14 Reacties

6 maanden geleden

Onze zoon van 13 maanden heeft dit ook als hij nog maar een stukje krijgt bekijkt hij het en doet hij het vakkundig met zen tong uit zen mond en als hij toch iets binnenkrijgt begint hij te kokhalzen en zelfs over te geven.. ik herken dit enorm van onze dochter zij had dit ook en zij at pas stukjes op haar 18 maanden, zijn met haar naar een dietist geweest en ze vertelde dat we gewoon moesten blijven proberen en dat ze zelf de klik wel maken en dat was uiteindelijk ook zo dus ik verwacht dat dit bij ons zoontje ook zo zal zijn..

6 maanden geleden

Hier ook hetzelfde. Mss omdat ze nog maar 2 tandjes heeft en het kauwen niet zo goed lukt waardoor ze het niet vertrouwt 🤷🏻‍♀️

6 maanden geleden

Geef je ‘m alles van de lepel of laat je ‘m zelf dingen pakken? Bij zelf aanraken, heeft ie meer controle over wat hij wel en niet in z’n mond stopt en meer tijd om te ontdekken.

6 maanden geleden

Denk dat je vooral niet teveel de hoeveelheden moet vergelijken. Onze dochter at gepureerd een hele bak met fruit / avondeten op… Ik was helemaal klaar met steeds dat eten pureren, daarna heeft het even geduurd maar ze eet inmiddels alles wat los en vast zit. Ze pakt het zelf en als ik haar help eet ze juist niets. De eerste periode zonder gepureerd eten dan eten ze gewoon vele malen minder, maar ook oké toch.. kun je altijd nog wat yoghurt ofzo achteraf geven.

6 maanden geleden

Hier heeft hij beter stukjes gegeten en plotseling stopt hij ermee. At eerst banaan in stukjes en peer en zo. Nu wil hij het allemaal gepureerd. Wij geven wel grof gepureerde avondhap en dat gaat goed, maar de rest is plots maximaal een ontdekkingsfase en wennen aan structuren. Trekt voor veel stukjes en structuren ook zijn neus op. Hij is ook 1 jaar. Wij bieden gewoon tussendoor vanalles aan wat hij zelf mag pakken en ik ga ervan uit dat het kwartje wel een keer valt.. Probeer me er ook geen zorgen om te maken..

6 maanden geleden

Wij lopen ervoor bij een prelogopedist. Maar hier eet hij alleen wanneer het zo glad is als yoghurt en vaak niet meer dan 100-150gr. Ook geen brood, maisstengels etc. Hij heeft wel veel voedselallergieën, Dus zij heeft het vermoeden dat hij een aversie voor eten heeft opgebouwd. . Haar advies nu is om iets hards te proberen zoals beschuit omdat dat een heel andere structuur is.. Weet niet of je zoiets weleens heeft aangeboden?

6 maanden geleden

Reactie op miekebe

Geef je ‘m alles van de lepel of laat je ‘m zelf dingen pakken? Bij zelf aa ...
We hebben het beide geprobeerd. Maar hij duwt het er gewoon uit met z’n tong 🙈

6 maanden geleden

Reactie op Char1992

Wij lopen ervoor bij een prelogopedist. Maar hier eet hij alleen wanneer he ...
Beschuit hebben we nog niet geprobeerd. Dat kunnen we ook wel eens doen idd!

6 maanden geleden

Geen tips maar wel herkenning. Ons zoontje eet brood met pindakaas, luchtige cracker, frietjes en maisvingers. Soepstengel probeerd ie maar eet dit vaak niet op Ook drinken gaat niet, speelt ermee en neemt amper een slok. Op cb zeiden ze blijven aanbieden. Hij heeft al 9 tanden dus daar ligt het niet aan.

5 maanden geleden

Ik ben preverbale logopedist en adviseer je om contact op te nemen met een preverbale logopedist. Het ontwikkelen van het kauwen is namelijk wel belangrijk! Ik wil je best adviseren alleen via dit forum niet heel gemakkelijk

5 maanden geleden

Een preverbale logopedist wordt overigens volledig vergoed door je zorgverzekeraar!

5 maanden geleden

Sluit mij aan bij de reacties hier onder!

5 maanden geleden

Dat hebben wij ook, stukje brood kan ze ook echt niet doorslikken. Dat is laatst echt bijna heel goed mis gegaan. Wij hebben nu een doorverwijzing naar de KNO omdat haar keelamandelen heel groot zijn.

5 maanden geleden

Ik zou inderdaad contact opnemen met een preverbale logopedist. Die kan dan meekijken wat er 'mis' gaat en advies geven in jullie situatie 😊 Wordt volgens mij ook gewoon vergoed dacht ik.