21 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op -Elvira
Als ze 5ml mag en ze krijgt 5ml dan zit ze goed toch?
Er zit een verschil tussen ml en mg.
Voor TS, vraag het even dubbel na. In principe kan het geen kwaad maar volg je ouder hart. Wel weet ik dat het goedje werkt! In de koelkast bewaren en op dezelfde tijdstippen geven. Mijn beste vriendin gaf het altijd rond het middag uur, de reflux en darmkrampjes bij haar kleintje waren tegen het avondeten het ergste.. zij merkte (meen ik) binnen 1 of 2 dagen al verschil. Succes 🙏🏽
2 jaar geleden
in een dosis van 1 ml zit 2 milligram. dus als ze 5 ml zou mogen, krijgt ze 10 milligram omeprazol. dit is 5 ml omeprazol.
als je kindje 5 kilo weegt en ze mag 5 milligram. zou ze maar 2,5 milliliter mogen per dag.
maar de apotheek rekent dit ook voor je na, na aanleiding van het gewicht. anders even bellen of het wel klopt. ik heb hier zelf met mijn oudste zoontje ook op moeten letten, toen ze de fout maakte met milliliters en milligrammen. als ik hier zelf niet achter aan was gegaan, had hij toen een dubbele dosis gekregen. dus ik zou even voor de zekerheid bellen met de apotheek.
2 jaar geleden
Reactie op Baby2@
in een dosis van 1 ml zit 2 milligram. dus als ze 5 ml zou mogen, krijgt z ...
Jaa want volgens kinderformularium bereken je het al 1 mg/kg . Zij weegt 5 kg dus 1x5=5mg wat ze zou mogen. Omeprazol is 2mg/1ml dus 5 mg is 2,5ml. Maar je mag max 3mg/1ml op een dag (dus15mg). Zij krijgt nu 10mg het zou kunnen maar is niet wat je normaal zou starten. Ik ga het even navragen misschien heeft ze bewust hoge dosis gegeven ivm de klachten, want ze weigert te drinken na 50ml ongeveer
2 jaar geleden
Reactie op M.E.O
Wat was de dosering dat je zoontje had gekregen?
ik gaf ook toen mijn zoontje 5 kilo was 2,5 ml. sochtends op lege maag 1,25 en savonds 1,25 voor de laatste fles. je mag het in één keer geven. ik verdeelde de dosis, omdat ik het nogal veel vond om leeg te spuiten in zijn mondje in één keer. de dosis werd elke keer berekend na aanleiding van zijn gewicht en werd dan verhoogd, ter evaluatie elke keer bij de kinderarts of de hoeveelheid nog voldoende hielp. mijn zoontje heeft tot 1,5 jaar omeprazol gebruikt, op een gegeven moment zat hij aan de max en daar blijf hij een hele lange tijd op.
2 jaar geleden
Reactie op Baby2@
ik gaf ook toen mijn zoontje 5 kilo was 2,5 ml. sochtends op lege maag 1,25 ...
Jaa de berekening die je nu zegt klopt eigenlijk wel. Maar onze kinderarts heeft dubbele dosis gekozen. Ochtend 2,5 avond 2,5. Ze heeft aan dat ze bewust 2mg per kilo heeft gedaan. Ik wil haar advies volgen, maar andere kant denk ik is dat wel slim om gelijk al zo hoog te beginnen… ze gaf wel aan als ik geen verschil zou merken binnen 1 of 2 weken dat we dan koemelkeiwitallergie voeding krijgen. Ppffff zo moeilijk dit
2 jaar geleden
Reactie op M.E.O
Wanneer zagen jullie al verschil? En welke voeding gebruiken jullie?
ik merkte binnen een week verschil volgens mij, het is inmiddels al twee jaar geleden. ik gebruikte het in combinatie met omneo voeding en johannes broodpitmeel. maar dat bracht alleen maar ellende met verstopping.
2 jaar geleden
Hier ook omeprazole bij ons dochtertje sinds ze goeie 3 weken oud is (ons zoontje kreeg het 2 jaar geleden ook vanaf een goeie 4 weken oud).
Ze krijgt ook 2mg per kilo, dus krijgt nu 2x per dag 2,3ml (4,6mg dus). We moeten volgens haar gewicht opbouwen tot 2x per dag 2,5ml (5mg dus). Dit dan 3 maanden aanhouden en dan proberen 1 dosis weer te stoppen.
We merkten al na een paar dagen verschil. We waren er dan ook wel heel snel bij, omdat we alle signalen heel snel herkenden van bij ons zoontje. Bij ons zoontje hadden we ook snel effect, maar had na een 2tal weken terug een 'herval' en toen is de dosis nog wat verhoogd. Ons zoontje moest het zelfs 3x per dag nemen. Na een paar maanden konden we geleidelijk aan 2 dosissen afbouwen, maar door heel veel luchtweginfecties (typisch voor refluxkindjes) zijn we terug moeten ophogen. Hij heeft het uiteindelijk iets langer dan een jaar moeten nemen.
Je geeft omeprazole best 20 minuten vóór de voeding, of minimum 2 uur na de voeding. Hoe leger de maag, hoe beter het kan werken.
Tip: vraag je kinderarts om na een aantal maanden de capsules met bolletjes voor te schrijven, die zijn véél goedkoper dan de suspensie. Je kan dan de bolletjes op een lepel doen met klein beetje confituur om in te slikken. Bij ons zoontje konden we zelfs na een tijdje de capsules leeggieten in zijn mondje en dan een paar slokjes water laten drinken.
2 jaar geleden
Reactie op FRB
Hier ook omeprazole bij ons dochtertje sinds ze goeie 3 weken oud is (ons z ...
Bedankt voor het delen van je ervaring. Hopelijk helpt het bij ons ook zsm. Over de capsules is een hele goeie tip. Dankjewel. Was het bij jullie alleen refux of ook koemelkeiwitallergie? Wat voor voeding gebruiken jullie naast de omeprazol
2 jaar geleden
Reactie op M.E.O
Naja niet echt lang toetjes. Het past precies op de dop om het erin te zuig ...
oh dat is vervelend, ik had van die kleine voorzet stukjes erop iets verlengd zodat ik het beter in zijn wangzak kon drukken en dan zachtjes met tussenpozen erin kon spuiten. misschien de apotheek anders vragen? anders het opzuigen en dan steeds een beetje op een theelepeltje geven? misschien is dat nog een idee..
2 jaar geleden
Reactie op M.E.O
Bedankt voor het delen van je ervaring. Hopelijk helpt het bij ons ook zsm. ...
Enkel reflux, geen koemelkallergie.
Mijn zoontje dronk afwisselend borstvoeding (afgekolfd, omdat hij aan de borst enorm onrustig dronk door de reflux, met flesje was hij veel rustiger) en nan complete comfort, omdat hij hëél veel krampen had in begin.
Borstvoeding is de lichtst verteerbare voeding, dus moest zeker niet persé AR voeding beginnen geven of indikken van mijn kinderarts. Nadeel was wel dat hij na een tijdje de borstvoeding niet goed meer wou drinken en liever de nan complete comfort dronk, omdat die wel iets dikker is (veel dikker dan borstvoeding, maar zeker niet zo dik als AR voeding).
Mijn dochtertje drinkt afwisselend afgekolfde borstvoeding en nan evolia.