12 Reacties

8 maanden geleden

Mijn dochter slaapt ook al 2 uur, laat haar mooi liggen 😂 nu is ze wel ziek geweest afgelopen week maar gisteren heb ik haar na 4u slapen wakker gemaakt omdat t echt tijd was voor een fles, maar over het algemeen laat ik haar lekker slapen. Mijn ervaring is dat als ik haar wakker maak ze of heel snel weer moe is omdat ze niet uitgeslapen is, of dat haar tweede dutje niet meer gaat en dan is het wakker blijven tot bedtijd wel heel pittig. Soms is haar ochtenddutje langer, soms haar middagdutje. Ik denk dat ze dat zelf over het algemeen het beste aanvoelen.

8 maanden geleden

Ik maak haar in principe pas wakker als ze meer dan 3 uur lang slaapt (tenzij ze ziek is). Een dutje van 2.5u gebeurt hier wel vaker in het weekend thuis, dan schuiven haar voedingen wel wat op maar dat is ok. In de namiddag doet ze dan een korter dutje.

8 maanden geleden

Ik volg ons zoontje. Probeer wel ongeveer een 2, 3, 4 ritme aan te houden, maar als hij eerder moe is gaat ie eerder naar bed( of andersom). Wakker maken probeer ik eigenlijk nooit te doen als we niet weg hoeven ofzo.

8 maanden geleden

Kunnen ze dan overdag niet teveel slapen, waardoor ze smorgens weer eerder wakker worden.

8 maanden geleden

Reactie op Gemma Glitter

Kunnen ze dan overdag niet teveel slapen, waardoor ze smorgens weer eerder ...
Heb ik bij onze zoon niet gemerkt in elk geval. Als ik hem wakker maak (omdat we weg moeten) dan slaapt ie vaak juist slechter snachts... Ik zou het als ik jou was gewoon een weekje uitproberen en kijken hoe t bevalt

8 maanden geleden

Ze kunnen op deze leeftijd overdag ook teveel slapen en niet genoeg slaapdruk hebben om de nacht door te trekken tot de ochtend. Ook teveel slaap na 15:00 uur ‘s middags op die leeftijd kan vroeg wakker worden in stand houden. Wij volgen een slaapgids vanuit slaapcoaches en daar staan dit soort adviezen in. Ons zoontje is 10 maanden; slaapt in de ochtend 3 kwartier (van 09:15 uur tot 10:00 uur) en in de middag 2 uur (van 13:00 uur tot 15:00 uur). Wij volgen het 2-3-4 ritme. Als hij in de middag eerder wakker is, dan leggen we hem 18:30 in bed en anders 19:00 uur. Hij slaapt altijd door tot de ochtend, behalve bij een sprong of overmatig hoesten oid als hij zichzelf wakker hoest. In de ochtend slapen ze minder diep. We hebben een tijd gehad afgelopen weken dat we hem om 07:00 moesten gaan wekken. Nu is hij soms rond 06:15/06:30 ook wel eens wakker (sprong 7 denk ik en merken ook dat hij flink aan het ontwikkelen is), maar hij is nooit voor 06:00 uur wakker. Wellicht is dat een idee? 🤗

8 maanden geleden

Reactie op Gemma Glitter

Jazeker. Mijn dochter mag max 2,5 uur totaal overdag slapen. Als ze meer slaapt, dan is ze standaard tussen 4 en 5 sochtends wakker.

8 maanden geleden

Reactie op Gemma Glitter

Ach volgens slaap coaches wel, maar ik denk echt dat ze over het algemeen zelf heel goed aangeven hoe veel slaap de nodig hebben. Zolang ze dag en nacht niet gaan omdraaien is er over het algemeen niet veel aan de hand. Vaak gaan ze zelf wel naar minder aantal uren slapen omdat hun lichaampje dat niet meer nodig heeft. Al zijn er natuurlijk ook genoeg kindjes bij wie een strak ritme wel werkt. Ik zou vooral eens kijken naar het slaapritme van je kindje. Misschien heeft ze 's ochtends wel gewoon meer slaap nodig en doet ze het dan 's middags prima op maar 20 minuten bijvoorbeeld.

8 maanden geleden

Reactie op Muntdrop

Jazeker. Mijn dochter mag max 2,5 uur totaal overdag slapen. Als ze meer sl ...
Hoe bepaal je de dutjes dan?

8 maanden geleden

Ik maak wel wakker zodat er een langer middagdutje overblijft. Goed kijken naar je kindje

8 maanden geleden

Ik probeer haar ritme te volgen, met af en toe wakker maken, zodat ze gewoon op tijd eet en haar flesje krijgt. Verder kijk ik tussen slaapjes door of ze echt moe is, maar meestal zit er gemiddeld 3 uur wakker tijd tussen. Dit samen met de duur van haar slaapjes bepaald het ritme van de dag. Wat ik ook vaak heb gelezen is dat slapen doet slapen en de ene dag hebben ze net iets meer nodig dan de andere. Ze slaapt hier ook geregeld 2,5 uur in de ochtend en dan in de middag 1 uur of 1,5 uur of anders om, net maar wat ze nodig heeft. In de ochtend is ze bij ons de ene keer om 6.30 wakker en de andere keer maken we haar om 7.30 wakker. Er is geen 1 maat voor ieder kindje, mijn zoontje bijv. (de oudste) gaat en ging heel slecht op wakker maken en mijn dochter dus niet. Probeer te kijken wat het met haar doet als je haar een paar dagen zou wakker maken bijvoorbeeld of dat je een bepaald ritme met haar gaat zoeken, wat voor haar werkt. Wellicht dat zij idd dan later wakker word. Het is gewoon even zoeken. Ik vind soms als voorbeeld fijn om te kijken bij takingcarababies ritmes, dat geeft wat ideeën.

8 maanden geleden

Reactie op Gemma Glitter

Hoe bepaal je de dutjes dan?
Nadat ze wakker wordt sochtends, 2/2,5 uur wakker tijd. Dan slapen, dan 3/3,5 uur wakker tijd,,slapen en dan wakker tot 19:00. Vaak is dat 3/3,5 uur weer