23 Reacties

2 jaar geleden

Hey mama, wat vervelend. Je zou kunnen proberen een stukje banaan voor hem te leggen (in zijn handje te zetten), zodat hij rustig kan voelen en ruiken. De overige banaan prakken met een beetje voeding erbij (bv/kv), of eventueel een eetlepel water, en deze ondertussen te geven. Is er een reden dat je grof pureerd, en niet meer glad met geprakt er doorheen bijv? Wellicht moet hij even wennen aan de overgang en is grof net even een te grote stap voor hem. Kokhalzen is in principe een normale reactie, en een goede ook! Helaas het overgeven niet. Kan zijn dat het er eventjes bij hoort omdat hij echt moet wennen, blijft dit echter aanhouden dan zou ik toch even het CB/de HA laten mee denken. Verder zou ik proberen zo rustig mogelijk te blijven, babies voelen je paniek/stress/onrust. Probeer er een spelletje van te maken. Hij een hapje, mama een hapje. Motiveer hem. "Owh, wat lekker hè, grote jongen." "Wat doe je dat goed, zo zelf vasthouden!" Geef je eigen draai er aan, maar houdt het leuk en gezellig. Hoofd wegdraaien is vaak een teken dat ze klaar zijn, genoeg hebben. Wellicht heeft hij na 1 of 2 stukjes (hapjes) al genoeg. Kwestie van langzaam opbouwen en hem de tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe texturen en/of smaken. Eet je mee? Babies kopiëren baak gedrag. Eten doet eten. Misschien helpt dit bij jou kleine? Succes, en het komt allemaal echt wel goed 🙏🏽

2 jaar geleden

Reactie op Annaa90

Hey mama, wat vervelend. Je zou kunnen proberen een stukje banaan voor hem ...
baak = vaak*

2 jaar geleden

Reactie op Annaa90

Hey mama, wat vervelend. Je zou kunnen proberen een stukje banaan voor hem ...
baak = vaak*

2 jaar geleden

Hier ook een meisje van 9 maanden, wij proberen al een maand of 3 stukjes vaste voeding (brood, stukjes fruit of groente) te geven maar ze blijft kokhalzen en spuugt ook vaak als ze een heftige kokhalsreflex heeft. Ze heeft gewoon wat langer nodig om te wennen aan grovere stukjes denken we. Bij onze oudste dochter was dat ook zo, duurde relatief lang voordat ze grover gepureerd of stukjes at maar rond de 1 jaar at ze dit wel gewoon. Dus blijven proberen en aanbieden, komt echt vanzelf! En als je je zorgen of als het echt lang duurt even overleggen met CB!

2 jaar geleden

Mijn kindje kokhalst ook snel bij brood of ander eten in stukjes. En heeft dan ook meerdere keren overgeven. Terwijl maisstengels idd super goed erin gaan. Ik vind het echt niet relaxed om erbij te zitten zo 🙈 ik probeer regelmatig te oefenen met een paar stukjes, verschillende soorten voedsel. Maar dat is nog puur om te oefenen tussendoor, de echte maaltijden krijgt ze nog glad gepureerd. Bij ons zei de arts van het cb dat dit normaal is en dat ze er alleen maar met die kokhalsreflex om leren gaan door te oefenen, het gaat niet vanzelf weg als je een tijdje wacht. Ik zou zelf dus wel regelmatig blijven proberen, maar niet te veel druk op leggen zodat het leuk blijft voor je kindje. Toevallig deze week een keer gehad dat het brood wel zonder kokhalzen ging, dus ik geloof wel dat ze er vanzelf uiteindelijk door geraakt. En ze wil bij brood ook niet dat ik het aan haar geef, ze steekt het wel enthousiast in haar mond maar er belandt nog veel op de grond 😆

2 jaar geleden

Mag ik vragen waarom je het in zijn mondje probeert te duwen? Als hij zijn hoofd wegdraait is dat een duidelijk teken dat hij het niet wil, als er dan iets in gepropt wordt tegen zijn zin geeft dat al snel een negatieve associatie denk ik. Omdat het bij hem wat later mogelijk was om te beginnen zou ik gewoon dingen blijven neerleggen, zodat hij zelf kan voelen en uiteindelijk ook kan gaan proeven. Het komt echt wel, je bent pas net begonnen. Zoals hieronder gezegd wordt kan je wel proberen zelf een hapje te nemen van wat hij eet. Hier helpt dat heel erg om nieuwe dingen te proberen. Ik heb een hele goede makkelijke eter hier maar ook zij wil weleens iets niet proeven. Ik blijf het aanbieden en op een gegeven moment proeft ze toch wel.

2 jaar geleden

Mijn dochter eet ook absoluut niet uit mijn handen. Als het wat nattig is wil ze het ook niet vast pakken dus daarom doe ik het stukje op een lepeltje of met een vorkje. Misschien dat dat helpt.

2 jaar geleden

beetje raar gezegd maar kokhalzen hoort er ook " een beetje bij" anders gezegd baby's kunnen dit heel erg goed. Al het begin is moeilijk als je een tijdje geoefend hebt gaan ze vanzelf kauwen. Ik benoem het ook altijd, goed kauwen, weet natuurlijk niet of dit nou echt helpt hoor maar ik doe het toch.

2 jaar geleden

In mond stoppen maakt het risico op verstikking groter. Wat je wel kan doen is het inderdaad in de lucht houden zodat hij het kan pakken. En voordoen hoe je zelf eet. Melk is de hoofdvoeding tot in ieder geval 1 jaar, dus als vaste voeding nog niet zo vlot gaat, kan je gewoon wat meer melk geven nog zodat hij daarvan kan groeien. Uiteindelijk zal het steeds beter gaan als hij er klaar voor is 😊 vanwege zijn aangeboren afwijking kan je misschien nog advies inwinnen bij medische hulpverleners.

2 jaar geleden

Oefenen op kokhalzen hoort erbij, maar in de mond duwen vergroot de kans op echt verstikken. Laat je baby best zelf aangeven of hij het wil eten of niet. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, dus er is nog tijd genoeg.

2 jaar geleden

Ik zou vooral niets in zijn mond duwen dat lijkt me een negatieve associatie bij voorbaat. Jij geeft aan dat hij net met vaste voeding is begonnen. Gun hem wat tijd en heb geduld. Onze dochter is met 6 mnd met stukken begonnen en had vanaf begin enorm plezier, richting 8 mnd kauwt ze nu in overdreven mate met smaken etc maar stopt nu nauwelijks wat in haar mond 😅 We blijven het aanbieden maar forceren niets al weten we dat ze het goed kan en voorheen met plezier deed. Je zoontje moet het nog leren, zo te lezen, lekker in zijn tempo hem laten is ultieme tip, lijkt me. Je kan later beginnen niet inhalen, laat hem alsnog plezier beleven vooral 😊

2 jaar geleden

Hoi hoi, ons meisje heeft dit ook. Een korstje brood gaat nog wel, maar stukjes moet ze inderdaad ook van spugen. Een gekookt eitje in stukjes gaat wel prima. Wij hebben het idee dat ze die zompige dingen nog niet zo lekker kan door slikken. Wat hier goed werkt om op te bouwen is een cracotte in drie repen en dan met een beetje babysmeerkaas of pindakaas ofzo, dat eet ze zelf weg en daardoor leert ze wel te kauwen. Geeft wel een zootje, maar ja, werkt wel.

2 jaar geleden

hoi hoi, je zou rapley/ kleintjes kunnen proberen. eerst goed in verdiepen, want het is niet "gewoon" eten voor de neus leggen en zoek t maar uit. ik raad het boek "eten voor de kleintjes" aan. daarmee kan je kleintje zn eigen tempo zoeken, en zal hij steeds meer eten. kokhalzen hoort er ook dan bij, maar het verschil tussen kokhalzen en stikken is gelukkig groot. mijn dochter kokhalst vaak, maar dan komt het eten er uit en gaat ze vrolijk verder met ontdekken. eerst belandde 90% van het eten op de grond, tegenwoordig krijgt ze driekwart binnen😄

2 jaar geleden

Kokhalzen is heel normaal. Het is een natuurlijke reactie om ervoor te zorgen dat je niet stikt. De kokhals reflex ligt bij een baby meer voorin in de mond. Eten uitspugen is ook heel normaal, wordt vanzelf minder. Het is denk ik wel belangrijk dat je kindje ZELF eet. Dus liever niks in zijn mondje stoppen. Zo kan hij zelf op zijn eigen tempo ontdekken en kan hij ook zelf goed aangeven als een stuk bijvoorbeeld te groot is. Als je zelf iets in zijn mond stopt is het risico over stikken groter. En het belangrijkste: een kindje hoeft niet meteen van alles op te eten! Ruiken, aanraken, zien etc is ook onderdeel van leren eten.

2 jaar geleden

Reactie op -Elvira

Mag ik vragen waarom je het in zijn mondje probeert te duwen? Als hij zijn ...
Omdat ze adviseerde in het ziekenhuis het eerst in zijn wangzakje te stoppen, waar ze veel speeksel aanmaken en dan kan hij oefenen met kauwen. Vandaar dat ik dit eerst heb geprobeerd. Ik heb de middag nog een keer wat geprobeerd en toen eerst zelf voorgedaan, omdat ik die negatieve associatie niet wil. Hapje voor mama en hapje voor hem. Toen draaide hij niet meer weg en wilde hij het graag ook in zijn mondje. Ik leg ook verschillende dingetjes op een bordje voor zijn neus; hij pakt dan vooral nog maisstengels of iets waar daarop lijkt om naar zijn mondje te brengen. Rest niet. Maar zit al vooruitgang in dus

2 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties en adviezen! Ik heb overdreven blij voor zitten doen hoe ik een boterham eet haha en daarna voor zijn neus gehouden, toen draaide hij niet weg en deed zijn mondje open. Hij lachte er flink bij dus ik denk dat we zo gewoon langzaam gaan opbouwen. Kan me ook voorstellen dat kokhalzen erbij hoort en dat ze dit ook gewoon moeten oefenen. Maaltijdhap geprakt of iets grovere stukjes gaat prima gelukkig, dus we vertrouwen erop dat het steeds beter gaat. Vandaag met de boterham ook niet gespuugd gelukkig. Wil hem ook steeds meer zelf laten ontdekken maar weet niet zo goed wat daarvoor “geschikt” en veilig is.

2 jaar geleden

Reactie op fietje27

Bedankt voor jullie reacties en adviezen! Ik heb overdreven blij voor zitte ...
Je kan proberen met een bruine boterham (zonder korsten) dompelen in voeding, of dik boter.. dit in zijn handje leggen. Gaat sowieso troep geven, maar zo leert hij zelf stukje voor stukje af te knagen/sabbelen. Zo kan je langzaam uitbreiden. Fijn te lezen dat het gelukt is vandaag! Veel succes, en vooral plezier toegewenst ☺️

2 jaar geleden

Reactie op Annaa90

Je kan proberen met een bruine boterham (zonder korsten) dompelen in voedin ...
Niet de hele boterham, maar reepjes/stukjes uiteraard.. sorry, was beetje onduidelijk.

2 jaar geleden

Reactie op Annaa90

Je kan proberen met een bruine boterham (zonder korsten) dompelen in voedin ...
Thanks voor je advies! 😊

2 jaar geleden

Hoi! Hier ook hoor, word vanzelf bezig het kokhalzen is omdat ze er aan moeten wennen en zo voorkomen dat ze ergens in stikken. Heel handig reflex dus. Gewoon blijven aanbieden hier was het ineens weg, na 2/3 weken. Als hij echt niet wilde gaf ik hem gewoon glad gepureerd hoor maar ik bood wel eerst iets met stukjes aan. Wat ook vaak helpt is dat hij het zelf doet, dus als je brood hebt of een omelet hebt gebakken dit hem zelf laten pakken en in zijn mond laten doen. Hielp hier ook!