggen. Na dat dutje van 45min tot 1.5u geef ik eten. Dat is tot nu toe ons "ritme".
2 jaar geleden
Reactie op BreW
Hier ook een meisje van ruim 10 weken met weinig ritme wat ik opzich helema ...
Haha, ja dat hoop ik dus ook! Vind het wel spannend hoor hoe het allemaal gaat lopen.
Overdag slaapt ze in haar eigen bedje maar de tijden/duur verschillen ook hier heel erg. Meestal tussen de 45 minuten en 1.5 uur (tussendoor wordt zel wel even wakker soms voor haar speentje).
Ik probeer haar overdag 2 a 3x naar bed te brengen en als het niet meer lukt slaapt ze verder op schoot.
Rond 22.00 / 23.00 gaan wij de nacht in en meld zij zich nog 1x voor de voeding.
2 jaar geleden
Zoontje is nu bijna 13 weken en ik probeer er nu een beetje ritme in te krijgen
7:00 wakker maken en fles 150 + 5 (180 +6 wanneer hij geen nachtvoeding heeft gehad)
8:00 dutje in eigen bed (ong, 1,5 / 2 uur)
10:00 fles 150 + 5
11:30 dutje in eigen bed ( ong 1,5 / 2 uue)
13:00 / 13.30 fles 150 + 5
14:30 dutje in eigen bed ( ong 1 uur. Deze gaat vaak moeilijk)
16:00 fles 150 + 5
17:00 klein dutje ( ong 30 a 45 minuten. Deze gaat vaak moeilijk. Lukt vaak alleen als hij bij je ligt)
19:00 fles 180 + 6
19:30 slapen voor de nacht
Nachtvoeding op verzoek, dit is vaak tussen 4 a 5:30. Heeft vorige week 2x doorgeslapen! 😱😁
2 jaar geleden
Hier ook geen vaste tijden maar hier komen we ongeveer op uit (ik geef bv):
Tussen 7:30-8:30 de dag starten met bv
In de box zodat de rest kan ontbijten
9:30 dutje 45 min
10:30 bv
Spelen
11:45 dutje 1,5u
13:15 bv
Slaapt meestal vrij snel verder tot 14:30/15:00
Spelen
15:30 bv
16:30/17:00 slapen 30-60 min
18:00 bv
Spelen of douchen
Ergens tussen 19:30 en 20:30 nog bv en slaapzakje aan, naar bed.
Dan meestal tussen 22:30 en 23:30 komt ze zelf voor bv
Dan meestal rond 2:30/3 nog een keer en daarna rond 6/6:30. Dan slapen we daarna dus nog verder.
Het is supermoeilijk om het qua tijd op te schrijven maar ze doet 1 kort dutje, 1 langere en dan weer een korte. Voor de rest qua voeding elke 2,5-3u. Dat is tot nu toe ons ritme beetje. En ik houd wakkertijd 1,5u aan (11 weken).
2 jaar geleden
Hier ook wel een fijn ritme te pakken inmiddels:
7.00 bv, 8.15 naar bed voor dutje +- 2 uur
10.30 bv, uiterlijk 11.45 naar bed voor dutje +- 2 uur
14.30 bv. 15.30-16.00 +- 1 uur (deze is vaak wel lastig)
17.30/18u bv, 18.30 naar bed
22u bv (dit is een afgekolfde fles van 170ml)
En niet onbelangrijk, geen nachtvoedingen meer. Alle slaapjes doen we als we thuis zijn in bed (snachts in wiegje bij ons, overdag in eigen slaapkamer). Anders in de autostoel: kinderwagen.
Dit is wel een fijn ritme voor ons, maar ik weet inmiddels ook (dit is de 2e) er kan zo weer verandering in komen door een sprongetje/slaapregressie/tandjes.
Wij zijn juist naar een ritme gaan toesturen omdat dat rust geeft en ruimte om ook leuke dingen te doen met de oudste. Het ritme betekend dat hij Max een kwartier eerder / later eten krijgt dat de tijden die hier staan. Mocht hij slapen, dan maken we hem dus wakker. Wil hij eerder eten, dan moet hij even wachten. Wel op die momenten er voor hem zijn. In de draagzak ik hij meestal zo rustig.
2 jaar geleden
Wij hebben hier met een meisje van 11 weken al een tijdje een ritme. Zijn hier een beetje ingegroeid. Maak haar nu wel wakker als het "tijd" voor de fles is. Een fles om 7, 10, 14, 17:30 en 20:30. Dan rond 21 uur op bed, ze word nooit wakker snachts en ook niet om 7 uur. Dutjes doet ze beneden in de box allemaal overdag omdat ze graag op haar buik of zij ligt en dit ook zelfstandig doet en dat kan niet als ik haar op bed in slaapzak leg. Slaapjes meestal +/- 30 min voor tien uur, van half 12 tot half 2 en rond 4 ergens een uurtje. Op de slaapjes stuur ik totaal niet want dat werkte hier absoluut niet. Ben hier toe gekomen door een klein logboekje bij te houden en toen ik een structuur zag pas er op in te spelen.
2 jaar geleden
Ritme was:
06:00/06:30 wakker ☀️🍼
Playtime 🛝
08:00-09:00 😴 1,5/2u
10:00/11:00 🍼
Playtime 1,5u 🛝
12:00/12:30 😴 1,5/2u
13:30/14:00 🍼
Playtime 1,5u 🛝
14:30/15:30 😴
17:00 🍼
Playtime 🛝 indien moe dutje na 1,5u
19:30 🍼😴😴 op bed.
Helaas zijn de dutjes de afgelopen dagen 0,75u 🥲 of minder. Dus dan doen we dutje iets eerder. Ff spelen. En dan weer dutje proberen. Lukt het niet bezig houden tot volgende fles en dan wat eerder laten slapen. Helaas gooit ie z’n sleepschema helemaal op de kop. 😅 maar fles tijden zijn altijd deze tijden. ☺️ dat maakt z’n dag wat voorspelbaar.
2 jaar geleden
Reactie op Manny87
Mijn zoon is 20 weken, eigenlijk pas 10 weken want is prematuur 10 weken te ...
Hihi.. Mijn dochtertje is zaterdag 11 weken. Sliep gisteravond pas rond 11 uur en ben haar nu een fles aan het geven (5:00). Ze lijkt wel weer te slapen dus meestal kan ik dan nog wegleggen maar weet zeker dat ze er over 2 uurtjes alweer is.
Geef jij je zoontje al lang 180+6? Wij zitten nog steeds op 150+5 elke 3 uur. Merk wel dat ze stipt om de 3 uur komt overdag en soms zelfs al wat eerder. Dat is een teken denk ik om de fles te verhogen?