24 Reacties
5 maanden geleden
Hier een meisje dat echt bizar veel begrijpt, maar nog geen woord zegt, alleen af en toe mama met geluk. Maakt wel heel veel klanken en intonaties dus ik maak me er ook niet druk om.
Wij praten vanaf de geboorte al veel tegen haar, benoemen alles wat we zien en wat we doen, zingen de hele dag door en ook boekjes lezen doen we veel. Veel meer kan je op deze leeftijd denk ik ook niet doen.
5 maanden geleden
Ik merk dat het begrip hier enorm is. Als ik bijv. We gaan slapen zeg, dan staat ze al bij de trap.
Zelfde met naar buiten gaan, dan pakt ze direct haar schoenen.
Maar praten komen we nog niet verder dan: papa (geen mama 馃槶), aai, meer en bal.
Komt vanzelf. Veel blijven benoemen en voorlezen.
5 maanden geleden
Lekker veel kletsen en alles benoemen. Veel boekjes lezen en vooral veel naar buiten om dingen in het echt te zien. Veel meer kan je niet doen en dan komt het vanzelf. Ze pikken superveel op zonder dat je het gelijk merkt.
Onze zoon van 7 mei zegt sinds een paar weken wat eerste basiswoordjes als ja, nee, eten, toetje, auto, konijn en bal. Verder zijn het vaak nog meer de geluiden van dier die hij nabootst en fanatiek knikken of schudden als we een simpele vraag stellen.
5 maanden geleden
Reactie op Doperwt
Ik merk dat het begrip hier enorm is. Als ik bijv. We gaan slapen zeg, dan ...
Ben wel blij dit te lezen, haha. Hier begrijpt ze al zolang zo enorm veel. Als ze een geluid hoort doet ze haar hand bij haar oor, als ik vraag of ze honger heeft en dat is zo slaat ze op haar buik, en zinnen begrijpt ze, kleine opdrachtjes kan ze, maar praten hoooo maar. Zelfs geen papa of mama als ze ons ziet. 馃ゲ
5 maanden geleden
Reactie op Bosdieren
Bij ons zegt mijn zoon mama tegen ons allebei, wat een lieverd 馃槀馃槀
Ohja wij dachten twee weken geleden ook dat hij banaan zei (bananana ofzo) want hij wees en zei het toen ik een banaan omhoog hield. Maar hij zegt het ook tegen aardbeien 馃槀馃槀 en laatst ook iets anders wat hij erg lekker vind, dus het is meer een kreet uit enthousiasme. Jammer joh 馃お
5 maanden geleden
Mijn oudste zoon was snel met papa zeggen en wat later met andere woorden en mama, wij denken vanwege de vele oorontstekingen en dus wellicht wat minder kunnen horen. Mijn dochtertje nu die zei al vroeg mama en daarna pas papa. Maar ze zegt het liefst de hele dag door mama en ook tegen papa haha. Sindskort zegt ze die die en dan gaat ze wijzen en ook chao. We voeden haar namelijk tweetalig op, dus als ze wil slapen dan zegt ze dag, want dan wil ze naar boven 馃ぃ馃ぃ. Of als ze naar buiten wil en dan wijst ze naar het raam of de kinderwagen 馃槀. Maar zoals je kan zien ieder op zijn eigen tempo en zo verschillend
5 maanden geleden
Advies bij kinderen die niet of nauwelijks praten (peuters) is om vaak dezelfde boekjes te lezen.
Wij passen zelf nog gebarentaal toe, vooral zodst ze meer handvatten heeft om zich uit te drukken.
5 maanden geleden
Ons zoontje zeg au, hap, bal, woef en heeft sporadisch wel al papa en mama gezegd, maar vooral niet tegen ons. Niet eigenwijs ofzo. Wij praten gewoon tegen hem, lezen boekjes voor en gebruiken ter ondersteuning wat eenvoudige gebaren. Hij begrijpt ook al kleine opdrachtjes zoals bv. waar is je auto.
5 maanden geleden
Ons zoontje zegt nog niet. Brabbeld wel en wijst alles aan.
Zou me er niet teveel zorgen om maken.
Zelfde bij onze oudste die begon vlak na zijn 2 jaar opeens heel veel te praten en kwamen er bijna gelijk al zinnen.