47 Reacties
7 maanden geleden
Reactie op R84
heel herkenbaar helaas.. slaap wel 9 maanden gemiddeld 3 a 4u per nacht, bi ...
Mag ik vragen wat ze zeiden over dat 5% waarbij het niet werkt?
Ik ben nu ook 2 maanden bezig (ze is 10,5 maand nu) maar zit geen schot in!
Een enkele keer gaat ze wel in redelijk korte tijd in slaap vallen vallen, maar vaak is ze 40 tot 80 minuten aan het huilen dat ze daardoor in slaap valt ipv vredig in slaap valt
Ik ben zelf ook wel een beetje op ondertussen.
7 maanden geleden
Reactie op mb86
Ik ben nu ...
Oef dat lijkt me heel pittig voor jou, maar ook voor je kindje. Heel eerlijk gezegd? Ik zou doen wat werkt en het echt even helemaal los laten “hoe het hoort” of “perse zelfstandig”. Blijkbaar heeft ze je gewoon hard nodig! Dat laat ze duidelijk merken, huilen is haar enige manier van communiceren. 10,5 maand is ook echt nog best jong om t al perse zelf te moeten kunnen. Ik ben er van overtuigd dat elk kindje het vanzelf gaat doen, alleen de ene helaas wat later dan de ander. Heb je voor jezelf duidelijk waarom je dit perse wilt? Gaat het jou veel opleveren of meer omdat je het gevoel hebt dat je omgeving dit wil?
Want als je haar door nabijheid (voeden, wiegen, knuffelen, oid) veel makkelijker in slaap krijgt en weg kan leggen, waarom zou je dat dan niet doen?
Je hebt zomaar kans dat ze zomaar opeens gaat aangeven het zelf te kunnen. Maar dan omdat ze er naar toe is gegroeid en ontwikkeld heeft en vertrouwen heeft! Dat het oké is om te slapen in haar bedje en jij er altijd alsnog bent.
Tegen de tijd dat ze ong 10 maand oud was onze dochter, wilde ze opeens niet meer gewiegd worden. Dus we zijn haar wat makkelijker gaan wegleggen en zelf in slaap laten vallen. Nu de laatste weken na wat ziek zijn etc gaat dat (helaas) weer niet zo makkelijk en voed ik haar toch weer in slaap en leg der weg. Toch gaat dat al veel beter, toen ze stuk jonger was werd ze bijv snel wakker van overleggen in ledikant. Nu dus niet meer.
Als ik er niet ben en m’n man haar op bed legt, is het helaas wel nog meer huilen. Vanavond uiteindelijk toch gelukt! Hij loopt dan wel weg en komt na poosje terug en uiteindelijk ging ze kletsen en viel ze toch in slaap. Weer anders als ik het doe maar ook prima.
Verder: als ze er zo lang over doet om te gaan slapen (40-80 min is lang!) zou ik wat kritischer naar haar wakkertijd kijken. Is ze wel moe genoeg? Misschien langer wakker houden voor ze gaat slapen? Of juist tegenovergestelde: is ze oververmoeid? Dat kan ook problemen geven met inslapen.
Ik ben zeker geen expert hoor want wij strugglen ook nog enorm, 9/10 nachten is ze elke 2 uur wakker voor een voeding.. maar ik probeer vooral te kijken naar wat m’n dochter nodig heeft en hoe we het onszelf zo makkelijk mogelijk kunnen maken.
En we moeten ook niet te veel verwachten van die ukkies! Ze zijn nog zo jong…
7 maanden geleden
Reactie op HelloRose
Oef dat lijkt me heel pittig voor jou, maar ook voor je kindje. Heel eerlij ...
@mb86, sorry ik lees nu pas jouw hele verhaal in je andere topics…
Ik weet niet of je dan iets hebt aan mijn verhaal hier..
Mocht je is willen appe of je verhaal kwijt willen dan mag je gerust me een berichtje sturen!
Je bent echt een goede mama! ❤️
7 maanden geleden
Reactie op mb86
Ik ben nu ...
Ze zeiden er niks over, gewoon in t algemeen dat ze 95% succes hebben - dus 5% niet concludeer ik dan.
Hier ook al maanden bezig, en ik denk als ik terugkijk dat we heus wel iets vooruitgaan (niet meer zo veel huilen als maanden geleden) maar t schiet niet op en z'n ontwikkeling haalt ons steeds in (moet de bodem van t bedje bijv naar beneden omdat hij gaat staan - dus weer opnieuw wennen etc). Of iets is een keer gelukt en vervolgens is hij een week ziek waardoor hij weer enorm aan mij hangt, en in slaap gevoed wordt - waar we daarna dan weer mee moeten dealen...
Volhouden en blijven proberen is het denk ik.. uiteindelijk worden ze ook groter en zal het beter gaan.
Ik heb ook wel eens gelezen dat kindjes die aan het begin slaapproblemen hebben een het vervolgens leren, betere slapers worden dan de kindjes die vanaf het begin vanzelf in slaap vallen - die hebben het nooit echt 'geleerd' en dat levert dan vaker vanaf de dreumes leeftijd problemen op.
Misschien een opsteker ;)
Dit geldt in ieder geval voor mijn oudste wel, ook een hele moeilijke slaper geweest, maar kan nu supergoed zelf in slaap vallen!
7 maanden geleden
Reactie op R84
Ze zeiden er niks over, gewoon in t algemeen dat ze 95% succes hebben - dus ...
Hahaha nou daar hoop ik dan op! Ik denk ergens dat het niet per se een geleerde vaardigheid is maar iets wat gewoon opeens klikt, maarja!
Ik had ons ledikant ook naar beneden want ze ging rechtop zitten. Was lastig in slaap weg te leggen. Troosten door spijlen heen lukt me niet, te weinig ruimte, dus had ledikant weer omhoog gedaan want ze lag best stil in bed eigenlijk. Tijdje zo geoefend, kon haar makkelijker wegleggen slapend en makkelijk troosten, moest ook in haar aura ongeveer daarvoor. Opeens werkte ze zichzelf omhoog dus ledikant weer naar beneden. Ik soort van ‘paniek’ want hoe ga ik haar dan troosten, maar die eerste avond was net een avond dat ze snel en makkelijk ging slapen. Vervolgens gewoon weer terug drama 😅
Er gebeurt natuurlijk ook heel wat rond deze leeftijd, allerlei nieuwe vaardigheden die ze (bijna) kunnen, maakt het inslapen er inderdaad niet makkelijker op
7 maanden geleden
Reactie op mb86
Hahaha nou daar hoop ik dan op! Ik denk ergens dat het niet per se een gele ...
Ohja er is altijd wat, verschrikkelijk! Wij hadden na regressie en sprong eindelijk 4 weken 'niks' - krijgt hij prompt een eerste tandje en is hij 2x ruim een week ziek... volgende week start de volgende sprong alweer🙈
Ideaal bij ons bedje is dat er in het midden 2 spijlen uit kunnen- dus dan kun je er toch nog bij, zittend er naast