8 Reacties

3 maanden geleden

Mijn oudste dochter is ook hypermobiel. Die begon met alles een stukje later dan jullie dochter. Met 18 maanden ging ze langs de meubels lopen. Omdat ze met alles later was, heeft ze even fysio gehad. Maar eigenlijk was het al snel gewoon veel oefenen en daar werd ze sterker van en kreeg ze zelf er ook vertrouwen in. Ze liep een maandje voor haar 2de verjaardag. Maar nu merk ik er eigenlijk niks meer van en doet ze alles😊 Met 15 maanden langs meubels lopen en aan de hand is al heel goed!

3 maanden geleden

Hebben jullie fysio? Die kan vast goeie tips geven ☺️

3 maanden geleden

Onze oudste dochter is hypermobiel, was met zitten, kruipen, staan en lopen laat: uiteindelijk liep ze pas 2 dagen na haar tweede verjaardag echt los, daarvoor alleen aan de hand. Fysio zei destijds tegen ons dat zolang je wel vooruitgang blijft zien alles prima is! Ik ben zelf hypermobiel en liep ook pas tegen de 2 jaar, jongste dochter is nu 15 maanden en ook hypermobiel, trekt zich pas net op tot staan. Geen haast en geen zorgen, je kan voor je eigen gemoedsrust een fysio laten meekijken maar het is dus echt normaal dat kindjes die hypermobiel zijn wat later zijn. Vaak zijn ze ook nog eens extra voorzichtig omdat ze voelen dat alles wat minder stabiel en stevig is, dat vertraagt soms het proces ook nog.

3 maanden geleden

Onze oudste dochter zette trouwens in het begin haar voetjes ook wat anders / scheef neer, heeft meestal echt met hypermobiliteit te maken omdat ze de houding zoeken die wat steviger voelt!

3 maanden geleden

Vrienden hebben ook een kindje dat hypermobiel is. Ze gingen naar de kine. Ze kregen dan 'oefeningen'om te doen en veel tips. Het duurde was langer maar hun zoontje liep los rond 18/20 maanden.

3 maanden geleden

Mijn dochter (ook 15 maanden) ontwikkelde zich langzamer dan haar broer en daarom ben ik toen ze bijna 13 maanden was naar de kinderfysio gegaan en die stelde vast dat ze hypermobiel is. Ze rolde bijna niet en zat het liefst op haar billen. Ze draaide en schoof op haar billen en tijgerde allen achteruit. We krijgen een hoop tips bij de fysio om haar te ondersteunen en moesten echt bij de basis beginnen. Ze kan sindsdien van haar rug naar haar buik rollen en gaan zitten, zich oprekken om te staan en langs de tafel en aan de hand lopen, zelf weer van staan aan de tafel gaan zitten en ‘echt’ kruipen 🤩! We zijn mega trots op haar en hoe ze het op haar eigen manier doet. Ik ben heel blij met de tips van de fysio. Wellicht is dat ook iets voor jullie, mocht het consultatiebureau niet voldoende kunnen ondersteunen. Het wordt volledig vergoed, dus voor het geld hoef je het niet te laten 😉. Heel veel succes en vooruitgang gewenst ♥️

3 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties. Het consultatiebureau wilde nu nog niet iets extra doen behalve het in de gaten houden en over een paar maanden verder kijken. Maar als ik jullie verhalen zo lees kan ik beter toch al op zoek gaan naar een fysiotherapeut voor haar. Ik merk dat het haar ook zo kan frustreren dat dingen nog niet lukken die ze zo graag wil doen.

3 maanden geleden

Ik weet niet of mijn dochter hypermobiel is, maar volgens de kinderarts was ze ook mobieler dan het gemiddelde kind. Ze is op 12 maanden beginnen kruipen. Omdat ze op 14 maanden nog niet optrok tot staan, hebben we van de kinderarts een voorschrift voor kine gehad. 2 dagen voor we gingen begon ze natuurlijk net te staan 😆 ik weet niet of wij een slechte kine hebben maar ik vond dat we amper nuttige tips of oefeningen kregen. We hebben 3 sessies gedaan en ze heeft veel geobserveerd en op een curve laten zien hoe hard ze buiten de gemiddeldes valt. We zijn nu 2 maand verder en ik zie mijn dochter wel telkens vooruitgang maken. Ze trekt zich vlot op en heeft meer controle over het terug gaan zitten, ze stapt opzij langs de salontafel, ze stapt met haar loopwagen, klimt de trap op, soms stappen aan onze hand, ging zelfs vanuit handen en voeten een paar seconden los rechtstaan. Dus wij laten het even los en laten haar veel oefenen. Maar als ik de anderen hier hoor, kan kine wel helpen. Baat het niet dan schaadt het niet? Had het cb bij jou gezegd dat ze haar voeten raar zet bij het lopen? Ik dacht dat het niet abnormaal was als ze in het begin wat gek stappen.