19 Reacties

2 jaar geleden

Misschien combineren met kv of gewoon alleen kolven en melk uit de fles geven? Dan weet je precies hoeveel ze binnen krijgt. Misschien krijgt ze amper uit de borst zelf en is ze daarom zo overstuur?

2 jaar geleden

Reactie op DaniqueDion

Misschien combineren met kv of gewoon alleen kolven en melk uit de fles gev ...
Zonder te overleggen met een lactatiedeskundige zou ik dit niet doen.

2 jaar geleden

Ts in de eerste weken moet je veel aanleggen. Dat is normaal hoor. Het huilen kan ook krampjes of verwerken van de dag zijn niet per se honger.

2 jaar geleden

Als ik KV ga geven ben ik bang dat m’n productie alleen maar verder achteruit gaat. En ik kolf op de een of andere manier altijd heel weinig (had ik ook bij m’n andere kindjes), dus dat is sowieso te weinig om aan haar te geven.

2 jaar geleden

Reactie op Nefertari

Zonder te overleggen met een lactatiedeskundige zou ik dit niet doen.
Waarom eigenlijk?

2 jaar geleden

Wij geven iedere avond een gekolfd flesje van 100ml. Dat breekt net even dat eindeloze korte drinken, is goed om te oefenen met de fles en geeft me tot slot ook wat minder stress. Op dat voedingsmoment kolf ik direct weer voor een nieuwe fles voor de volgende dag. Eventueel vul ik deze fles in de ochtend aan met een korte kolfsessie van 1 borst (de rest van de ochtendsessie doe ik in de vriezer voor een voorraadje).

2 jaar geleden

Reactie op FietjeBowie

Als ik KV ga geven ben ik bang dat m’n productie alleen maar verder achteru ...
Heb je wel eens een kolfconsult gehouden? Misschien heb je een verkeerde (maat) kolf?

2 jaar geleden

Reactie op DaniqueDion

Waarom eigenlijk?
Omdat bijvoeden met kv je productie om zeep kan helpen, vooral in die eerste fase. Ze reguleren zelf de productie door vaker te drinken.

2 jaar geleden

Oh wel herkenbaar savonds wilt die dan veel meer (3 weken) maar slaapt daarna wel meestal door sinds een weekje ofzo.. maar mijn borsten voelen ook “leeg” maar het schijnt dat je borstvoeding zich aanpast aan je kindje.. dus ik denk maar bij me eigen het zal wel goed zijn🤷‍♀️ hij komt de ene keer vaak andere keer heel weinig ene keer slaapt die mega weinig andere dag denk ik nou gaat het wel goed omdat die zoveel slaapt 😅🥴 verder heb ik geen tips helaas.. wat m’n kraamhulp wel zei is dat je eventueel zou kunnen bijvoeden als het lijkt dat ze niet genoeg heeft heb ik een keer gedaan en toen leek die wel meer voldaan..

2 jaar geleden

Ons zoontje deed dit ook. Wordt nu met 5 weken weer wat minder. Aangezien ik ook het idee had dat hij niet echt dronk steeda geprobeerd maar een keer in de 1,5 a 2 uur aan te leggen dus was dan vaak om 4 uur 6 uur 8 uur en 10 uur en ging dan de nacht in. Bij mij waren de borsten dan niet leeg en te weinig voeding dus ook niet de oorzaak. Eerste week had ik wel wat moeite om de productie op gang te krijgen heb toen na iedere het voeding nog even gekolfd gedurende 2 dagen toen was de productie weer voldoende. Misschien kun je dit proberen en ook al is het dan niet veel maar kun je die beetjes van de ochtend eventueel gebruiken om s avonds wat bij te voeden.

2 jaar geleden

Het kan me voorstellen dat het clusteren je opbreekt. Mijn eerste twee kindjes deden dat ook tot ongeveer 12 weken en ik vond dat soms best pittig. Ik heb er veel over opgezocht en destijds ook een lactatiekundige hierover vragen gesteld. Het schijnt echt normaal babygedrag te zijn. Clusteren betekent overigens niet dat de baby honger heeft (en jij dus te weinig melk aanmaakt). Een baby kan ook op die manier rust en geborgenheid zoeken, zodat hij alle prikkels van de hele dag kan verwerken. Ik zou het echt accepteren (kies een leuke serie uit met heel veel seizoenen en afleveringen) en gewoon aan die behoefte overgeven. Ik zou in ieder geval niet bijvoeden.

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Heb je wel eens een kolfconsult gehouden? Misschien heb je een verkeerde (m ...
Ja heb ik bij m’n oudste kindje gedaan. Heb het zelfs met zo’n krachtige ziekenhuiskolf. Lactatiekundige zei ook dat babies er soms meer uit kunnen krijgen dan een kolf. Dus heb me er maar bij neergelegd dat mijn kolfopbrengst minder is.

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Omdat bijvoeden met kv je productie om zeep kan helpen, vooral in die eerst ...
Tijdens de eerste dagen kwam mijn productie niet voldoende op gang, waardoor baby te veel afviel. Op advies van de kraamzorg zijn we gaan bijvoegen met kv, en ben ik gaan kolven. Dus elke drie uur hadden we een voedingsmoment dat bestond uit borst, daarna kolven en tijdens het kolven een flesje voor de kleine. Bij mij hielp dit super goed, en na twee of drie dagen was m’n productie op peil! En baby dronk ook beter omdat ze voldoende energie had dankzij de kunstvoeding. Sindsdien volledige bv, tenzij ik net even weg ben en zij onverwacht erg honger krijgt. Ik wil niet zeggen dat jouw uitspraak per se fout is, maar het kan dus zeker ook anders gaan. Goed advies inwinnen lijkt me sowieso slim!:)

2 jaar geleden

Reactie op BabyMans

Tijdens de eerste dagen kwam mijn productie niet voldoende op gang, waardoo ...
Ik antwoordde op een vraag op een reactie van iemand anders die aangaf dat je dit het beste even met een lactatiekundige kan overleggen. Ik bedoelde hiermee ook zeker niet dat je pertinent niet moet bijvoeden, maar dat het verstandig is altijd goed om even te overleggen met een professional ipv zelf te gaan rommelen als de productie nog niet op peil is. Misschien wat kort door de bocht gereageerd, dus excuses als het daardoor anders overkwam 😁!

2 jaar geleden

Reactie op FietjeBowie

Ja heb ik bij m’n oudste kindje gedaan. Heb het zelfs met zo’n krachtige zi ...
Ah dat is lastig inderdaad! In de ochtend komt er vaker wel wat meer uit, dus misschien kan je dan een klein beetje bijkolven voor de avond? Dat kan in ieder geval wat rust geven, omdat je het voeden dan even gedeeltelijk uit handen kan geven.

2 jaar geleden

Een heel goed peilpunt. Heeft je kind genoeg plas en poep luiers? Zoja krijgt je kindje vaak genoeg binnen. Ook kun je het zien aan de groei. Borsten zijn nooit leeg tenzij je natuurlijk stopt. Maar ook al voelen ze leeg, je borsten maken op het moment dat je je baby aanlegt gelijk nieuwe voeding aan. Daarom als je 1 borst maar aan bied bijvoorbeeld links, voelt die sneller vol dan de ander. Verder met kolven kun je wellicht met de hand proberen af te kolven. Anders dan hand kolf. Sommige borsten laten zich niet foppen helaas. Maar mocht het toch iets opleveren is het altijd mooi meegenomen. Mocht je het wel uiteindelijk lukken maar moeite met je tsr op te roepen: Kleertjes die je kleine aan heeft gehad maar nog niet gewassen is bij je houden zodat je er ondertussen aan kan ruiken. Of naar een filmpje kijken met geluid erbij. Dit zijn kleine simpele tools om je tsr op te wekken.

2 jaar geleden

Oh en clusteren is echt heel normaal. Rond 4 weken zitten ze vaak met hun eerste sprong. Proberen aan toe te geven hoe lastig het ook is want veel dingen kom je dan niet aan toe. Maar ze zijn uit hun doen tijdens een sprong en hebben dan extra nabijheid nodig. Mijn zoontje zit nu in sprong 2 en vandaag wou die net als gisteren niet weg gelegd worden en 100x aan de borst. ( Zo voelt het dan) En elke keer hij vraagt, signalen geeft of zoekt leg ik hem aan.

2 jaar geleden

Hi, onze dochter is nu ook 4 weken. Ik merk na de voeding ook dat ze erg lang wil blijven sabbelen. Ze drinkt dan niet echt meer maar wil gewoon graag de tepel in haar mond. Zodra ik merk dat ze niet echt meer slikt, neem ik haar op mijn schouder voor een boertje en geef ik haar een speen. Als ze die nog niet accepteert en begint te huilen wil ze dus toch nog wel wat drinken, maar meestal is het alleen zuigbehoefte en pakt ze de speen prima. Zuigbehoefte en meer drinken/aan de borst willen liggen heeft ook te maken met de sprong bij 4 a 5 weken dus daar ga ik zelf vanuit

2 jaar geleden

Reactie op Rianneee16

Het kan me voorstellen dat het clusteren je opbreekt. Mijn eerste twee kind ...
Dit inderdaad! Mijn kleine man clustert ook vanaf einde middag/begin avond tot we naar bed gaan. Merk ook dat als ik er goed aan toe geef en echt vrijwel de hele tijd met hem aan mn borst zit, hij rond 23:00 klaar is en heerlijk slaapt daarna. Als ik hem tussendoor toch af en toe moet wegleggen, dan blijft ie soms wel tot 2:00 uur komen. Hij had dit vanaf week 3 tot 5 ongv en tlen even paar weken niet. Sinds een week of 7/8 nu weer wel. Serie op, met hapje en drankje op de bank en lekker aan toe geven