8 Reacties
3 jaar geleden
Hee! Mijn ijzerwaarde waren ook aan de lage kant. Zelf heb ik soms last van rusteloze benen aan het einde van de dag maar verder niet van vermoeid oid. Wel heb ik toen ijzersupplementen gekregen. De Vk gaf bij mij aan dat het kan zijn dat je doordat je bij de geboorte bloed verliest na de bevalling alsnog erg last kan krijgen van vermoeidheid of andere klachten die een laag ijzer veroorzaken. Lees hier op het forum dat je ook nog zoiets hebt als een ijzerinfuus om je ijzer sneller op pijl te krijgen daar heb ik zelf alleen geen ervaring mee. Hoop dat je er niet teveel last van hebt!
3 jaar geleden
Reactie op Dominique591
Hee! Mijn ijzerwaarde waren ook aan de lage kant. Zelf heb ik soms last van ...
Ah top! Dankje voor de reactie. Ik voel me juist echt super goed en totaal niet moe oid. Haha oeps zo’n infuus lijkt me dus wel spannend maar goed als het moet dan moet het!
3 jaar geleden
Hai, als ze je de mogelijkheid bieden van een infuus kan ik je dat echt aanraden. Ivm veel bloedverlies was mijn hb na de 1e bevalling 4.2. Ik heb daar heel lang last van gehad. Bij de 2e was mijn hb juist top, in de 7. Wat een verademing!
Deze zwangerschap ook ijzertabletten gekregen en zelf aan de ferro etc omdat er weer een reële kans is op veel bloedverlies. Hoop dat het meevalt 😊
3 jaar geleden
Ik heb eerder (paar maanden vóór zwangerschap) last gehad van lage ijzerwaarde, toen ook echt vermoeid, sneller buiten adem etc. Toen kreeg ik van de huisarts ijzertabletten, daarvoor moest ik alleen wel ook mijn eetgewoonten aanpassen en dat vond ik best gedoe. Daarnaast krijg je er best harde ontlasting van en dat is met het oog op je bevalling misschien niet zo chill 😉
Sinds de zwangerschap slik ik gentle Iron supplement van Solgar (gewoon te koop bij drogist), die heeft geen invloed op ontlasting en houdt wel mijn ijzer op pijl. Die kan ik dus absoluut aanraden :)
Zoals al wordt gezegd qua effect van laag ijzer is het vooral moeheid, misschien eerder duizelig en buiten adem etc. Bij je bevalling verlies je ook wel wat bloed waarschijnlijk dus kan het nog wat lager worden. Het is dus voor je gezondheid wel slim om er iets aan te doen, het wordt niet voor niets gecheckt!
3 jaar geleden
Ik heb vanaf 36 weken ijzertabletten geslikt en m’n ijzervoorraad is hierdoor verdubbeld. Erg blij mee, voel me energieker en minder vermoeid. Gelukkig nauwelijks last gehad van obstipatie of andere bijwerkingen. Je moet even goed kijken naar het moment van innemen (zoveel uur voor en na het eten, rekening houden met zuivel en caffeine) maar omdat ik regelmatig ‘s nachts wakker was, nam ik ze dan.
3 jaar geleden
Hier ook al maanden aan de ijzer tabletten vanwege te laag ijzer. Nou ben ik daar al mijn hele leven bekend mee en bij mijn vorige zwangerschaps ook enigszins last van gehad, nu wel iets meer, maar niet bijzonder en ook zeker te managen. Wat ik vooral merkte was vermoeidheid en duizelig zijn. Na de tabletten is dat wel weer goed gekomen, alleen heb ik ook een lage bloeddruk, dus dat brengt ook vermoeidheid met zich mee haha.
Voor de rest geen last van bijwerkingen van de tabletten, maar iedereen kan daar natuurlijk anders op reageren.
Als je er iets tegen kan doen en je daardoor dus iets betere waardes hebt, dan zou ik dat ook zeker doen. Ook met het oog op de bevalling.