15 Reacties

één jaar geleden

Misschien zit je eigen verloskundige een beetje verkeerd ofzo? Weet niet hoe het gaat in Nederland maar in het ziekenhuis is het wel goed??

één jaar geleden

Had je vorige keer ook een kleine baby? Want dan is het vreemd dat je niet geheel medisch bent. Ik loop gewoon bij gyn en per 2 weken een Groeiecho..

één jaar geleden

Over mijn baby wordt continu gezegd dat ze groot is.. p70 bij twee pretecho (geslachtsbepaling 15wk, 3D echo 27wk). Controle bij vk met 29wk weer te horen gekregen dat ze wat groot is op basis van voelen. Heb ik met 30wk een groei echo, zit ze ineens op p40… 😅 hoe kan dat nou zo veranderen in zo’n korte tijd? Was ook niks om me zorgen om te maken volgens de echoscopist want verder zat ze overal op de gemiddelde groei lijnen. Heb het voor nu maar gelaten voor wat het is, die metingen zijn millimeter werk. Het belangrijkste is inderdaad dat de baby gezond is! Heel fijn al die controles maar het heeft mij rust gegeven dat die metingen dus ook niet 100% accuraat zijn. Misschien heb je wat aan mijn ervaring. Hopelijk maak je je niet te veel zorgen!

één jaar geleden

Het blijft toch altijd een schatting. Zolang de placenta goed werkt en de navelstreng het goed doet, zou ik me ook niet teveel zorgen maken (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk). Een paar mm anders meten en ineens zijn ze weer te groot of te klein. Kunnen ze er verder wat mee of is het afwachten? Succes met de laatste loodjes!

één jaar geleden

Reactie op d1987-24

Had je vorige keer ook een kleine baby? Want dan is het vreemd dat je niet ...
Nee mijn eerste niks aan de hand, geboren met 3775 gram

één jaar geleden

Reactie op d1987-24

Had je vorige keer ook een kleine baby? Want dan is het vreemd dat je niet ...
Vorige was dysmatuur en ik had gewoon bij de verloskunde mogen lopen (doe ik niet). En enkel groei bij 20 en 30 weken. 😅 Zolang de navelstreng goed werkt zou ik me niet teveel zorgen maken, kan ook een meet fout zijn.

één jaar geleden

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Bij ons werd het hoofdje telkens te klein gemeten, p1 op een gegeven moment. Na de groei echo, waar bleek niks mis met de hersenen te zijn, heb ik toch geprobeerd om het los te laten. Een mm kan al zoveel verschil maken! Nu zit hij op p11 en blijkt het gewoon een klein hoofdje te zijn. Bij jou is het verschil wel erg groot dus wellicht toch ergens een foutje bij de vk🤷🏻‍♀️. Makkelijk zeggen maar probeer het echt los te laten

één jaar geleden

Reactie op Doperwt

Vorige was dysmatuur en ik had gewoon bij de verloskunde mogen lopen (doe i ...
Ow, ook vreemd dat dat verschilt. Hier ook dysmatuur van p1, nu onder strenge controle. Zal misschien ook te maken hebben met de ontwikkeling dysmatuur na geboorte te maken hebben..

één jaar geleden

Eigenlijk zijn die metingen maar in 50% van de gevallen betrouwbaar, in de andere 50% van de gevallen zitten ze er dus naast qua grootte. Fijn dat de placenta goed werkt en je kleintje krijgt wat die nodig heeft ❤️ succes met de laatste loodjes! Lijkt me lastig om zo heen en weer geslingerd te worden.

één jaar geleden

Vandaag in het ziekenhuis geweest en die meet ook een kleine baby. Nu 2x in de week heen voor controle placenta en hersentjes. Zolang dat goed is, blijft de baby lekker zitten!

één jaar geleden

Reactie op d1987-24

Ow, ook vreemd dat dat verschilt. Hier ook dysmatuur van p1, nu onder stren ...
Verschilt dan inderdaad. Onze dochter is geboren met P0,2 en wij hoeven deze zwangerschap niet naar het ziekenhuis voor controles. We hebben vanaf week 28 om de 4 weken groeiecho’s bij onze verloskundige. Mochten daar zorgen uit komen, dan worden we wel doorverwezen. De bevalling zal wel medium risk worden, maar dat heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid bloed dat ik was verloren en het feit dat de placenta niet wilde komen. Onze dochter groeide trouwens wel goed na de geboorte. Ze was al snel weer boven haar geboortegewicht.

één jaar geleden

Hier het tegenovergestelde. Bij de laatste groeiecho (34 weken) was hij p.97. De verloskundige wilde daarop weer dat ik een Suikertest zou gaan doen. Dit heb ik al eerder gedaan bij 24/25 weken. Toen was het ruim in orde. Nu over twee weken weer een echo staan. Ik heb mezelf maar voorgenomen de komende twee weken gezonder te gaan eten (de laatste weken veel ongezonde momenten gehad door feestjes en vakantie) en wacht de volgende echo af. Mocht het dan weer hoog zijn, ga ik alsnog een suikertest doen. Vind al die echo’s leuk om de kleine te zien. Maar merk ook dat er heel snel medisch verder wordt gekeken terwijl dat lang niet altijd nodig is. Dat brengt best vaak onnodig onzekerheden met zich mee. Wat jullie al zeggen, echo’s zijn lang niet altijd betrouwbaar.

één jaar geleden

Ik snap jou helemaal. Ik loop al vanaf week 14 in het ziekenhuis en er is elke keer wat en elke keer is het tot nu toe nog goedgekomen. Heb steeds andere gynaecologen wat soms wel fijn is. Bij de laatste meting was ze ook klein, p9 maar deze gynaecoloog zei dat ze zich deze keer geen zorgen maakte omdat de baby al met het hoofdje naar beneden lag waardoor de schedel al wat in elkaar gedrukt kon worden, dit heeft ook invloed op de totale meting. Misschien is dat bij jou ook? Ook heb ik en mijn zoontje in verhouding wat korte benen, (we zien er gewoon normaal uit hoor) dit lijkt onze baby ook te hebben en heeft ook weer invloed op de totale meting. En misschien stelt dit je ook wat gerust, ik ken meiden die zouden volgens de metingen een super grote baby krijgen maar hebben baby's gekregen met een normaal geboortegewicht

één jaar geleden

Onze dochter die inmiddels bijna 3 was, was ook bij elke echo te klein. Veel extra controles gehad. Placenta en navelstreng werkte prima en dat is het belangrijkste. Geboren als dysmatuur met 2505 gram met 39+5 maar kerngezond. Is gewoon een fijn meisje. Kindje nu heeft ook een klein hoofdje P8.3 en korte beentjes P3.7 maar nu hoor ik ze er verder niet over :)

één jaar geleden

Mijn kindje was ook een p3,.steeds te klein gemeten, ingeleid enzo. En uiteindelijk maar 2,5 kg geboren met 39 weken. Maar wel hele goede score na de geboorte en alles goed ingehaald. Dus het komt echt goed hoor. Ik kreeg ook echt vanaf het begin te horen dat ze heel klein bleef, maar werd altijd gerust gesteld door de verloskundige en de artsen. Dus maakte me niet heel veel zorgen.