23 Reacties
2 jaar geleden
Herkenbaar. Helaas luistert mijn schoonmoeder helemaal niet naar onze wensen. En doet ze precies wat ze zelf wilt. Ik en mijn man hebben er al meerdere keren wat van gezegd maar ze doet er niets mee. Onze zoon gaat dus ook niet naar opa en oma zonder dat ik of mijn partner erbij ben.
2 jaar geleden
Ja herkenbaar! Mijn schoonouders zeggen letterlijk ‘mooi laten huilen, wordt ze groot van’ terwijl we haar niet eens gelijk oppakken. Maar ik laat m’n kindje ook niet onnodig hard huilen.. Of ‘als ze moe is valt ze vanzelf wel in slaap’, ouders moeten niet teveel bezig zijn met in bed leggen en slapen, dit heeft geen gevolgen voor de ontwikkeling. Onze dochter valt niet zelf in slaap ergens en ze slaapt alleen in bedje, dus niet in de kinderwagen oid. Ze hebben nog niet opgepast, maar dit geeft mij geen geruststellend gevoel als ze wel een keer moeten oppassen
2 jaar geleden
Mijn schoonmoeder heeft 4 jaar lang elke maandag op mijn oudste zoon gepast.
Dit was in het begin ook drama. Als we dingen wouden overleggen was het antwoord tja is jullie kind jullie beslissen maar merkte dat ze het er niet mee eens was, hoe en wat ze dan ook deed als wij er niet waren maakte me gek.
Dit heeft vooral tijd gekost dat ik het vertrouwen had, maar het was lastig omdat mijn zoontje er nooit heen wou, begon altijd te huilen, gaandeweg toen hij ouders was nam dit af, wel vaak zei hij bewust ik wil niet naar oma en opa en huilde dan af en toe nog. Waarom hij niet wou weten we nog niet, want het zijn oprecht lieve mensen, en eenmaal daar kreeg ik foto’s en filmpjes dat hij het reuze naar zijn zin had.
Meer lastig was het lange wachten op eten soms want dat moest op hij rijden en tja een hongerig kind 😅 praten werkte niet wel bleef ik hele sms’jes sturen met hoe laat wat en hoe.
Ik ben blij dat het voorbij is echt waar en de 2e nu gaat ook niet naar oma en opa.
Tips heb ik niet maar als je echt iets niet wilt bespreek het.
Mijn schoonouders drinken nogal veel wijn, en waren een keer zo aangeschoten dat mijn schoonvader van zijn stoel viel, mijn zoontje bleef vaak de zondag op maandag slapen omdat mijn schoonmoeder niet vroeg wou opstaan en hopelijk dan Quinn uitsliep.
Ik heb toen gezegd dit doen we niet en heb hem mee naar huis genomen en dit ook besproken, mijn schoonmoeder heeft vanaf dat moment geen wijn meer gedronken als ze Quinn hadden maar als wij binnenkwamen om hem te halen pakte ze gelijk een wijntje voor zichzelf.
Maar echt vooral praat met elkaar
2 jaar geleden
Ik vraag me oprecht af waarom je haar laat oppassen als je zoveel moeite met haar hebt?
Als ze goed genoeg is als oppas deal er dan mee.. ik lees geen extreem heftige dingen.. kusjes geven, waarom mag een oma die oppast geen kusjes geven?wees blij dat ze liefde kunnen geven!
Een speen.. waarom geef je die zelf dan mee? of hebben ze die op eigen houtje gekocht?
Corrigerende tik is inderdaad niks mis mee maar ligt aan de leeftijd.. kortom; vertrouw je het niet? praat er samen over ipv ontslag nemen.. dat lijkt me echt niet de meest voor de hand liggende oplossing!
2 jaar geleden
Reactie op Jansss
Ik vraag me oprecht af waarom je haar laat oppassen als je zoveel moeite me ...
Een corrigerende tik is letterlijk bij wet verboden in Nederland omdat het aangetoond is dat het vele negatieve effecten heeft op het mentale en fysieke welzijn van een kind.
“niks mis mee” 🥲🥲🥲
2 jaar geleden
Sommige dingen zullen wel loslopen, zoals het huilen van je kindje, daar zou ik me niet te druk om maken. Ik zou even proberen om de emotie aan de kant te zetten en bij jezelf even na te gaan wat je precies zo vervelend vind. Dan kan je heel concreet met ze in gesprek.
Ik vind het bvb niet fijn als mijn schoonouders oppassen omdat ze totaal geen idee meer hebben over wat baby’s en peuters nodig hebben. Instructies volgen kunnen ze prima, maar zodra ze zelf na moeten denken doen ze domme dingen. Daardoor voelt het voor mij niet altijd veilig om m’n kinderen bij hen achter te laten. Hier werken we een beetje omheen doordat we inmiddels weten wat voor situaties ze wel en niet aankunnen.
2 jaar geleden
Oh mama ik snap je helemaal. Mijn osteopaat legde ook uit dat kindjes erg gevoelig zijn voor energieen en het dus ook goed aanvoelen bij mensen. Dat je dit vaak bij kindjes kunt aflezen doordat ze dan gaan huilen of zich terug trekken. Ik zou het serieus nemen en doen waar jij je goed bij voelt
2 jaar geleden
Ik zou mijn schoon ouders ook niet te lang laten oppassen.. maar dat komt eerder door hun lichamelijke gesteldheid..
Ik denk dat je goed naar jezelf moet luisteren en dat als het niet goed aanvoelt het niet moet doen..
Mijn zoontje gaat 2x per week naar mn moeder en 1x per week naar mn beste vriendin.
Mn moeder doet zonder te vragen wat ik wil.. ze is wel sneaky met dingen zoals extra liefde en als ik zeg dat hij bijv. Rond 11 uur echt ff op zichzelf moet liggen want dat is zijn slaaptijd en hij vertoont geen slaaptekenen.. houdt ze m lekker bij dr.. maar ze zou nooit tegen mn gezag in gaan.. mijn kind, mijn regels.
Mn beste vriendin is een nuchter en straight to the point persoon... ook met kinderen en baby's..
Ik ben van t in mn armen in slaap laten vallen, zij niet.. zij vind m effe late huilen niet erg.. ik vind t vreselijk, we hebben daar prachtige tussenwegen in gevonden.. want mijn kind, mijn regels.
Zo heeft hij ervoor gezorgd dat mn zoontje niet elk 2 uur voor de fles komt met 3 maanden.. en daarna heeft ze gezorgd dat het nu 4 uur is.. ik heb iets meer moeite met bepaalde dingen.. en zij heeft meer tijd.. huil je? Gaan we wandelen, ik heb daar de energy gewoon niet altijd voor.. en daardoor maken we met sommige dingen enorme vorderingen..
Zo kan ik nog wel een uur doorgaan..
Kortom.. doe waar JIJ je goed bij voelt <3
2 jaar geleden
Lastig he.. Ik heb ook schoonouders die toch even wat anders denken. Ik zou het hierdoor echt superlastig vinden om ze regelmatig te laten oppassen.
Bijvoorbeeld: "Als ze de houtkachel voelen weten ze vanzelf dat hij heet is. " (Vind ik een harde les) en "Je mag ze best laten huilen hoor, anders verwen je ze."
Daarnaast krijg ik elke keer als ik mijn schoonmoeder zie dezelfde vragen. En de laatste keer dat ze hier was vroeg ze of wij een nieuwe bank hadden. (Staat er al een jaar en ze zijn hier om het weekend🙄) Hierdoor krijg ik het idee dat ze ook niet helemaal scherp meer is. Daarnaast is ze de afgelopen 2 jaar regelmatig opeens gevallen etc. Ze heeft een hersenbloeding gehad, waar ze misschien toch wat aan overgehouden heeft..
Klinkt allemaal heel lelijk, maar ik voel mij dan ook wel weer schuldig dat ik haar niet vertrouw om op te laten passen.. Want ze is harstikke lief en echt superlief voor de kinderen!
2 jaar geleden
Heel herkenbaar. Ik heb moeten leren o m het allemaal los te laten wanneer ze een dagje bij oma is. Het was echt struggelen in het begin en veel besproken (uiteraard op een nette manier :D). Nu als ik aan het werk ben probeer ik niet te bellen of te appen de hele dag, anders ga ik er gewoon veel mee zitten als ik iets zie en dat wil ik dus helemaal niet als ik aan t werk ben. Uiteindelijk ben ik erg blij dat een lieve oma die oprecht veel houdt van haar kleindochtertje past op mijn kindje. Al is het niet altijd op mijn manier..
2 jaar geleden
Het is op zich niet erg dat je kind met verschillende opvoedstijlen in aanraking komt.
Wat ik wel heb geleerd is dat de communicatie het belangrijkste is. Aan het eind van de oppastijd dient er een goed overzicht gegeven te worden van hoe het met je kind gaat. Denk aan, hoeveel gegeten, geslapen, veel gehuild. Redelijkerwijs bepaal jij natuurlijk hoe er met je kindje wordt omgegaan. Mensen moeten ook wel de ruimte krijgen om liefdevol tijd door te brengen met je kindje.
Dat je kindje moet wennen, dat is logisch. Maar als je je echt niet prettig erbij voelt, zou ik het niet doen. Het creëert veel onrust bij jou, kind, relatie met man, moeder etc. Tis het niet waard.
Wellicht kun je beginnen met halve dagen? Bijv. door 2x de middag vrij te nemen.
Succes!
2 jaar geleden
De meest effectieve tip:
1. Praat erover met je schoonouders. Leg ze uit hoe jij de opvoeding van je kind voor je ziet en maak daarbij verschil in dingen die je top prioriteit vindt, en dingen waarvan je denkt dat hun eigen stijl ook oké is als ze op je kind passen.
2. Lukt dit niet, wil je dit niet, doe je geen water bij de wijn? Dan zoek je professionele opvang op een kdv. Daar werken professionals in opvoeding. Al krijg je daar ook geen garanties mbt opvoedstijl 🙃
Da’s even heel kort door de bocht hoor, maar veel andere opties zijn er niet.
Ik word er altijd een beetje murw van als schoonouders of eigen ouders met allerlei dingen geconfronteerd worden waar ze geen weet van hebben dat ze het “fout” doen én dat een kind vaak nog geen tijd krijgt om kalm te wennen aan een ander als hoofdverzorger op een dag.
2 jaar geleden
Oh ja dat vergat ik nog.
Mijn oudste zoontje gaat ook 1 dag per week naar mijn schoonmoeder (de andere kinderen enkel naar het kdv).
En ik ben het ook niet “eens” met alle dingen die zij doet. Maar ze houdt enorm veel van mijn zoon. Gaat door het vuur voor hem. Hij heeft het er goed en is er meestal blij. In het begin moest hij ook wennen.
Dingen die ik pertinent wou bij mijn kind: niet roken in zijn buurt, niet roken binnen als hij er is, geen melkproducten, geen fysieke correcties. Heb ik open met haar besproken.
Voor de rest: “hou hem in leven”.
Je mag er toch vanuit gaan dat je schoonouders van je kind houden?
2 jaar geleden
Wat is er toch met die schoonmoeders en laten huilen!!!! Pff wordt daar zo moe van. Dit soort dingen hoor ik never van mijn eigen moeder!!! Laten huilen en je verwent blabla bah bah ik haat zulke schoonmoeders!!