28 Reacties
2 jaar geleden
Hee, dat vond ik ook lastig. Ondertussen vind ik het makkelijker. Als ik iets kan preppen doe ik dat idd in de ochtend. Lukt dat niet, laat ik op tijd de hond uit en begin ik daarna met eten koken. Ik eet overigens wel vaak tegelijk met het geven van de fles. Is hier voor allemaal rustiger ☺️
2 jaar geleden
Ik kwam er in het begin ook echt niet aan toe, maar mealpreppen (op de zondag bijv.) voor een aantal dagen (curry’s, chilli con carne, soep, lasagne, pasta salade, enchiladas etc.) en inderdaad eerder op de dag koken wanneer je er wel energie en tijd voor hebt
Ik kwam ook amper toe aan ontbijt (mijn vriend maakt ontbijt alvast klaar voor mij voordat hij naar werk gaat) en lunch maken, dus dat mealpreppen is ook wel handig (overnight oats, breakfast burrito’s, wraps, quinoa salade etc.)
2 jaar geleden
Ik plan alle maaltijden en laat 1x per week alles thuis bezorgen. In de ochtend voorbereiden, groente snijden, vlees uit de vriezer etc. Makkelijke gerechten van maximaal 30 min bereidingstijd. Tijdens het koken zit ze dan meestal in het wippertje of in de doek. Het verloopt wel rommelig allemaal, het eetmoment vooral omdat ze dan onrustig is.
2 jaar geleden
Oja, en koken met de baby in de draagzak is soms ook wel fijn! Vaak vallen ze dan ook lekker in slaap :)
2 jaar geleden
Ik heb ook vaak moeite om het voor elkaar te krijgen. Vaak wil mijn zoon ook drinken als ik kook, groot nadeel aan dat voeden op verzoek 🙈
Ik kook wel gerechten die je kan invriezen of die je de dag erna of twee dagen erna kan eten zoals dit bijvoorbeeld:
Ovenschotel met gehakt en spitskool #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1194435
Ook heb ik groente in de diepvries of voorgesneden groente zodat het snel in de pan kan.
Verder doen wij vaak een vleesje en aardappels in de oven. Dan heb ik alleen een pan om de groente te koken.
En het allesfijnste zijn van die traybakes. Alles op een bakplaat en zo de oven in. Dan heb je ook naderhand weinig op te ruimen!
2 jaar geleden
Mijn zoon is 9 weken momenteel. In de eerste weken kookte mijn man of gingen we bestellen omdat mijn man ook moe was van alle huishouden die achterbleven. Ik had zelf nog geen routine gevonden en was zo druk met de baby hele dag 😅
Maar nu wisselen we elkaar af met koken/huishouden omdat ik nu een soort routine heb gevonden met mijn zoontje. Ik merk ook dat mijn zoon in de middag rustiger is. Dus zet ik hem in de draagzak, babynestje of trip trap. Hij slaapt terwijl ik kook of kijkt naar mij hoe ik kook 😂 maar zelf kook ik niet meer zoo uitgebreid maar meer gemakkelijke gerechten die vaak in de oven kunnen. En ik maak eten voor 2 dagen! Op internet kan je heel veel recepten vinden die gemakkelijk zijn en niet zo lang duren.
2 jaar geleden
Mij helpt het om het eerste moment te pakken op de dag dat het thuis voldoende rustig is om te koken. Dit is vaak al in de ochtenden. Thuis heb ik drie kinderen en aan het einde van de dag is met name de middelste een echte handenbinder.
2 jaar geleden
Wij hebben extra vriezer gekocht en koken in het vooruit. Daarnaast laat familie geregeld wat achter. Als de peuter naar opvang is eet ze daar en wij uit een bakje. De andere dagen dat we vrij zijn koken we vers
2 jaar geleden
Grote porties gezonde sauzen maken maken zodat ik die allemaal in diepvrieszakjes in de vriezer kan doen. Dan haal ik dat eruit en hoef ik alleen spaghetti of rijst/bulgur te koken.
En ik maak iedere week wel verse gezonde soep en gooi dan ook weer in vriezer. Groentes grof snijden en dan bijv pot witte bonen erbij en dan alles blenderen. Heb je een romige en vullende soep met meteen je peulvruchten. Daarnaast een foccacia uit oven klaar
2 jaar geleden
In het weekend als je samen bent kun je voorbereiden. En wat ik soms doe is als hij een slaapje doet in de draagzak alvast eten klaarmaken
2 jaar geleden
Hier zet ik vaak klaar wat ik klaar kan zetten als ze slapen. Oudste eet ook mee, en weinig keuze is thuisbezorgd dus scheelt heel veel.
Als ik weet dat we weinig tijd hebben zorg ik dat of iets is wat binnen 20 min klaar is, of iets wat alleen nog in oven moet. Voordeel wel is dat manlief vroeg thuis is vaak rond 5 uur half 6 en ook eten even kan doen als ik jongste borstvoeding moet geven op dat tijdstip. Om gezond te eten hoef je niet persee heel uitgebreid te koken. Aardappelen groente vlees is ook zo gedaan. En wel gezond.
En komt ook vanzelf wel weer meer ritme tijd en energie voor. Merk dat nu ons ook makkelijker gaat dan bij de eerste. Omdat je al meer in ritme met kind zit.
2 jaar geleden
Als je nu wel een keer aan koken toekomt zou ik de porties verdriedubbelen. Dan vries je het extra eten per portie in. Dit is handig met pasta saus, curry, stoofvlees want je hoeft dan alleen nog rijst/pasta/couscous erbij te maken.
Als je het in je budget past zou je ook HelloFresh of Uitgekookt of iets dergelijks kunnen doen. Wij bestellen wekelijks een box met 3 maaltijden van HelloFresh. Je kunt daar voor 'supersnelle' gerechten kiezen die binnen 25 minuten op tafel staan. De andere dagen eten we iets uit de diepvries of gaan we bij familie eten of zoiets.
2 jaar geleden
Jaa herkenbaar het hectische moment einde middag! Wij hebben 3 HelloFresh maaltijden per week, waarbij ik altijd een beetje kijk naar bereidingstijd en of het een beetje gezond is. We eten 2 avonden bij familie en in het weekend wisselen mijn vriend en ik af met koken zodat de een met de kinderen is en de ander kookt.
Het eten zelf verloopt wel altijd beetje rommelig. Vaak heeft onze baby nog net het geduld om in de Tripp Trapp of box te liggen zodat ik kan koken en dan tijdens het eten zit ik vaak met haar op schoot of werkt 1 van ons z’n eten snel naar binnen om vervolgens met de baby te zitten 😅
Maar voordat we HelloFresh deden maakte ik een weekmenu, bestelde alle boodschappen in 1x en deed het grote voorbereid werk zodra de kleine sliep. En als het niet lukte aten we die avond wat later en begon ik met koken als m’n vriend thuis kwam van werk.
2 jaar geleden
Reactie op DS2020
Jaa herkenbaar het hectische moment einde middag! Wij hebben 3 HelloFresh m ...
Is dat wat hellofresh
2 jaar geleden
Ik weet niet of picnic bij jullie bezorgd? Maar dat werkt fantastisch! Je kunt daar recepten kiezen die je zo in je mandje kan doen. Dit zijn vaak echt makkelijke dingen die niet langer dan 20 minuten kosten en het is een stuk goedkoper dan hello fresh en de recepten zijn ook nog makkelijker. Zo lukt het mij om toch het grootste gedeelte van de week te koken.
2 jaar geleden
Wij koken (eigenlijk altijd al) 1x in de week groot, in het weekend. Daar kunnen we dan 4x van eten over het algemeen. Het moet binnen 1 week op.
Meestal eten we dan 2 dagen dat, dan 1 dag iets anders (aardappel, vlees, groente meestal) en dan weer 2 dagen dat.
Dan een dag weer avg oid en dan weer groot koken.
Lasagnette (zelf een creatie van gemaakt met veel groente), lasagne, stamppot verschillende soorten, hutspot, bloemkool schotel of pastei (3 verschillende soorten) uit de oven zijn dingen die we vaak groot doen.
Klein doen we avg, maaltijdsalade, tortillas voor 2 dagen (ook echt heel snel klaar), indisch met boemboe pakjes uit de supermarkt ook voor 2 dagen, kip met ui, champignons en Maïs ook 2 dagen. Naja en nog zo wat.
We koken altijd als de ander er ook is, zeker met 2 kids anders echt niet te doen, voor ons althans. Kleine gerechten zijn we binnen een uur mee klaar. Grote vaak langer.
We zijn hier in de kraamweek alweer mee begonnen en houden het aardig vol. In de eerste periode met de oudste hebben we heel veel magnetron maaltijden gehaald. En indd thuisbezorgd. Maar nu om de kosten te drukken in deze dure tijden, plus dat oudste dochter ook mee eet, toch voor de gezondere zelf kook opties gegaan.
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! We hebben het er over gehad en gaan nu in het weekend flink vooruit koken. Glazen schalen die je makkelijk klaar hebt in de oven of magnetron. Ook bestel ik al picnic voor dagelijkse dingen, super fijn. En daarnaast heb ik nog wat gezonde diepvriesmaaltijden in huis gehaald, en een diepvriespizza ook altijd handig - niet gezond maar heel af en toe prima.
Merk op het moment namelijk dat zelfs AVG of dingen als rijst bij moeten maken te veel kan zijn + dan nog keuken opruimen. Vooral als hij later thuis is en ik door baby niet aan koken ben toegekomen. Dan wordt het zo 20:30 voor we eten en dat kan natuurlijk niet. Past my bedtime 😜