10 Reacties
9 maanden geleden
Hier hadden we dat ook, ook borstvoeding gegeven ik gaf steeds gewoon kleine beetjes 3 hapjes ofzo en dat soms een week lang dan dacht ik wennen de darmpjes er misschien aan. Poepen ging dan nog niet goed maar dan hielp ik hem gewoon bij het poepen en op gegeven moment is het over gegaan. Nu nergens last van meer gelukkig!
Wel inderdaad goed opblijven letten dat ze genoeg drinkt👍🏻
9 maanden geleden
Hoi,
Ik geef ook nog altijd volledig borstvoeding en mijn dochtertje had tot 2-3 weken geleden ook nog zeer regelmatig last van krampen. Op aanraden van de kinderarts houden we nu een voedingsdagboek bij om te kijken of er misschien een patroon is op wat ze hevig kan reageren.
Overdag drinkt ze nu regelmatig slokjes water. Wij nemen water met veel magnesium in zoals Evian en dit lijkt bij haar wel goed te helpen om haar stoelgang zacht te houden
Wij hebben ook al verschillende aardappelsoorten geprobeerd. Ik had de indruk dat ze van sommige soorten ook meer last kreeg dan van andere.
Wat bij haar ook goed werkt voor gemakkelijke stoelgang is pompoen, avocado en kiwi.
9 maanden geleden
Hier dochtertje van bijna 8,5 maand. Zij krijgt BV en begint steeds meer hapjes te eten. Haar poep is wel vaster maar verre van een harde. Het verteren gaat ook nu sneller dan in het begin.
Als zij naar mijn idee een groot portie vast voedsel heeft gegeten, krijgt ze ook nog extra stuk fruit voor extra vocht. Dus vnv aardappelen en kip en ook nog appel achteraf als zij zin erin heeft.
Wat je kan proberen is extra vocht aan hapjes zelf toevoegen? Hier bijv pasta, geraspte courgette + wortel en dit in tomatensaus. Of soep eens geven? Hier was laatst tomatensoep ook een groot succes.
We hebben ook soms idee dat ze wat lichte last van buikje/darmen heeft, maar dat ze iets moeten wennen aan grotere hoeveelheden vaste voeding zal eenmaal erbij horen. Zij heeft alsnog nooit een harde ontlasting gehad.
Het enige wat in mij opkomt is dan toch meer vocht proberen zoals genoemd en kijken of het beter wordt?
9 maanden geleden
Vandaag nog overleg met de osteopaat gehad. Ons zoontje heeft ook harde ontlasting en doet hem zeer. Tips van hem: geef geen banaan, appel, wortel soorten. Geef Evian water. Lepeltje lijnzaadolie en olijfolie door de hapjes. Pruimen door het fruit hapje. zowel verse als gedroogde.
9 maanden geleden
Wij hadden dit met onze beide jongens ook. Zijn begonnen met ze op het potje te zetten. Ze konden de wat hardere ontlasting ook niet goed kwijt als ze op hun billen zaten in hun stoel. Sindsdien is het probleem voorbij. Gewoon na elke voeding even op het potje en prijzen als er wat komt, ze hebben het héél snel door. En als ze zitten te persen, meteen broek en luier uit en op het potje (als je thuis bent dan haha). Nu gaat het drie keer per dag iig het potje in en lukt het in de luier ook beter (want ontlasting die te lang in het lichaam blijft wordt steeds harder). Wie weet helpt het bij jullie ook! En als het echt heel moeizaam gaat, natuurlijke kokosolie op je vinger en tweemaal daags beetje geven helpt ook. Gaven we tegen spruw, bleek ook de ontlasting te bevorderen haha
9 maanden geleden
Appeltje met schil gekookt en geprakt. Dat hielp voor m’n dochter. En slappe thee slokjes over de dag verspreid (kamille of rooibos) Sterkte 🍀 is echt heel zielig idd 😞
9 maanden geleden
Harde ontlasting kan 2 grootste oorzaken hebben:
- te weinig vocht binnen krijgen waardoor de darmen dus ook te weinig vocht krijgen om de ontlasting soepel te houden
- bepaalde voeding zorgt voor hardere stoelgang of zelfs constipatie zoals onrijpe banaan of wortel.
4-5 voedingen met borstvoeding is niet heel veel. Normaal gezien produceer je niet gigantisch veel melk tijdens 1 voeding. Flessenkindjes krijgen bijvoorbeeld 3-4 flessen maar telkens 180+6 of 210+7. Zoveel drinkt je kindje echt niet in 1 keer uit de borst.
Zeker omdat ze nu snachts doorslaapt en dan ook geen vocht krijgt.
Drinkt ze al vlot water? Dat kan je dan ook proberen toe te voegen. Als het niet uit een flesje is, kan je dit extra bij de groentjes doen.
En sowieso voor een tijdje enkel goed rijpe banaan geven (mogen zeker als zwarte vlekjes op de schil zitten) en wortel vermijden.
Hopelijk snel beterschap 🤞🏼🍀
9 maanden geleden
Wij hebben hier ook last van gehad maar hebben wel een periode lactulose gegeven. We geven het nu niet meer en hij heeft nu dunnere ontlasting en heel sporadisch een iets harder keuteltje met daarna weer dunnere ontlasting.
Als je zeker weet dat de harde ontlasting door de aardappel komt kun je best lactulose geven om te voorkomen dat de ontlasting dik wordt maar kunnen de darmen wennen aan het zetmeel.
9 maanden geleden
Vervelend! Wat je inderdaad kan doen proberen meer water te laten drinken (vaker kleine beetjes), meer vetten geven: olijfolie of kokosolie door de hapjes, avocado, pindakaas/notenpasta en idd al genoemd zo’n pruimen hapje, verschillende soorten fruit doe je waarschijnlijk al (volgens mij kiwi, peer, framboos enz) en ik geef stukjes en besprenkel die soms wel amandelmeel of geraspte kokos hebben ze ook nog meer grip 👍🏻 je kunt ook even op solid starts kijken!