17 Reacties
3 jaar geleden
Bij de geboorte van ons dochtertje zag ze ook wat geel. Er werd elke dag bloed geprikt om op te volgen of ze al dan niet onder de lamp moest.
Mijn vroedvrouw zei dat het geel in de oogleden het laatste is wat wegtrekt en zeker als je borstvoeding geeft, wat bij mij het geval is.
Ondertussen is onze meid al ruim 2 weken en is er amper nog iets te zien. Ik duim dat het bij jullie ook vlug mag beteren.
3 jaar geleden
Bij onze kleine man werd er op dag 3 geflitst en daar bleek dat hij te geel was, toen hebben ze geprikt om de waardes te controleren die dag was zijn waarde goed maar de dag erna een stuk te hoog dus moesten we naar het ziekenhuis om onder de lamp te gaan (fototherapie) na de lamp werd weer geprikt en gelukkig waren zijn waardes goed omlaag gegaan dus mochten we weer naar huis. De waardes van de bilirubine hangt inderdaad af per hoeveel uur oud hij is, hoe ouder hoe hoger die mag zijn. Maar zijn kleur zegt zeker niet alles het gaat echt om de waardes. Als je twijfels heb gewoon bellen en vragen voor eventueel te prikken om het te controleren
3 jaar geleden
Reactie op Mom92BL
Hoe oud is de kleine nu? Bij ons hebben ze bij twijfel geprikt op geelzucht ...
We zitten nu op dag 6 maar wel in de late avond geboren. Ik kijk morgen nog even aan wat er wordt aangegeven. Hopelijk dan al veel beter.
3 jaar geleden
Ons zoontje heeft ook op de grens gezeten van wel of geen opnamen. Hij is 3 dagen achter elkaar geprikt. Gelukkig bleek op de 3e dag (hij was toen 7 dagen oud) dat het de goede kant op ging. Waar wij en de kraamzorg op lette was goed drinken, voldoende natte luiers, alertheid en slijmvliezen in de mond. Bij twijfel zou ik vragen of ze het willen controleren.

3 jaar geleden
Als je twijfelt kan je altijd vragen om zijn bili eend te prikken. Ik vind 'geel zien' heel persoonlijk. Ons zoontje was goed geel. Op dag 4 geprikt samen met de hielprik. Was nog binnen de waardes. Op dag 5 zei onze vroedvrouw nog dat het meeviel van kleur. Op dag 6 op controle bij de pediater moesten we toch nog opnieuw laten prikken want ze vond hem wel heel geel. Hij was alert, groeide goed en had veel volle luiers. Toen was zijn waarde toch flink gestegen en moesten we die middag/nacht meteen onder de lamp. De volgende ochtend was hij flink gezakt en mochten we op de middag naar huis.
Wat ik heel eng vond is dat na de lamp hij echt mooi roze zag. 2 dagen daarna weer super geel, dus 3 dagen na de lamp toch nog eens laten prikken maar zijn waarde was niet terug gestegen
3 jaar geleden
Reactie op HollyJolly
Als je twijfelt kan je altijd vragen om zijn bili eend te prikken. Ik vind ...
Te snel verzonden. 😅
Ondertussen gaan we richting 4 weken en ik vind hem er eindelijk minder geel uit begin en zien. Blijkbaar kan dit echt nog enkele weken aanhouden, zeker bij borstvoeding. Maar ik blijf het moeilijk vinden om te zien...
3 jaar geleden
Omdat onze kleine met 36 weken is geboren werd er sowieso extra gecontroleerd op geel zien. Uiteindelijk moesten we weer een nacht terug naar het ziekenhuis omdat zijn waardes iets te hoog waren. Echter toen we onderweg waren naar het ziekenhuis zagen we pas hoe geel hij eigenlijk wel niet was
3 jaar geleden
Onze dochter van 5 weken is ook nog steeds geel. Bij borstvoeding mogen ze tot 8 weken geel zijn. Zolang ze voldoende alert zijn en voldoende luiers hebben, en progressie maken, is het een beetje afwachten. Bij twijfel kan je altijd nog eens extra bloed laten prikken. Wat wel apart is, is dat de kraamvisite steeds zo positief is omdat ze zo een mooi bruin velletje heeft (wat eigenlijk dus geel is 😅).
3 jaar geleden
Reactie op RenSbaby21
Onze dochter van 5 weken is ook nog steeds geel. Bij borstvoeding mogen ze ...
Dat bruine wordt hier ook telkens gezegd. Dat ie er goed uit ziet en precies net terug komt van vakantie 🤣
3 jaar geleden
Onze zoon had ook geelzucht bij de geboorte. Ook was het oogwit erg geel. Iedere dag werd hij geprikt zat net op de grens, dus mochten we naar huis. Thuis werd hij als maar geler en zijn wij 2 dagen later weer opgenomen in het ziekenhuis. 1 nachtje onder de lamp en we mochten gelukkig weer naar huis.
Goed naar je eigen gevoel luisteren, als jij denkt dat zij geler wordt, dan zal ik dit zeker bespreken met de kraamzorg.