14 Reacties
5 maanden geleden
Wij vinden het de laatste tijd ook erg zwaar 🤭 Ze is moeilijk te vermaken en eten gaat idd nu ook op en af terwijl ze altijd een hele goeie eter was. Zal wel bij de periode horen denk ik 😅
5 maanden geleden
Hier ook op sommige vlakken. Sinds een week is bijv luier verschonen en aankleden de hel, hij krijst het uit.. en als het even net anders gaat dan hij wil maakt hij er ook een heel drama van. Nou wordt hij ook veel wakker ‘s nachts en slaapt amper overdag en er komen 2 kiezen en 3 snijtanden door dus ik hoop dat als die echt door zijn het weer beter wordt🤞🏻
5 maanden geleden
Zeker herkenbaar hoor! Hier ook een driftkikker met een duidelijke wil. Ze hebben nu heel erg behoefte aan grenzen en regels. Maar om te weten wat die grens is moeten ze eerst leren hoe ver ze kunnen gaan en dat duurt eventjes. Vooral heel consequent blijven, afleiden met dingen die ze wel mogen, en vooral heeeeel veel geduld hebben.
Consequent zijn is echt het allerbelangrijkste want alleen dan gaan ze leren wat de grens is.
5 maanden geleden
Hier ook, het begint in de ochtend al met tegenstribbelen bij het verschonen en daarna de hele dag door. Kieskeurig met eten, driftbuien als ze haar zin niet krijgt, kan zichzelf niet goed meer vermaken, vaak wakker in de nacht. Nog erger dan de newborn fase 🥲 maar hier zijn ook vier boventanden doorgekomen dus hopelijk is ze snel weer de oude
5 maanden geleden
Herkenbaar ja. Een eigen wil had ze sowieso al, en slecht slapen doet ze sinds 4 maanden oud. Maar alles is even extremer de laatste weken. Ik verlang er weer naar dat ze elke 2 uur komt 😵💫 nu is t hele nacht door onrustig, veel wakker, drinken, huilen etc.
Wil maar kort in de stoel erna is het krijsen dus dan maar weer spelen. Gelukkig gaat het zelfstandig spelen wel goed
5 maanden geleden
Reactie op HelloRose
Herkenbaar ja. Een eigen wil had ze sowieso al, en slecht slapen doet ze si ...
Zelfstandig spelen… waar vermaakt zij zich mee als ik vragen mag
5 maanden geleden
Reactie op Tassie1980
Zelfstandig spelen… waar vermaakt zij zich mee als ik vragen mag
Oh met van alles.. ik denk dat het deels “geluk” is hoor. Want ik geloof echt wel dat het deels aan een kind kan liggen of je kindje goed zelfstandig kan spelen en de ander is aanhankelijker/moet het meer leren.
Haar favo speelgoed zijn de houten blokken. Verder is een bal erg leuk, en ze is gek op bakjes en alles er in en eruit doen enzo. Ohja en der poppen 😍 maar verder rommelt ze gewoon veel. Ik laat der echt der gang gaan eigenlijk en ze verzint een soort van alles. Laatste week liep ze hele dagen met mijn tasje te sjouwen met een gouden ketting eraan. Helemaal het einde😂
En spelen in de tuin, we hebben een zandbak wat ze leuk vind maar rommelen met steentjes of kaartjes van de planten is ook geweldig 🙈
Ze loopt nog niet dus gewoon een tuinbroek aan of laatst zelfs skipakje en dan gaat ze naar buiten.
Verder hebben we vanaf begin altijd wel zelf laten spelen, dus niet steeds erbij zitten etc. Soms wel even helpen opstarten en erna lekker laten gaan. Al vanaf 6/7 maanden ofzo veel op de grond laten spelen dus ze kon altijd lekker de gang gaan. Ik heb wel t idee dat helpt ofzo.
Hoe gaat dat bij jullie?
5 maanden geleden
Reactie op HelloRose
Oh met van alles.. ik denk dat het deels “geluk” is hoor. Want ik geloof ec ...
Wij hebben hier hele speelgoedwinkel, maar allen spelen is echt lastig voor haar. Het is erg vermoeiend haar de hele dag bezig te houden 🫣 Doe het met liefde hoor, maar zou fijn zijn als ze zichzelf meer kan vermaken
5 maanden geleden
Reactie op Tassie1980
Wij hebben hier hele speelgoedwinkel, maar allen spelen is echt lastig voor ...
Misschien juist minder aanbieden? Alles in boxen boven zetten en steeds 1 box naar beneden halen en aanbieden . dan is het steeds nieuw en blijft het interessant. Oftewel Toy rotation..
En natuurlijk af en toe uitzoeken, bepaald speelgoed is echt maar tot bepaalde leeftijd.
Sws merk ik hier dat alle speelgoed met batterij dat ze daar snel op uitgekeken is. Heb ik nu allemaal opgeruimd.
Account van Schermvrijopvoeden op insta deelt ook regelmatig info omtrent spelen. Ook haar website bevat interessante artikelen (https://schermvrijopvoeden.nl/waarom-je-kind-zichzelf-niet-kan-vermaken/
https://schermvrijopvoeden.nl/wat-is-vrij-spel-en-wat-is-het-niet/
https://schermvrijopvoeden.nl/zelfstandig-spelen-moeilijk-door-schermtijd/)
5 maanden geleden
Reactie op HelloRose
Misschien juist minder aanbieden? Alles in boxen boven zetten en steeds 1 b ...
Ik denk dat dit soort artikelen wel over het algemeen meer gaan over kinderen die ieeeetsjes ouder zijn. Zelf spelen is voor heel veel kinderen van deze leeftijd heel erg moeilijk. Mijn dochter heeft bijna niets met batterijen beneden, weinig tv e.d. maar toch kan ze zichzelf heel slecht vermaken. Ze verveelt zich maar vindt niets leuk om mee te spelen. Wisselen elke week af met maar een klein beetje speelgoed, ik laat haar zich vervelen en speel ook soms met haar mee, maar het verandert niet. Sommige kindjes hebben er simpelweg zonder verklaarbare reden meer moeite mee.
Misschien ben ik gewoon wat allergisch voor het 'schermvrij opvoeden' en maar willen dat kindjes op steeds jongere leeftijd zelfstandig gemaakt moeten worden, dat kan natuurlijk ook.
5 maanden geleden
Soms is het ouderschap idd even niet leuk en hard werken. Dan vraagt je kleine veel negatieve energie. Ik merk bij mezelf als ik tegen mijn man zeg: ‘Ik beleef er geen plezier aan en vind het loodzwaar’ dat de kleine opeens weer omturnd. Andersom overigens ook jammer genoeg. Is hij net 2 weken super makkelijk draait hij weer om naar zeer bewerkelijk. Zit hij in een goede fase dan speelt hij heerlijk met pittenzakken en puzzelstukjes.
Zelf spelen zit ook in het ene kind meer dan het andere.
Als ik sommigen hoor is het behoorlijk pittig. Kunst is ergens nog voor jezelf te zorgen, even niks hoeven, alleen zijn of wat bij je past. Helemaal als je kind een paar weken in een fase zit wat tanden/kiezen doorkomen heet of een mentale sprong maakt.
Houd vol 💪🏼
5 maanden geleden
Reactie op -Elvira
Ik denk dat dit soort artikelen wel over het algemeen meer gaan over kinder ...
Klopt dat kan hoor, maar er staan opzich wel interessante dingen in als je ervoor open staat.
Maar inderdaad, ik had in een bericht ervoor aan Tassie1980 aangegeven dat ik geloof dat het ene kind het wel kan en het andere kind niet/minder, en dat dat ook gewoon in t kindje kan zitten waar je als ouder niks aan kan doen.
Tja schermvrij opvoeden is weer een hele andere discussie die we hier maar niet moeten voeren haha.
En eens, onzin dat ze snel al zelfstandig moeten zijn. Maar de hele dag bezig houden en vermaken is weer ander uiterste die ik vrij ver vind gaan tegenwoordig. Ach iedereen doet wat goed voelt en werkt voor z’n kindje 🙏❤️