22 Reacties
3 maanden geleden
Hier 13,5 maand en een combi tussen zelf met de handen eten en nog voeren vanaf de lepel.
Ik denk dat ze echt te jong is om nog zelf met de lepel te kunnen eten. Ze kan die polsdraai gewoon nog niet maken.
Ik denk dat we binnenkort wel een geschikte vork voor haar gaan aanschaffen, want er zal zeker een moment komen dat ze van de lepel af eten gaat weigeren ..
3 maanden geleden
We lieten eerste maanden alleen met handjes eten (voor coördinatie hand-oog, texturen, hele ervaring en om het leuk te maken) en hebben zelden gevoed (op soep na). Zij krijgt wel vanaf +/- 12 mnd. haar bestek standaard erbij (omdat zij dit ook bij ons zag en wilde) en soms probeert zij zelf het eten op te scheppen, soms moeten we voor haar opscheppen en dan wil zij zelf naar haar mond brengen etc. Het merendeel van het eten gaat gewoon met handjes naar binnen.
Proper eten met bestek is echt veel later te verwachten, dacht ik. Maar goed zij mag gewoon lekker met bestek ‘oefenen’. De goede manieren komen dus later, las ik, dus de verwachting is laag hier en zij is idd nogal onhandig met dat bestek maar leuk dat zij het probeert telkens, vindt zij zelf ook hartstikke leuk vooral als het met vork lukt haha, maar zij blijft met handen echt eten en waarschijnlijk nog lang zo.
3 maanden geleden
Hier een combi tussen zelf met de handen of met een lepel proberen te eten, maar vaak wil meneer nog gevoed worden haha :)
3 maanden geleden
Hier eet onze dochter zelfstandig. We leggen wel altijd bestek neer en daar rommelt ze wat mee. Soms een beetje op haar lepel, soms op haar vorkje en grotendeels gaat naar binnen met haar handjes. Toetjes eet ze wel zelf met lepel (ondanks kliederboel). Ze is altijd lekker rustig zelf aan het eten en zo kunnen wij zelf ook eten.
3 maanden geleden
Combinatie van zelf met handen eten en zelf met bestek eten. Nog nooit gevoerd. Soms een hapje als hij dat leuk vindt. Laat het hem zelf bepalen. Soms laat ik hem starten met handen en als hij stopt geef ik een vork en dan vindt hij het weer interessant om verder te eten. Bij yoghurt geef ik standaard een lepel, maar als hij overgaat op zijn handen/vingers, ook prima (wel meer rommel). Voordeel van handen eten is een echte ervaring van structuren.
3 maanden geleden
Gebruik 2 lepels, 1 voor mij en 1 voor onze man. Hij lepelt zelf al lekker, maar beland ook vaak waar het niet moet. Achja en soms eet hij met zijn handen. Kliederboel is het iedere dag, zo leren ze ook toch?
Onze zoon wil altijd een lepel anders eet hij niet als hij het niet 'zelf' mag doen. Ik geef tussendoor gewoon en wissel dat af met wat hem zelf lukt. Mocht hij ineens de andere lepel willen pak ik die van hem en anders een 3de lepel. Zodat ik altijd kan blijven geven. En ja wij hebben best veel lepels haha.
3 maanden geleden
Hier een combi want het is een wildebras en anders kan ik mn plafond elke week opnieuw sauzen 😂
Warm eten en fruit met de lepel. (Of stukjes met vork).
Brood en crackers e.d. mag hij zelf eten
3 maanden geleden
Wij hebben de kleintjes methode gevolgd. Vanaf het begin zelf met de handen eten, nooit gevoerd.
Ze krijgt ook een lepel bij gerechten waar wij een lepel zouden gebruiken. Een vork doen we nog niet, omdat ze nog ietwat wild is.
Het idee is dat ze door zelf de regie te krijgen ook goed de grenzen van haar lichaam leert kennen
3 maanden geleden
Hier zoveel mogelijk zelf laten eten omdat het deel uitmaakt van voeding ontdekken. We geven altijd een lepeltje of vorkje, maar meestal gebruikte ze haar handen (wat ook helemaal oké is). Nu merken we dat ze eten met bestek steeds meer onder knie heeft en afwisselt.
3 maanden geleden
Wij laten hem zelf eten. Ging heel lang met de handen en gaven we af en toe zelf een hap met de lepel tussendoor. Nu sinds een week zoiets wil hij continu zelf een lepel. Lukt hem al aardig om er een hap op te ‘scheppen’ en het in z’n mond te stoppen. Hij is nu bijna 15 maanden.
3 maanden geleden
Ik merk dat er tussen m n twee kinderen een groot verschil zit. De oudste at vooral met zn handen en dat zou hij het liefst (kleuter) nog steeds doen (vinden we op zijn leeftijd niet meer oké uiteraard). De jongste geeft duidelijk aan dat ze met een vork wil eten en heeft het prikken al goed onder de knie. Ik zou dus vooral naar je kindje kijken😉
3 maanden geleden
Onze zoon eet alles met zelf met zijn handen, behalve yoghurt haha. Het is belangrijk om eten te leren ontdekken en daarbij geeft het ons ook rust tijdens het eten. Ik geef hem nu wel telkens een lepel of vork tijdens het eten. Hij probeert nu eten op de vork te prikken haha.