32 Reacties

4 maanden geleden

Mijn kleine heeft niet zoveel baat voor de tv. Na paar seconden stil te zitten raced meneer al weg naar zijn speelgoed toe. Heb wel geprobeerd samen Disney plus leuk te kijken cars, maar hij heeft er geen oog voor. Verschilt echt per kind.

4 maanden geleden

Reactie op DaniqueDion

Mijn kleine heeft niet zoveel baat voor de tv. Na paar seconden stil te zit ...
Zij kan de ene dag echt bijna ganse dag op onze schoot zitten en tv kijken en andere dagen heeft ze totaal geen baat aan nu al 3 dagen wel heel veel maar ze is ziek geweest en dan wil ze gewoon met ons hangen soms zet ik wel iets leerrijk op zoals woordjes leren en geluiden van de dieren

4 maanden geleden

Wij doen het niet. Het helpt voor mij dat we een grondbox hebben, daar kan ze supergoed zelfstandig spelen terwijl ik rustig kan koken en het huishouden kan doen zonder dat ik steeds moet ingrijpen o.i.d.. doordat de grondbox echt een ja-ruimte is (dus alles wat ze daar wil doen kan ook veilig zelf) leert ze goed zelf spelen zonder dat ik haar steeds moet vermaken

4 maanden geleden

Reactie op Wajomanza

Wij doen het niet. Het helpt voor mij dat we een grondbox hebben, daar kan ...
Geloof me hier staat dat ook en alleen spelen kan ze maar soms heeft ze liever de tv

4 maanden geleden

Wij hebben nooit veel tv gedaan maar sinds 2 weken besloten om helemaal geen tv meer te doen. Ook wij kijken geen tv meer waar hij bij is. Er is zoveel onderzoek dat het echt slecht is voor de ontwikkeling, en niet alleen tv maar alles wat erbij komt kijken zoals telefoons en sociale media. We proberen de Montessori methode te gebruiken, dus weinig speelgoed uitstallen en dat rouleren, en de kamer een ja-ruimte maken waar hij de boel niet af kan breken maar wel lekker kan spelen. Dat stimuleert de zelfstandigheid en concentratie, en tv kijken doet dit niet. We willen vanaf het begin hier bewuste keuzes in maken 馃槉

4 maanden geleden

Reactie op AniekdV

Wij hebben nooit veel tv gedaan maar sinds 2 weken besloten om helemaal gee ...
Ja das ieder zijn eigen keuze ikzelf ben ook opgegroeid me tv zij heeft heel veel speelgoed en kamer is slapen nu ik zet die de laatste tijd ook nimeer constant aan hoor

4 maanden geleden

Hier dochter van 13 maanden en tv staat echt nooit aan. We keken vroeger ook nooit veel tv, ik haat tv aan tijdens eten en vind het echt niet kunnen dus het is heel makkelijk om gewoon geen tv- instelling voor de kleine te hebben als je zelf zulke meningen voor volwassenen al hebt. Als je geen (felle) tegenstander daarvan bent en het lastig vindt, probeer de schermtijd zoveel mogelijk te beperken wetende dat het kan schaden?

4 maanden geleden

Reactie op Kamila92

Hier dochter van 13 maanden en tv staat echt nooit aan. We keken vroeger oo ...
Ga ik doen heb die nu ook uitgedaan en ga die afspraak ook maken met men partner en schoonmoeder

4 maanden geleden

Mijn kleintje mag in de ochtend 10 minuutjes tv kijken en in de middag heel eventjes (max half uurtje en n贸贸it die hele felle, drukke kinderseries.. wel Nijntje, Puffin Rock, Pieter Konijn etc). Verder kijkt hij weinig tv en is de gehele tijd bezig met kruipen, staan, cruisen en klieren 馃ぃ na 16鈦扳伆 gaat de tv standaard niet meer aan want dan wil ik zo min mogelijk prikkels voor het eten, badderen, boekje lezen en naar bedje toe gaan. Heel af en toe (als mr bijv. ziek is) mag hij eventjes bij mij liggen als ik tv kijk maar dan ligt hij meestal helemaal in mijn nek gekropen en heeft geen zin in de tv.. verder moet je gewoon doen wat goed voelt voor jezelf. Jij bent haar ouder, en dus jij beslist. Zou zelf wel minimaliseren want wat zij leuk vind, is wat jij stimuleert. En wat jij stimuleert, gaat ze vanzelf leuk vinden. Anyway, jou keuze 馃榿

4 maanden geleden

Reactie op Annaa90

Mijn kleintje mag in de ochtend 10 minuutjes tv kijken en in de middag heel ...
Nee vind uiteindelijk ook niet oke daarmee ik stop ermee nu en hier dan ook na 16u geen meer

4 maanden geleden

Reactie op Chacha29

Nee vind uiteindelijk ook niet oke daarmee ik stop ermee nu en hier dan ook ...
Je moet echt doen wat goed voelt voor jezelf. Ik ben totaal geen tegenstander hoor, maar probeer het te beperken voor zijn ontwikkeling + doen en laten. Tuurlijk zijn er dagen (als mijn neefje blijft logeren bijvoorbeeld) dat de tv wat langer en vaker aan staat, maar over het algemeen gebeurt dat weinig. Verder denk ik dat je vooral dat je moet kijken naar hoe je kleintje zich gedraagt, ontwikkelt etc. Zit ze als een zombie aan de buis gekluisterd vind ik het (persoonlijk) al anders dan dat ze af en toe meekijkt en verder gewoon speelt. Hoe dan ook, nogmaals, laat het niet leiden door een ander maar doe vooral wat je eigen gevoel je zegt dat goed is 馃グ

4 maanden geleden

Reactie op Annaa90

Je moet echt doen wat goed voelt voor jezelf. Ik ben totaal geen tegenstand ...
Ze is heel speels en ontwikkelt ze brabbelt heel vaak mee me sommige dingen ook

4 maanden geleden

En ontwikkelen doet ze mega goed

4 maanden geleden

Wij hebben het hier nooit aangeboden, tv is nog nooit aangeweest terwijl de kleine wakker is dus hij kent het ook niet echt. Er zijn natuurlijk meerdere voor en tegen argumenten voor het gebruik van schermen. Maar ik vind zelf de mogelijke schaden aan de ogen en kans op bijziendheid als kindje al door vervorming van de oogbol doorslaggevend om het voor ons zelf niet te doen. Als je het gebruikt let goed op dat je kindje na 20 minuten steeds een break heeft ik ver weg te kijken en probeer ook een keer per dag gewoon even buiten te zijn en daar te wandelen of spelen.

4 maanden geleden

Reactie op Chacha29

Geloof me hier staat dat ook en alleen spelen kan ze maar soms heeft ze lie ...
En om nog even hierop te reageren: je kindje kan zoveel willen natuurlijk. Het is aan jullie in hoeverre je het zelf ok茅 vind en wil aanbieden om daar een eigen overwogen beslissingen in te nemen. Neem aan dat je niet alleen maar koekjes geeft als je kind liever koekjes heeft dan fruit om een voorbeeld te geven. Maar misschien begrijp ik je verkeerd. Hier moppert de kleine weleens even als hij even moet wachten als ik kook of een wasje ophang. Maar dan denk ik, hij mag ook best even geduld hebben als ik iets anders moet doen 馃槈 zo lang hij niet echt overstuur is uiteraard dan wordt hij zeker getroost.

4 maanden geleden

Reactie op fredkroket123

En om nog even hierop te reageren: je kindje kan zoveel willen natuurlijk. ...
Ik laat haar ook doen hoor en ja ik weet wat je bedoelt maar idd ieder zijn eigen opvoeding maar meningen vragen mag altijd en natuurlijk een mening geven ook e

4 maanden geleden

Ons meisje van 13 maanden kijkt ook dagelijks tv, meestal in de ochtend en in de middag tijd verschilt. Soms staat het ook de gehele dag aan hoor. Zowel mijn partner als ik zijn met tv opgegroeid en zijn goed ontwikkeld en terecht gekomen. Je moet doen waar jij je goed bij voelt! Er zijn zoveel dingen slecht voor ons allemaal en worden er ook aan blootgesteld.

4 maanden geleden

Reactie op Coconutjes

Ons meisje van 13 maanden kijkt ook dagelijks tv, meestal in de ochtend en ...
Ik ook en mijn partner ook zo grootgebracht daarmee dak de meningen eens vroeg

4 maanden geleden

Hier soms 5 minuten nijntje kijken om z'n nageltjes te knippen 馃槄 verder nooit. Ofja, kijkt nu wel eens voetbal mee voor t EK 馃珷 maar ben ik met em aan t spelen en papa kijkt dan wat. maar verder staat hier tv alleen savonds aan en dus (nog) niet voor hem. Wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen.

4 maanden geleden

Man en ik hebben een tussenweg gevonden met tv kijken. Hij zette het te pas en te onpas aan en ik helemaal niet. Nu kijkt ons zoontje soms samen een aflevering van nichtje, sesamstraat of juf roos. Dit zijn de vaak "loze" momentjes, even lekker samen rustig zitten. Ons zoontje is enorm druk, die houd niet van rustig zitten maar een aflevering van paar minuten kan hij wel lekker tegen ons aankruisen en dat is gewoon echt af en toe wel een verademing 馃槄 Tijdens eten is tv altijd uit en als hij zelf speelt laat ik het ook uit. Als de tv dan wel aanstaat merkte ik dat hij weinig aan echt spel toekomt, hangt dan beetje in een hoek van de grondbox half tv te kijken terwijl hij anders echt vanalles aan het sjouwen is.... dus ik denk dat het echt gewoon kwestie is van je eigen normen en waarden en kijken naar je kindje.