16 Reacties

3 jaar geleden

Volg

3 jaar geleden

Ik vries porties in per 30 ml / 60 ml / 120 ml. Sommigen gaan gelijk de vriezer in, anderen eerst de koelkast als ik verwacht die nodig te hebben. Wat je ook kunt doen is invriezen in een koelblokjesvorm dan ben je erg flexibel wat je uithaalt, totdat je weet wat je kleintje ongeveer drinkt. Voor het meegeven naar de opvang hou ik deze formule aan van la leche: https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/ Mijn dochter kreeg destijds 3 porties van 120 ml mee op een dag en wat extra 30/60 ml als ze meer nodig had. Maar dat was afhankelijk van haar gewicht en wat zij dronk over de dag heen. Tip is om van te voren te oefenen en kijken wat je kleintje ongeveer drinkt uit de fles. Daarnaast therapeutisch voeden.

3 jaar geleden

Ik volg ook even

3 jaar geleden

Ik moest in het begin fulltime kolven en had veel te veel melk. Ik doe gewoon de zakjes waarmee je melk kan invriezen vol, dus 180 tot 200 ml afhankelijk van het zakje. Uiteindelijk weet je toch nooit zeker hoeveel ze gaan drinken binnen een paar maanden en het gaat sowieso max 1.5 portie zijn dus dat geraakt wel op (nu drinkt ze vaak al meer dan 100). Onze diepvrieskist is nu al 1/3 gevuld met melk, als ik dat in kleinere porties zou moeten invriezen zou ik nog minder plaats hebben.

3 jaar geleden

Ik vries het in in een ijsblokjes vorm. Het zijn staafjes die makkelijk in een fles met smalle hals passen. Per staafje is het 40cc ongeveer dus ik snijd ze door het midden tot 20cc. Al die staafjes doe ik in een zakje en daar schrijf ik de tht op. Zo kan mijn man het makkelijk ontdooien wanneer hij thuis is en kunnen we makkelijk aan de hand van mijn zoon zijn gewicht berekenen hoeveel hij ongeveer nodig heeft. Ik leg bij de kinderopvang als extra een zakje met totaal 240cc in hun vriezer. Mocht er een keer een flesje vallen of meer honger dan kunnen ook zij het makkelijk ontdooien.

3 jaar geleden

Ik vries ze in in ijsblokjes van 10cc. Ik gooi ze per 2 weken in een diepvrieszak. Ik heb geen idee nog hoeveel ik mee ga geven, zal tegen die tijd even moeten testen hoeveel ze dan drinkt. Maar wil inderdaad ook vragen of ik een extra voorraad in hun vriezer mag leggen

3 jaar geleden

Wanneer kolven jullie om een voorraad aan te maken?

3 jaar geleden

Ik heb nu twee zakjes in de vriezer, 1 van 70 en 1 van 50. Dit is extra. Gister voor het eerst 2 uur de deur uit geweest om te sporten en toen heeft ze 140 cc gedronken en wilde ze nog meer (ze was exact 7w gister). Ik vind het nog erg lastig. Ik denk van de zakjes over te stappen ook naar ijsblokzakjes, zodat er makkelijk bij ontdooit kan worden. Voor nu als ik wegga ga ik denk uit de vriezer halen, en dan de te missen voeding kolven. Dan kan mij man eerst de melk uit de vriezer geven en dan eventueel het verse. als er over is, kan de verse melk nog binnen 24 uur ingevroren worden. 🤷🏼‍♀️ zo hoop ik te voorkomen dat hij tekort komt als ik er niet ben. Al was het nu sowieso drama, het was de eerste keer dat ik alleen wegging (behalve de hond uitlaten of snel naar de supermarkt bij ons om de hoek), had ze krampjes en een clustermoment. Huilen dus, voor haar én voor mij 🙈

3 jaar geleden

Ik varieer tss 70-150ml. Eerst koelkast en dan diepvries. Bij m’n eerste gaf ik kunstvoeding mee naar de crèche, was veel praktischer 😅 Dirpvriesvoorraad gebruikte m’n man als ik gaan werken was (nachten, weekends,..)

3 jaar geleden

Reactie op Sterrenmama2021

Wanneer kolven jullie om een voorraad aan te maken?
Ik kolf tijdens de eerste ochtend voeding de borst waar mijn zoontje niet aan drinkt af terwijl hij aanligt op advies van de lactatiekundige. Overigens nu bijna 2L in de vriezer liggen alleen van de lekschaal van de afgelopen paar weken dus ik vind dat wel even meer dan genoeg. Lekschaal gebruik ik ook niet meer.

3 jaar geleden

Aanrader: de Haaka gebruiken als je nog niet wil kolven (ivm extra productie). Ik heb dmv de Haaka in 2 weken tijd meer dan 2 liter kunnen invriezen (dit zal per persoon verschillen natuurlijk). Ik vries verschillende hoeveelheden in maar meestal wel 180/200 (kindje is al 4,5 kg). Ik doe alles gedurende 1 dag in de koelkast elke keer in verschillende bakjes. Tussendoor samenvoegen in een bewaarpotje of einde dag alles samenvoegen en invriezen (afhankelijk van hoeveel voorraad bakjes je hebt om elke keer in de koelkast te doen). Oh en als ik onderweg ben ga ik niet de Haaka aan de borst doen, dus dan vang ik de andere borst op met een lekschaal en heb ik een bakje mee waar ik dat vervolgens in doe.

3 jaar geleden

Het kan zijn dat de baby de ontdooide melk niet lekker vindt. Dit komt meestal omdat het direct uit de vriezer in de melkopwarmer ontdooid wordt. Hierdoor krijgt het een metaalsmaak en geur. Als dit het geval is dan kun je de melk ontdooien in de koelkast en daarna pas (opwarmen) en geven. Laatste tip, Het is wel fijn om een goede ijsblokvorm te vinden waar je ze makkelijk uit kan halen.

3 jaar geleden

Ik heb de melk rechtstreeks in de vriezer gedaan, zonder eerst af te koelen, weet iemand of dit erg is?

3 jaar geleden

Reactie op Inndraaa

Ik heb de melk rechtstreeks in de vriezer gedaan, zonder eerst af te koelen ...
Dit staat in de folder van la leche League Eerst afkoelen, dan pas in de vriezer

3 jaar geleden

Reactie op Inndraaa

Is niet erg... Mijn nichtje deed dat altijd en haar dochtertje heeft tot haar anderhalf moedermelk gedronken. Het beste is om eerst te koelen maar dat doen de meeste gewoon om porties bij elkaar te doen en dan in de vriezer te steken. Zij had met kolven Direkt een vol pakje dus deed ze dat in de vriezer.

3 jaar geleden

Reactie op Inndraaa

Voor zover ik weet, is het afkoelen vooral belangrijk voor je vriezer en niet zo zeer voor de melk. Eten e.d. ook eerst afkoelen, anders condenseert t teveel in je vriezer waardoor je ijsvorming krijgt. Kan me niet indenken dat voor de melk zelf veel uitmaakt.