60 Reacties
3 maanden geleden
Ja hoor hier nog een meisje die maatje 74 heeft. Ze is 73.4 en weegt 7,5 kg.
Wij hebben redelijk wat onderzoeken met haar gehad in het ziekenhuis om de oorzaak van het klein zijn eventueel op te sporen. Maar er is niks gevonden. We mogen gewoon accepteren dat ze klein en fijntjes is. We lopen wel bij een diëtiste om de voeding wat te optimaliseren.
Hoe zien de curves lengte/gewicht en gewicht/leeftijd eruit?
3 maanden geleden
Ik vind dit niet perse klein, meisjes zijn sowieso altijd "kleiner" mijn zoontje is 15mnd draagt maat 92/98 en heeft luier maat 5/6. Dit is ook alleen maar omdat zijn papa groot is en de mannelijke kant vd familie fors is. Mijn dochter van 4 weken is maat 62 nog ver te zoeken; terwijl bij m'n zoontje bij 4 weken maat 68 aan moest. Zou je niet zo druk maken. Ze kunnen ineens een groeispurt krijgen. Zolang ze gezond is is het toch oké?
3 maanden geleden
Wij hebben een klein zoontje van bijna 15 maanden en 75 cm lang, hij zit op de -2 van de lijn. Heeft ook kleine ouders. Het CB maakte zich pas zorgen als een kindje van bv +2 ineens naar -2 op de lijn gaat. Als ze niet extreem veel afwijkt van eerdere groei, dan is er geen reden tot zorgen. Meisjes zijn gemiddeld altijd wat kleiner dan jongens
3 maanden geleden
Het is fijn als een dokter het in de gaten houdt want je weet niet of er iets is.
Maar als het niets is, sommige kinderen zijn wat kleiner en groeien op een ander tempo. Het is ook afhankelijk van jullie lengte. Mijn dochter bleef ook wat achter in groei. Maar ze is nu in een paar weken tijd ineens zo'n 4,5 cm gegroeid. Het kan dus ineens.
3 maanden geleden
Reactie op Kabol92
Ja hoor hier nog een meisje die maatje 74 heeft. Ze is 73.4 en weegt 7,5 kg ...
Ze volgt volgens mij gewoon haar eigen lijntje...
3 maanden geleden
Ons zoontje wordt opgevolgd door de kinderarts. Hij is sinds geboorte van de middelste lijn naar een beetje onder de onderste lijn gezakt. Hij was op 12 maanden 70.5 cm en 9.24 kg. Volgende week gaan we nog eens terug.
Bloedtesten waren prima. De enige bloedtest die we nog zouden kunnen doen is een test naar erfelijkheid. Maar dat vond de arts nu nog niet nodig.
Verder eet hij heel goed. Slaapt als een roosje. En is hij echt een heel vrolijk ventje.
3 maanden geleden
Hier ook een meisje van Mei 2023 in maat 74. Maat 80 verzuipt ze in.
Altijd fijntjes geweest. Terwijl wij als ouders bovengemiddeld lang zijn. Een broer is ver bovengemiddeld lang (niet zwaar), een broer is heel gemiddeld (ondergemiddeld qua gewicht).
Dus zelfs binnen een gezin kan het enorm verschillen. Zo lang een kindje groeit, eet en zich goed ontwikkelt zou ik me geen zorgen maken.
3 maanden geleden
Zou me er niet zo druk om maken bij het cb zeggen ze bij ons juist dat ze te snel groeit 15 maanden 12 kg 91 cm maatje 98
3 maanden geleden
Reactie op Stwillebrordmei2023
Zou me er niet zo druk om maken bij het cb zeggen ze bij ons juist dat ze t ...
Dat is idd een lange/grote!
Mijn zoontje van 3 heeft maat 98 🫢🫠
3 maanden geleden
Hier ook 15mnd en maat 74/80, weegt 8,5 kg. Merk niets vreemds aan haar!
Wel kanttekening: ze was dysmatuur bij geboorte en heeft daarna de groeicurve gevolgd, soms wat naar beneden, soms naar boven. Ze drinkt geen zuivel, behalve elke dag 75ml yoghurt. En eet 2-3 keer per week vlees.
3 maanden geleden
Reactie op JuKaMi
Vandaag controle.
Zoontje 14 maanden bijna 15. 73 cm 9.8kg
Lengte zit op p ...
Das wel bijzonder. Mn dochtertje blijft klein door een syndroom dat ze heeft en heeft daardoor straks ook groeihormonen nodig, maar daar gaan ze ongeveer mee beginnen als ze op -2,5 percentiel zit. Hebben ze bij jouw zoontje niet verder onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn?
@TS, ons dochtertje is ook wat aan de kleine kant. Met 14 maanden was ze 72,7cm. Ze is nu 15 maanden, weet niet hoeveel ze intussen gegroeid is, maar past nog steeds goed in maat 74.
Maar zij heeft dus een syndroom waardoor ze kleiner zal blijven. Het is alleen niet per se dat haar groei nu al achterblijft door het syndroom, dus we hebben wat extra controles om haar groei te monitoren.
3 maanden geleden
Reactie op Rizzerd
Das wel bijzonder. Mn dochtertje blijft klein door een syndroom dat ze heef ...
Welke testen hebben ze bij jullie gedaan?
Onze kinderarts heeft enkele bloedafnames gedaan en daaruit kwam.niets bijzonders. Verder hebben we ook geen andere klachten. De papa en ik zijn ook zeker niet groot (1.72 en 1.60) in principe zit hij nog tussen zijn te verwachte groei als hij deze lijn volgt.