16 Reacties

2 jaar geleden

Ik doe het een keer per 2 dagen uitkoken. Schoonmaken wel op dezelfde manier en drogen meestal op een droogrek

2 jaar geleden

Ben van België en mij werd geadviseerd om tot ons kindje 3 kilo woog elke dag de flessen te steriliseren/uit te koken en daarna 1 keer per week. De richtlijnen zijn hier de laatste jaren versoepeld. Tussendoor was ik het met heet water en afwasmiddel.

2 jaar geleden

Dat is verouderd advies. In principe is 1x uitkoken na aankoop voldoende en tussendoor gewoon goed schoonmaken. En dan óf alle onderdelen laten opdrogen aan de lucht op een flessendroger óf de flesjes in de koelkast bewaren.

2 jaar geleden

Is idd een verouderd advies. Ik kook 1x per week alles uit en verder spoel ik de flesjes elke keer om met koud water anders krijg je aanslag in de flesjes en een paar keer op een dag schoonmaken met afwasmiddel

2 jaar geleden

Eerste keer uitgekookt. Erna gewoon afspoelen en elke dag even met een sopje schoonmaken.

2 jaar geleden

Heb onze flessen en spenen maar 1x uitgekookt

2 jaar geleden

Uitkoken na aankoop. Dagelijks spoelen met koud water en eventueel sopje en bewaren in de koelkast inderdaad. Koelkast gaat bacteriegroei tegen

2 jaar geleden

Na aankoop uitkoken. Daarna dagelijks huishoudelijk schoonmaken. (Heet water en afwasmiddel) aan de lucht laten drogen. Na gebruik afspoelen (doe ik heet). En weer aan de lucht laten drogen. Dit zijn ook de richtlijnen die ze nu handhaven in de KraamZorg (KraamZus) maar vaak heeft iedere kraamverzorgende z’n eigen werkwijze. Maar dit is het huidige beleid liet een kraamverzorgster mij zien/lezen.

2 jaar geleden

Aanvullend. Koelkast is achterhaald. Want vaak wordt het nat in de koelkast gezet. En hier gaan schimmels heel goed op. Vandaar aan de lucht drogen. Theedoek afdrogen is ook weer een bacterie bron.

2 jaar geleden

Zoveel moeite deed ik al heel snel niet meer bij mijn oudste. Ik zat al snel aan overdag enkel afspoelen met water en drogen aan de lucht. ‘S avonds afwassen met zeep en één keer per week steriliseren 🙈

2 jaar geleden

Ik doe overdag na elke fles afspoelen met koud water en dan met een warm sopje de fles wassen. In de nacht spoel ik alleen af met koud water en dan in het droogrek, en dan doe ik 1x pw de spenen uitkoken, heb dr brown flessen die mag je de rest vd onderdelen niet uitkoken

2 jaar geleden

Ik kook de flessen en spenen 1x per week uit. Na elke voeding maak ik de flessen schoon met warm water en een flessenborstel en laat het drogen aan de lucht. Ik gebruik eigenlijk nooit afwasmiddel, maar ik lees uit jullie ervaringen dat dit misschien wel moet 🙈 en vanwaar gebruiken jullie koud water Ipv warm?

2 jaar geleden

Zoals al eerder aangegeven is alleen na aankoop uitkoken voldoende. Ik doe dan na gebruik met koud water omspoelen (koud, omdat de melk met heet water juist 'vast koekt' aan t flesje), heet water nogmaals afspoelen en dan in de vaatwasser op 65 graden s'avonds.

2 jaar geleden

Ik gebruik geen plastic flessen Ik heb zo’n glas dr Brown flessen, die zijn makkelijk om schoon te houden! 1 keer per week in heet kokend water .

2 jaar geleden

Ik heb die zakken van dr brown die je in magnetron doet. Dat doe ik 1 keer per dag. Uitkoken is zo heel makkelijk. Daarnaast elke keer met koud water uitspoelen. En na vitamine k en d met sopje uitspoelen.

2 jaar geleden

Gewoon afspoelen met lauwwater, ik gebruik geen wasmiddel, en laten drogen aan de lucht, erna de kast in. 1x week speentjes uitkoken.