9 Reacties

één jaar geleden

Dat vraag ik me ook af heb hier 2 poezen dames rondlopen

één jaar geleden

Ik lees graag even mee, ik heb ook twee lieve katers! Wel had ik al gehoord dat als je straks de box bijvoorbeeld gaat neerzetten en je wilt niet dat ze hierin gaan liggen, je de box direct vol moet leggen met ballonnen. Dan weten ze direct vanaf het begin dat ze er niet in kunnen. Hopelijk houden ze dat dan vol als de ballonnen er eenmaal uit moeten 🙈

één jaar geleden

Reactie op Bauxx

Ik lees graag even mee, ik heb ook twee lieve katers! Wel had ik al gehoor ...
Dit werkte bij onze eerste dochter bij ons helaas niet. Bij ons hield de kraamhulp de katten weg bij onze dochter. Waardoor 1 nu een afkeer heeft naar haar. De ander is wel heel lief naar haar. Bij onze 2e nu hebben we besloten omdat het toch eigenwijze beestjes zijn ze er toch een beetje bij te betrekken. Gemerkt aan onze ene poes dat die daar juist behoefte aan had ook. En nu zijn mijn dochter en de poes onafscheidelijk. Echt vriendjes voor het leven.

één jaar geleden

- Meubels en andere ‘grote’ objecten (box, kinderwagen, wipstoel, etc) al ruim van tevoren neerzetten zodat ze kunnen wennen. - Zorgen voor genoeg verstopplekjes voor de katten zodat ze zich kunnen terugtrekken op een babyloze rustige plek zodra de kleine er straks is. - Als de baby er is: de katten juist ook betrekken bij de baby en aandacht geven terwijl je bezig bent met de baby. Als je de fout maakt om de katten alleen aandacht te geven als de baby slaapt dan leggen katten heeeel snel de link dat de baby de oorzaak is van hun aandachtstekort. - Indien gewenst: tijdens de zwangerschap al beginnen met aanleren/afleren van nieuwe dingen (zoals dat de kat bvb niet op de babykamer of in het wiegje mag komen oid). - Bij hele gevoelige katten: laat ze langzaam wennen aan babygeluiden door af en toe een yt-filmpje met geluid op te zetten en laat ze alvast wennen aan de geuren door jezelf in te smeren met de verzorgingsproducten van je baby.

één jaar geleden

Wij hebben niet veel bijzonders gedaan. Wel alles op tijd neer zetten zodat ze vast aan de spulletjes kunnen wennen. Bij de cosleeper deed ik een extra matrashoes over de de bovenkant (de reling zogezegd), zodat ze er niet in konden. Bij de box een extra kleedje of doek welke ik eruit haalde voor baby erin ging. Het verkleedkussen was favoriet bij alledrie m'n katten, en vergat ik altijd af te dekken. Dus de eerste weken lagen daar wat Hydrofiele doeken die ik onder haar kon leggen bij het verschonen. Na de eerste weken, kon het mij eerlijk nog weinig schelen die kattenharen. 😅 Ik werk zelf bij een kattenkliniek en heb er dus 3 rond lopen, dus kattenharen zijn er toch wel. De kraamzorg zei ook, vooral die eerste weken wel fijn als het niet direct bij je baby komt, nog wat veel, maar daarna... ach 🤷‍♀️ M'n katten heb ik zelf laten bepalen wat ze wilden toen baby er was. Ze vonden het allemaal spannend maar zijn er allemaal aan gewend, de 1 waar sneller dan de ander. Ik gaf ze vaak eten in de buurt van de baby en verleidde ze soms om even te komen kijken. Ze waren allemaal nieuwsgierig en intussen is ze helemaal ingeburgerd. Ze mag nu (helaas) alles van ze 😅 vinden haar wel irritant haha, maar ze kan letterlijk over ze heen lopen en ze blijven zitten waar ze zitten. Als je bang bent dat je kat erg gestresst is dan kan je telizen, feliway of zylkene proberen, begin dan wel tijdig, het heeft inwerk tijd nodig en ze merken ook heus nu al wel dat er iets is natuurlijk. Maar dat klinkt bij jou ts niet nodig vooralsnog. Ons advies bij de kliniek is altijd proberen een aantal routines erin te houden, vaste tijden eten, proberen nog op bepaalde momenten aandacht geven, zeker een 1 jarige kat speelt nog veel waarschijnlijk en kan zich anders gaan vervelen. En uit verveling... jaloezie, ongewenst gedrag, stress, enz. Proberen ze weg te houden van spullen kan altijd, de ene kat pakt dat op, de ander is wat stugger in gedrag. Straf nooit af als ze het toch doen, daar leren ze over het algemeen niet van en levert wel stress op, met meestal daardoor tegenovergesteld resultaat. Beloon ze eerder voor goed gedrag. Probeer ze niet helemaal weg te houden bij baby of baby spullen. Katten zijn nieuwsgierig en als ze het eenmaal hebben verkend zijn ze relaxter dan als ze die kans niet krijgen. Plus kan ook weer stress geven. (Katten zijn eigenlijk maar enorme stress kippen, ook als je de meest relaxte kat hebt, intern...😅). Probeer je kat te volgen in wat hij aangeeft, wil hij niet in de buurt komen, dan ook niet dwingen. Wil hij wel, dan onder toezicht natuurlijk! Je weet nooit wat je kat doet als hij schrikt. Zelfs met mijn 3 zachtaardige monsters nooit alleen gelaten met mn dochter. Ik wist van 1 zeker dat het goed zou gaan, en ook nooit hoeven ingrijpen. Maar je weet nooit wat je kindje doet en wat dat met je kat doet. Bedenk ook dat je kat niet denkt zoals wij, en veel reacties automatisch gaan, of instinct zijn. En dat zijn dan soms niet de reacties die wij goed vinden. Maar je kat kan het niet helpen. Dus nogmaals, niet (bewust) straffen. Sorry lang verhaal. 😅🙊 Iets wat we natuurlijk regelmatig bij mn werk tegen komen met cliënten. En zelf ook wat ervaring intussen 😉 nog veel meer tips, maar dit is al wel genoeg haha

één jaar geleden

Wij hebben ook 2 katten en ik sluit me helemaal aan bij wat er al is gezegd. Wilde van alles typen, maar heb eigenlijk niks meer toe te voegen, alle goeie dingen zijn al genoemd 😉

één jaar geleden

Wij hebben een kat en toen onze oudste bijna geboren werd hebben we een tijd ballonnen in de box gelegd. Daar is hij bang voor en daardoor kwam hij nooit in de box. Verder mocht de kat bij ons gewoon op bed in de kraamweek. Zo konden we goed opletten en kon hij er toch aan wennen. Ging eigenlijk heel goed. Hij ging regelmatig naast het babynestje liggen of zo liggen dat hij in het wiegje kon kijken.

één jaar geleden

Reactie op Bauxx

Ik lees graag even mee, ik heb ook twee lieve katers! Wel had ik al gehoor ...
Dit hebben wij bij de eerste gedaan, maar werkte niet. Nadat de balonnen er uit waren, zaten ze er meteen in. Maar zijn er nooit in gegaan als de baby erin lag. We dekte daarom de box wel altijd af met een plaat als we weg waren en 's nachts. Zodat niet telkens het heel boxkleed onder de haren zat.

één jaar geleden

Hier komt het derde kindje en wij hebben 7 katten. Bij de eerste ook alles op voorhand al geplaatst zodat ze konden wennen. Verder hebben ze genoeg plekjes zonder baby. Hier zijn de katten vrij relaxed met baby's en komen er ook niet bij liggen oid( wij werden namelijk gewaarschuwd dat katten door de temperatuur op de baby konden gaan liggen). Hier katten gewoon op eigen tempo kennis laten maken met de baby en sommige waren geen fan en blijven dus uit de buurt.