84 Reacties

3 jaar geleden
Reactie op Aivlis
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap begin dec 2021 een vlokkentest gehad. H ...
Wat ik mij vooral af vraag is of het pijn doet 😆
Mag hier nog kiezen tussen vlokkentest en vruchtwaterpunctie, maar neig sterk naar vlokkentest gezien die eerder kan.

3 jaar geleden
Reactie op Doperwt
Wat ik mij vooral af vraag is of het pijn doet 😆
Mag hier nog kiezen tuss ...
Ik kon door omstandigheden niet eerder reageren.
De vlokkentest kan vaginaal en door je buikwand heen uitgevoerd worden. Ik heb hem via mijn buikwand gehad. De pijn is te handelen, maar het is wel echt onprettig. Vooral de seconde dat ze de naald door je baarmoeder heen prikken, dan krampt je baarmoeder even helemaal samen. Daarna halen ze de naald een aantal keer snel heen en weer om wat vlokjes los te krijgen. Dat vond ik vooral heel vies voelen, maar niet super pijnlijk.
Ik hoop dat het meevalt voor jou en dat je een gunstige uitslag krijgt!

3 jaar geleden
Reactie op Doperwt
Spannend! Ze doen hem vanaf 11 weken toch? Heb bij 9+4 de intake. Op de 17e ...
Ik ben dan 11+0
Ze doen hem in dit ziekenhuis al vanaf 10 weken. Maar dat voelt erg vroeg vind ik.
Goedemorgen allemaal,
Aanstaande maandag krijg ik een vlokkentest. Ik vind het zo spannend... Daarna weer een paar weken wachten. Het naarste stukje van zowel pgt als ook prenatale diagnostiek.
Ik weet dat de kans 0,2% is dat je een miskraam kan krijgen. Dat is niet veel, maar toch vliegt het me vandaag even aan...
Hoe gaan/gingen jullie hiermee om?

3 jaar geleden
Reactie op ASSiej
Ik ben dan 11+0
Ze doen hem in dit ziekenhuis al vanaf 10 weken. Maar dat v ...
Ik vind de kans op een miskraam ook enorm spannend, maar heb al een kind met een aandoening. En heel rot gezegd, ik trek het gewoon niet als ik nog een kind met een aandoening krijg of dit weer pas na de geboorte te horen krijg.
Sterkte maandag!

3 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een vlokkentest gehad. Vond het eigenlijk niet pijnlijk. Beetje oncomfortabel maar het was wel te doen

3 jaar geleden
Reactie op Doperwt
Hoe ging het?
Ha Doperwt,
Het is wel goed gegaan. Het was even pijnlijk en vervelend, maar goed te doen. Helaas hadden ze bij ons weinig vlokken.. We konden kiezen uit het kweken van de vlokken die ze nu hadden, zodat t er genoeg worden. Of nog een keer prikken. Waarbij twee keer prikken dubbel risico is op een complicatie.
Dus toch gekozen voor het kweken van de cellen. Betekent wel dat we niet twee, maar 3 tot 4 weken moeten wachten op de uitslag 😨
Nu rustig aan. En donderdag een echo bij verloskundige om te kijken of het hartje nog wel klopt na de vlokkentest.
Weet je al wanneer jij de vlokkentest zal krijgen??

3 jaar geleden
Reactie op ASSiej
Ha Doperwt,
Het is wel goed gegaan. Het was even pijnlijk en vervelend, ma ...
Nee, ik moet zeggen dat ik toch enorm twijfel. Gynaecoloog raad eigenlijk meer een vruchtwaterpunctie aan, maar daar twijfel ik net zo zeer over 😅
Volgende week intake met iemand die er echt over gaat.
Is het via je buik gegaan? Vervelend dat ze te weinig hebben verzameld en nu de uitslag langer duurt!

3 jaar geleden
Reactie op ASSiej
Ha Doperwt,
Het is wel goed gegaan. Het was even pijnlijk en vervelend, ma ...
Ahg wat een spannende tijd zeg!
Bij mij kregen ze ook maar weinig vlokken los waardoor ze vermoedelijk alleen de sneltest konden doen (enkel testen op trisomie 13,18 en 21). Mocht daar geen uitsluitsel uit zijn gekomen dan moest ik terugkomen voor een 2e keer.
De uitslag van de sneltest was met 2 dagen binnen en zo duidelijk (trisomie 18, het Edwardsyndroom) dat vervolg onderzoek niet meer nodig was.

3 jaar geleden
Reactie op Doperwt
Nee, ik moet zeggen dat ik toch enorm twijfel. Gynaecoloog raad eigenlijk m ...
Ik snap je twijfel... Het lijkt me heel heftig om dan al zover te zijn dat je t kindje al voelt.. Hopelijk kan je een beslissing nemen waar jullie je goed bij voelen. 😘
Bij mij is het via de buik gegaan.. Mijn grootste angst is nu even of t hartje nog klopt. Worden nog twee lange dagen. 😅
Ik leef van stap naar stap. Daarna pas weer uitkijken naar een uitslag.

3 jaar geleden
Reactie op ASSiej
Ik snap je twijfel... Het lijkt me heel heftig om dan al zover te zijn dat ...
Ja lijkt mij ook spannend om dan af te wachten of het geen miskraam word 😔
Vind dat inderdaad ook met de vruchtwaterpunctie, maar het risico is dan weer kleiner. Kans op herhaling is bij ons erg klein. Maar ja zeg nooit nooit heb ik wel geleerd de vorige zwangerschap.
Sterkte! En hopelijk over 2 dagen het eerste goede nieuws.

3 jaar geleden
Reactie op ASSiej
Wat ontzettend verdrietig dat t zo is gelopen voor jullie zeg... Ontzettend ...
Ja dat was erg intens, samen met alles wat er omheen gebeurd is. Inmiddels gaat het redelijk met mij. Wat lief dat je het vraagt!
Mag ik vragen wat de aandoening is waar je onderzoek naar laat doen?

3 jaar geleden
Reactie op Aivlis
Ja dat was erg intens, samen met alles wat er omheen gebeurd is. Inmiddels ...
Fijn dat het inmiddels redelijk met je gaat. Hopelijk mogen jullie ook snel een gezond kindje verwelkomen..
Er zit een erfelijke spierziekte in de familie die we liever niet doorgeven. Er is 50% kans om het door te geven.