11 Reacties

3 maanden geleden

Onze dochter eet all een tijdje volledig met de pot mee. We koken wat kan zoutloos en af en toe zo'n zakje, dan eet ze ook gewoon mee. Maar het is onze derde en maak me er eerlijk niet meer zo druk om🤭

3 maanden geleden

Wij koken ook zo veel mogelijk zoutloos voor beide kinderen. 3 en 1 of we doen maar de helft van de kruiden die er bij hoort als het om een verspakket gaat van de supermarkt. Of we voegen het later toe bij onze borden Maar ze eten 99% mee wat wij ook eten. Met uitzondering van een aantal gerechten wat ik nog niet geschikt voor ze vind zo als shoarma. Of als wij sla eten dat lusten ze niet dan krijgen ze wat anders maar verder eten ze wat wij eten en wordt er zo weinig mogelijk appart gekookt.

3 maanden geleden

Vanaf 1 kunnen ze in principe met de pot mee eten, mits je er qua zout enzo inderdaad rekening mee houdt. Pastasauzen maak ik zelf (en voeg zout dan pas voor ons pas op t bord toe), sauzen met ketjap eten we even niet/ heel soms vanwege het zoutgehalte. Vaak stamppotten, of inderdaad Mexicaanse schotels of wraps, of inderdaad gewoon vega (met weinig zout), groente en friet (verse uit airfryer). Sleutel zit 'm vooral in zelf kruiden denk ik, ipv pakjes gebruiken, zodat je zout later kunt toevoegen. Er bestaan ook bouillonblokjes zonder zout. Geadviseerd wordt zeker de eerste 4 jaar zo min mogelijk zout (want het is al in veel dingen toegevoegd) omdat de nieren het nog niet zo goed kunnen verwerken. Maar sowieso voor daarna is het ook nog verstandig zoutarm te koken. Wat ik ook doe is een restje van bijv pasta&saus bewaren in de diepvries, dan kan mijn zoontje dat eten als wij een keer echt iets anders willen eten

3 maanden geleden

Hier eet ze gewoon alles mee. Ze mogen 3 gram zout per dag. De ene dag is het zoutloos en de andere dag niet als ik bijv een boullionblokje ergens voor nodig heb of een kruidenzakje. Zelfs dan kom je nog lang niet aan die 3 gram per dag.

3 maanden geleden

Reactie op Np22

Hier eet ze gewoon alles mee. Ze mogen 3 gram zout per dag. De ene dag is h ...
Daar kom je sneller aan dan je denkt, zout zit in bijna alle bewerkte producten

3 maanden geleden

Onze pasta is zoutloos en als ik bouillonblokjes gebruik is dat die met minder zout (die zonder zout vind ik echt elk gerecht precies dezelfde smaak geven 😅). Verder koken wij eigenlijk altijd al zoutloos, dus zo af en toe een keer pesto bijvoorbeeld (zo 1x in de maand) doe ik dan ook niet moeilijk en krijgt ze dit gewoon.

3 maanden geleden

Wij koken zoutloos en die ene keer dat er iets met bouillon of wel met wat zout is eet hij gewoon mee. Af en toe wat zout kunnen ze wel hebben hoor! Hier krijgt hij ook gewoon een frikandel als we patat eten. Wij eten dit eigenlijk hooguit 1x per maand. Ik heb altijd wat restjes stamppot in de vriezer mochten we een keer pizza eten bijvoorbeeld.

3 maanden geleden

Misschien is het sowieso een idee om je zout inname eens onder de loep te nemen 😅. In al die sauzen en bouillon blokjes zit echt ziek veel zout. Onderzoek maar eens wat daar de gevolgen van zijn... niet alleen voor je kindje.

3 maanden geleden

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Wij gaan dan voorlopig nog even een gedeeltelijk gescheiden koken. Minder zout blokjes bullion ga ik naar kijken. We koken vaak aziatisch/mexicaans/surinaams en daar gaat toch bullion of een zoute saus in wat wij zelf dus prima vinden 😄. We eten eigenlijk bijna nooit avg, vandaar misschien dat het moeilijker is voor ons

3 maanden geleden

Reactie op Emmmmaaaa123

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Wij gaan dan voorlopig nog even een ge ...
Wij eten ook nauwelijks avg en ik laat hem zoveel mogelijk mee eten. Soms kook ik nog wat groenten apart voor hem of geef wat rauwkost. Hij is dol op kip, maar dan haal ik zelf de kruiden een beetje van de kip en dan geef ik het hem. Op die manier krijgt hij toch wat minder binnen denk ik.

3 maanden geleden

Ik heb tot voor kort apart gekookt, maar hij vindt het leuk om mee te eten. Op vakantie mocht hij van mij alles mee eten. Thuis kijk ik gewoon even of ik dingen aan kan passen, bijv ergens geen zout op te doen. Maar heb geen zin meer om heel moeilijk te doen.