16 Reacties

3 maanden geleden

Ik zou zelf geen koek geven maar een andere gezonde snack.wat ze wel wil. Anders kan je dochter het ook gaan zien dat als ze eten weigerd dat ze dan als nog lekkere dingen in de plaats krijg. Koek moet gezien worden als een lekker hapje tussendoor maar niet als hoofdvoedsel. En misschien krijg ze anders de verkeerde associaties.

3 maanden geleden

Reactie op Leviatha

Ik zou zelf geen koek geven maar een andere gezonde snack.wat ze wel wil. A ...
Ik zou wel de groente en fruit aanblijven bieden en anders op een andere manier aanbieden. Prakken. Of juist in stukken weet niet hoe je het nu aanbied

3 maanden geleden

Ik zou het persoonlijk niet doen. Wij hebben dit toevallig de laatste week gehad en soms ging hij dan alleen op een bakje Griekse yoghurt (wat hij altijd krijgt als toetje) naar bed. Nu na een week eet hij alles weer. Ik was zelf ook ‘bang’ voor de verkeerde associatie dus wij kozen er voor geen koek oid aan te bieden.

3 maanden geleden

Hier is de regel: wij bepalen wat er wordt gegeten, de kinderen bepalen hoeveel. Als ze niet willen eten, dan niet. Ik bied overigens nog wel yoghurt aan, maar dat mogen ze sowieso al. Kinderen eten met fases soms een stuk minder en soms meer, dat is heel normaal. Bij sommige voedingsmiddelen heb je heel veel pogingen nodig voordat ze het proberen of lusten. Zie überhaupt geen reden om een kind van 15 maanden koek te geven.. dit is geen gezond tussendoortje. Dus zou er echt van wegblijven om dit ter vervanging van een maaltijd te geven.

3 maanden geleden

Reactie op Moe-der

Hier is de regel: wij bepalen wat er wordt gegeten, de kinderen bepalen hoe ...
Een kind van 15 maanden mag toch ook gewoon kind zijn? Ze gaan echt niet dood of krijgen obesitas van een koekje af en toe hoor 🤣 hier krijgen ze gewoon koekjes. Niet ter vervanging, dan krijgen ze gewoon yoghurt of iets dergelijks indd!

3 maanden geleden

Mijn zoon heeft ook dat hij 's avonds slecht groente eet. Hij eet wel aardappel en vlees wisselend. Ik geef soms een half potje voor het eten zodat hij in ieder geval iets van groente op heeft als het een aantal avonden echt slecht gaat. Na het eten krijgt hij elke dag yoghurt, zoveel hij zelf wil. Dus met honger naar bed gaat hij niet. Een alternatief aanbieden doe ik ook niet. Mijn zoon is slim genoeg om dan expres niet te gaan eten zodat hij iets lekkers krijgt. Je kunt nog proberen om het anders aan te bieden, stamppotje van maken bijvoorbeeld of misschien wat kruiden proberen. Anders misschien een smoothie proberen?

3 maanden geleden

Reactie op Twinmom1209

Een kind van 15 maanden mag toch ook gewoon kind zijn? Ze gaan echt niet do ...
Nee ze gaan er niet dood van, dat is ook niet wat ik zei. Mijn zoon krijgt ook hapjes van mijn ijsje wanneer ik die eet. Dat is puur omdat hij mij ziet eten en dan ook iets wil. Maar ik zou hem zelf niet (op deze leeftijd) een koek aanbieden als tussendoortje, een kind van 15 maanden is net zo blij met iets anders.

3 maanden geleden

Reactie op Moe-der

Hier is de regel: wij bepalen wat er wordt gegeten, de kinderen bepalen hoe ...
Precies zo doen wij het ook. En ja af en toe krijgt ze koek hoor. Maar niet als vervanging.

3 maanden geleden

Wat lastig! Onze dochter eet soms ook haar groenten niet; maar fruit gaat er eigenlijk altijd wel in. Persoonlijk zou ik geen Koek geven, al helemaal niet als vervanger. Je kunt je dan afvragen wat er in een koekje zit wat je belangrijk vind aan voedingsstoffen…. Is een bakje yoghurt met wat fruit iets wat ze lekker zou vinden? Soms als onze dochter niet goed eet en we geven yoghurt na, gaat ze alsnog ineens de groenten tussendoor eten. En je zou ook ijsjes kunnen maken van yoghurt, met fruit en evt groenten en die invriezen, als toetje? :) succes! En het z’n allemaal fases 🙏

3 maanden geleden

Hier is het ook wisselvallig. Soms wil hij precies hetzelfde als wij. Soms smijt hij alles op de grond. Ik wijk wel eens uit naar een potje, maar dat is dus gewoon gezond met groenten erin. Dat wil hij soms nog wel. En anders alleen yoghurt en met een flesje naar bed. Probeer niks “lekkers” als vervanger aan te bieden zoals koek of brood oid. En we blijven proberen. Gaat ene keer gewoon beter dan de andere keer

3 maanden geleden

Ik snap heel goed je angst dat je dochtertje te weinig binnen krijgt. Maar dat zal niet snel gebeuren, kindjes kunnen heel goed aanvoelen of ze genoeg hebben of niet. Daarbij groeien ze nu veel minder snel dan in het eerste jaar, waardoor ze op een gegeven moment wat minder kunnen gaan eten. Ik zou niet iets anders aanbieden zoals een koek of iets, daarmee leer je haar namelijk dat als ze niks eet, ze dan alsnog toch nog iets krijgt. Jij als ouder bepaalt wat ze eet, en zij bepaalt hoeveel ze daarvan eet.

3 maanden geleden

Ik zou dan voor iets voedzamers kiezen dan koek. Kwark met fruit oid. Of desnoods een fles met granen pap erin

3 maanden geleden

Dankjewel voor de fijne reacties en alle tips! Ik ga ermee aan de slag 🙏

3 maanden geleden

Ik zou inderdaad geen knijpfruit of koek geven. Geef dan iets voedzaamers zoals yoghurt of havermout. Sowieso skip de knijpfruit kunnen toch ook normaal fruit eten. In knijofruit zitten erg veel onnodige dingen en is bijna geen fruit te noemen tenzij je het zelf maakt. Hier krijgt hij als die slecht een haveryoghurt met of zonder smaakje met wat fruit er door. En dan evt een volkoren soepstengel. En soms zelfs een volkoren boterham met alleen boter bijvoorbeeld. Succes!

3 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Ik zou inderdaad geen knijpfruit of koek geven. Geef dan iets voedzaamers z ...
Als je knijpfruit geen knijpfruit vind dan moet je misschien een ander merk kopen. Ella's kitchen heeft alleen fruit erin zitten. Ze raken wel minder verzadigd van een knijpfruit. Wij kunnen ook veel meer smoothie drinken dan echt fruit eten. Dus fruit eten is altijd het beste.

3 maanden geleden

Ik heb geleerd dat kinderen zelf heel goed weten over welke zaken ze controle hebben. Eten en slapen. Dat kun je niet afdwingen. Ik bied aan, eten ze niet, volgend eetmoment beter. Ik zorg er altijd voor dat er wat aangeboden wordt waarvan ik zeker ben dat ze het lusten. Ik let erop dat ze voldoende drinken. Trucjes uithalen met eten, veranderen, smoothies maken, groenten verstoppen etc. werkte averechts en leverde vooral bij iedereen frustratie op. Dus dat doe ik niet. Evenals alternatieven aanbieden. Doe ik dus ook niet. Jongste kindje geef ik een fles melk voor het slapengaan als ze niet wou eten. Maar dat is het dan ook.