4 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Roos3428
Ik ken echolalie alleen van kinderen met autisme vanuit mijn vorige werk. I ...
Dat lijkt me niet het geval, want mijn zoon is sociaal, heeft geen behoefte aan strakke structuur en herkent emoties zoals verdriet en boosheid. Hij probeert dan ook te troosten. Verder vertoont hij geen kenmerken zoals fladderen, in rondjes lopen of op zijn tenen lopen.
2 maanden geleden
Mijn dochter heeft dit nu ook. Herhaalt 谩lles wat erom haar heen gezegd wordt. En ze weet heel veel, maar als ik haar iets vraag krijg ik standaard het antwoord van de vorige vraag. Dus als ik eerst vraag, wat voor kleur heeft die bloem, dan zegt zij bloem, zeg ik rood. Vraag ik, oh kijk wat is dat voor voertuig? Zegt ze rood. Heeft ze altijd al, maar nu extreem.
Maar als er om haar heen niemand praat een tijdje, dan gaat ze bijvoorbeeld opeens kwebbelen tegen haar speelgoed, hele gesprekken die kloppen. En als ik haar (ingewikkelde) opdrachten geef begrijpt ze precies wat ik bedoel. Korte termijn geheugen is wel nog slecht 馃槄
Dat eerste, van alles herhalen heeft mijn oudste ook meerdere keren gedaan toen ze jonger was. Dat andere stukje herken ik niet. Maar ik maak me vooralsnog geen zorgen omdat het er wel in zit.