16 Reacties
2 jaar geleden
Wij hadden idd ook meegekregen dat het tongriempje te kort zou zijn als ze met het mondje open slapen en dus de tong niet tegen het gehemelte zit.
Daardoor zou de tong het gehemelte niet ‘open duwen’ waardoor dit smal kan blijven en ze moeite kunnen hebben met praten en eten. Maar zolang ze normaal kunnen drinken van een fles en vast voedsel eten dan zouden we ons niet teveel zorgen moeten maken …
Wij zijn hiervoor naar een speciale praktijk geweest alsook osteopaat.
2 jaar geleden
Reactie op Annaa90
Sorry, maar wie heeft gezegd dat een baby niet door de mond mag ademen?! De ...
Het is überhaupt niet zo goed om door je mond te ademen, je neus maakt de lucht die je inademt schoon, waardoor de kans op infecties dus afneemt. Bij baby's is het ademhalingssysteem nog niet voldoende ontwikkelt. Ook zorgt het er bij baby's/kinderen voor dat hun mondje niet voldoende ontwikkelt.
Door je mond moeten ademen is vaak wel een teken van iets dat ergens in het lichaam niet oke is. Of dat een verkoudheid is of bij een baby een lipbandje dat niet goed is bijvoorbeeld, kan allemaal.
Je brengt het een klein beetje alsof het gek is wat er gezegd wordt maar please, het is echt niet oke 🙈
2 jaar geleden
Reactie op -Elvira
Het is überhaupt niet zo goed om door je mond te ademen, je neus maakt de l ...
Ik heb dit dus ook echt nooit geweten. Niemand die mij hier iets over heeft verteld, zoals een cb. Mijn zoontje is 7 maanden en al sinds dag 1 met zijn mond open. Zijn tongriem is wel gekliefd een paar maanden geleden maar ook in het ziekenhuis is er niemand die de opmerking heeft gemaakt.
Hij eet en drinkt goed, maar is het raadzaam om een afspraak bij de huisarts te maken? Of kun je het trainen door zijn mond dicht te duwen.
2 jaar geleden
Reactie op Romy242
Ik heb dit dus ook echt nooit geweten. Niemand die mij hier iets over heeft ...
ik heb dit ook gehad met mijn oudste zoontje, mijn zoontje had al vanaf de geboorte zijn mond altijd open. open mond gedrag heet dit. niemand die ons hier op wees, tot dat we bij een huisarts terecht kwam en die aangaf hier eens mee naar de kinderarts toe te gaan. zijn mondje was gewoon dag en nacht een stuk open, en hij ademde altijd door zijn mond. dit kan op den duur problemen geven. bij mijn zoontje kwam het door vergrote keel en neus amandelen, dit compenseerde hij door zijn mond te ademen omdat hij ook niet goed zijn mond kon sluiten. wij kregen toen speciale capsules zodat zijn amandelen gingen slinken. uiteindelijk ging die steeds vaker de mond dicht doen maar dit heeft echt lang geduurd. dit kan problemen brengen met eten/spraak. ik zou als het aanhoudt, toch eens een bezoekje aan de huisarts brengen, waar het vandaan kan komen.
2 jaar geleden
Reactie op Romy242
Ik heb dit dus ook echt nooit geweten. Niemand die mij hier iets over heeft ...
Je kan proberen het eerst eens te trainen door hem zelf telkens dicht te doen inderdaad. Als je het gevoel hebt dat dat niet voldoende effect heeft zou ik zeker voor de zekerheid eens naar de huisarts/kinderarts gaan om er naar te laten kijken. Vooral op langere termijn kan hij er wel last van krijgen. Succes! ♥️
2 jaar geleden
Mijn vriend ademt door zijn mond, en dit zie je o.a. echt wel aan de stand van zijn kaak. Ik zou het echt wel proberen te verhelpen!
2 jaar geleden
Onze dochters doen het ook nog steeds. De 1 is 3.5 jaar en de ander is 7 maanden. Zeker de jongste heeft echt wel voedingsproblemen. Tongriempje wat vast zat waardoor ze echt niet goed kon drinken. Pre-logopedie kan je hiermee verder helpen.
Overigens heeft mn man het ook, daar is nooit iets aan gedaan toen. Die heeft het nu nog steeds en is chronisch verkouden en heeft slaap apneu...
2 jaar geleden
Reactie op -Elvira
Het is überhaupt niet zo goed om door je mond te ademen, je neus maakt de l ...
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Ik bedoelde het niet minachtend of iets, excuus als dat wel zo over is gekomen.. had er alleen echt oprecht nog nóóit van gehoord. Slaap zelf nml ook vaak met mijn mond open 😅 hoop dat iedereen zijn weg hier in vind en het kan verhelpen/begeleiden bij zijn/haar kleintje 🙏🏽
2 jaar geleden
Hoi!
Voormalig mondhygieniste hier, het is nu niet een heel groot probleem maar ik zou het wel in de gaten houden. Dit heeft onder andere te maken met de groei van de kaak en de sinussen (neusbijholtes). Je kan evt pre logopedie overwegen! Je kan hier voor een verwijzing krijgen van een tandarts of huisarts :)!
2 jaar geleden
Reactie op fietje27
Ik heb ons zoontje het nooit eerder zien doen, maar hij is nu verkouden en ...
Bij verkoudheid is het niet gek en ook niet erg,vaak stoppen ze er ook wel weer mee als ze niet meer verkouden zijn. Je kan wel eventueel zoutoplossing voor zijn neusje gebruiken als hij zo verstopt zit. 😊
2 jaar geleden
Ik ben logopedist. Nog een tip ipv 'gewoon' het mondje dicht te doen in de slaap: je moet eens bij jezelf voelen: onderaan je kin, als je nog iets naar achter gaat en daar lichtjes druk op geeft, voel je zelf je tong naar boven gaan. Dan kan je ook bij je baby doen. Ze gaan dan vaak ook automatisch hun mondje sluiten.
En speengebruik is ook echt af te raden om open mond-gedrag te vermijden.
Als ze verkouden zijn, ademen ze uiteraard door hun mond en dan moet je ook zeker het mondje niet gaan dicht doen. Vanaf dat het neusje terug open is, gewoon wel even proberen wat extra aandacht aan te besteden.
Oh, en trouwens, mijn advies ten spijt: mijn oudste zoon van 2,5 jaar heeft ook redelijk wat open mond-gedrag 😬 slaapt bijna altijd met mond open. Ik vrees dat het slecht slapen er echt wel mee samen hangt. Overdag valt het best goed mee, maar ook wel omdat ik hem er regelmatig op wijs. Waarschijnlijk heeft hij een verborgen te korte tongriem. Zullen we dus nog iets aan moeten laten doen, maar dit is daarvoor niet de ideale leeftijd.
De tongriem van m'n jongste zoon van nu 7 maanden is al gekliefd en hij heeft duidelijk nu al veel minder open mond-gedrag dan de oudste. Nu moeten we bij hem nog van de speen af.. ik geef me nog tot 12 à 18 maanden, heb nu de moed nog niet 😅
(Zoals je ziet willen theorie en praktijk wel nog eens verschillen 😜)