Hi dames,
Ik geef volledig borstvoeding maar heb soms een pijnlijke harde plek in een van m'n borsten. Nu in mijn rechterborst, het gaat niet weg na voeden of kolven. Rest van de borst is dan wel soepel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ben zo bang dat het een borstontsteking gaat worden en ik ga morgen op vakantie 🥲
Kan een beginnende borstontsteking zijn. Je moet het juist niet masseren en ook niet die borst extra aanbieden. Gewoon voeden zoals je altijd doet en die borst koelen met een koelpack
Ik heb dit ook gehad. Wel masseren, maar wel naar de tepel toe. Bijvoorbeeld als je onder de warme douche staat want door de warmte zijn je melkkanaaltjes wat meer open waardoor je de 'verstopping' naar buiten toe (de tepel dus) weg kan masseren.
Verder direct koelen als het pijnlijk, rood en warm is.
Mijn kraamzorg adviseerde niet masseren.
Wat je kan doen is kloppende/tikkende bewegingen maken op de harde plek tijdens de voeding. Warme douchestraal op je rug. Eventueel beetje kloppen onder de warme straal maar liever niet.
En koelen na de voeding met bv coldpack, bevroren appelstroop. Wat je ook kan doen is maandverband nat maken en in de diepvries doen (als coldpack).
Ja, had dat in de kraamweek, warmte vooraf, voeden of kolven en erna koelen.
Paracetamol of ibuprofen nemen mag ook.
Werkte bij mij een was binnen 2 dagen weg.
Dit advies is niet meer actueel. Op la leche league staat het meest recente ...
Ah excuses dat wist ik niet. Mijn kraamhulp heeft dit advies gegeven. Ze was een oudere dame dus waarschijnlijk komt het daardoor... het werkte voor mij toen wel 🤷🏼♀️
Ik heb ook 2 harde plekken in mijn linkerborst, al vanaf het begin, dochter is inmiddels 10 weken. Ben ervoor naar de huisarts geweest, die denkt dat het idd melkklieren zijn, heb geen ontsteking gehad. Als ik er veel last van heb koel ik het.
Ik heb ook 2 harde plekken in mijn linkerborst, al vanaf het begin, dochter ...
Wegmasseren helpt bij mij goed. Goed je borst masseren onder de douche en “meemasseren” als je kleintje drinkt helpt om verstopte kliertjes weer vrij te krijgen.
Dat is een ontsteking, gewoon mee verder voeden en als je geluk hebt is er verder niets aan de hand en is het snel weg. Heb het nu al een keer of 4 gehad.
Bij mij helpt het altijd om tijdens de voeding die plek te masseren. Dan help ik die borst een beetje met precies uit die plek de melk te halen ofzo. Altijd binnen 1-2 voedingen opgelost op die manier.
Heb ik ook gehad, van die soort knobbeltjes/bultjes. Op aanraden van de lactatiekundige ben ik toen sojalecithine gaan eten, paar schepjes door de yoghurt. Werkte wel bij mij!