9 Reacties
8 maanden geleden
Als je het ochtenddutje wel lang door laat gaan, hoe gaat het tweede dutje dan?
Mijn dochter slaapt tegenwoordig het ochtenddutje het langste. Het tweede dutje is dan iets minder lang maar dat houdt ze dan goed vol omdat ze in de ochtend goed geslapen heeft.
Je kan eens kijken wat haar eigen natuurlijke ritme is, wie weet kan je daar dan een beetje mee gaan werken?
8 maanden geleden
Overigens heb ik geen harde tijden waarop ze gaat slapen, nooit hetzelfde, maar ga mee in haar ritme. Ze heeft eigenlijk haar eigen ritme bepaald en meestal is ze rond 10:00 wel weer moe. 's Middags rond 15:00 gaat ze meestal nog eventjes slapen. Het komt vaak uit op zo'n 3,5 uur per dag. Soms iets minder en dan gaat ze gewoon wat vroeger naar bed.
8 maanden geleden
Ik maak ook zelden wakker. Hij heeft ook heel lang maar 30 minuten per keer geslapen, en nu de laatste tijd slaapt hij opeens ‘s ochtends 2 uur en dan smiddags nog 30 minuten tot een uur.
Hij slaapt niet iedere dag op dezelfde tijd, maar toch is het redelijk voorspelbaar. Ik hou nu ongeveer 3 uur wakkertijd aan tussen opstaan en dutje 1, en tussen de 2 dutjes. Minder tijd doe ik meestal niet (ook al wrijft hij al in zijn oogjes/gaapt wat, tenzij hij echt heel erg moe is) want dan slaapt hij minder goed, meer tijd doe ik wel als ik zie dat hij nog niet zo moe is.
8 maanden geleden
Reactie op -Elvira
Als je het ochtenddutje wel lang door laat gaan, hoe gaat het tweede dutje ...
Hij maakt niet zo’n lang middagdutje, vaak tussen 30 - 60 minuten, maar dit deed hij helaas ook vaak met een korter ochtenddutje. Zo komen we wel beter uit.
Ik puzzel nu alleen een beetje met de voedingen.
Normaal kreeg hij om 10 uur fruit en 12 uur lunch. Nu slaapt hij van 9 tot 11 / 12 uur 😆
8 maanden geleden
Reactie op IngeV1994
Hij maakt niet zo’n lang middagdutje, vaak tussen 30 - 60 minuten, maar dit ...
Hier zijn de voedingen ook een beetje op de bonnefooi hoor. Voor ze gaat slapen krijgt ze fruit, als ze wakker wordt krijgt ze een fles (krijgt 3 flessen) en een uur later een boterham. Dan nog een tussendoortje voor ze weer gaat slapen en als ze wakker wordt ga ik het avondeten maken en eet ze rond 17:00.
Als ze van het tweede dutje vroeg wakker is krijgt ze na het slapen ook nog een tussendoortje.
8 maanden geleden
Ik zou hem persoonlijk gewoon laten slapen 's morgens. Bij onze dochter is ook vaak het ochtenddutje langer dan de middagdut en dat gaat prima. Ze eet dan wat later middageten maar dat maakt niet uit. Ik volg op Instagram een paar slaapcoaches en sommige inderdaad om in de ochtend wakker te maken na 45-60 min en andere zeggen dat het helemaal niet erg is als de ochtenddut langer is 🤷♀️ je moet uit die tips toch gewoon uitpikken wat werkt voor jouw kindje vind ik
8 maanden geleden
Wij merken dat ons kindje baat heeft bij ritme en structuur. Ik moet zeggen dat ik daar zelf ook wel goed op ga haha, dus ik ben al heel vroeg begonnen met ritme. Ik weet dat veel ouders liever hun kindje volgen qua slaapritme, maar denk ook dat iedere ouder zelf merkt waar het kindje baat bij heeft. Hier sliep hij langere tijd ook de ochtend het beste, maar ik wilde graag naar een ritme toewerken waarin hij leerde in de middag langer te slapen. Ook met oog op de toekomst; uiteindelijk laat je dat ochtenddutje vallen. Het duurt even voordat het op zijn plek valt; maar wij laten ons zoontje max 45 tot 50 minuten slapen in de ochtend. Dan gaat hij om 13:00 weer naar bed en meestal slaapt hij dan tot 15:00. Soms wordt hij in de ochtend zelf na 35 minuten wakker of maakt hij de cyclus af. Wij merkten dat een te lang ochtenddutje ervoor zorgde dat hij in de middag korter sliep en het dan niet goed volhield tot de avond. Vandaar dat wij er wel voor kiezen om te wekken sochtends 🤗
8 maanden geleden
Onze dochter kan nog steeds de enne week 2x dut van 25 min max + 1x 45 min en de week daarop minimaal 3x 50 min ervan maken ofzo. We hebben haar altijd gevolgd en haar slaapbehoeftes veranderen ook voortdurend, soms wil ze echt bijna 4uur per dag slapen en soms zit zij met moeite op 2uur totaal overdag en zij is dolgelukkig.
Dat gezegd hebbende, we maken haar nooit wakker overdag maar het is volgens mij hoeveel waarde je aan vaste ritme hecht (we hebben het nooit willen opleggen).
Bij KDV volgen ze ook haar slaapbehoefte vanaf begin dus hier wisselt het, tja als zij maar gelukkig is haha 🤷🏼♀️