4 Reacties

3 jaar geleden

Heb er zelf met momenten ook last van en bij mij wordt het vooral veroorzaakt doordat ik geen controle over de situatie heb. Soms is het ook een uiting van allerlei veranderingen op korte termijn waar je lichaam op een of andere manier mee om moet leren gaan. Wat voor mij helpt is 'accepteren' dat het gevoel er is en weten dat het ook weer over gaat. Vooral niet proberen er tegen te vechten als het ware want dat maakt het erger. Ook goed om het fysiologische proces erachter te snappen, je hebt een cortisolpiek en die heeft 45 tot 90 min nodig om het lichaam te verlaten, dus geef jezelf ook de tijd en weet dat er tijd overheen moet gaan. En misschien is het ook goed om met iemand over deze klachten te praten en kijken of er onderliggend iets speelt wat dit veroorzaakt

3 jaar geleden

Wat ook wil helpen is lichaamsbeweging. Korte wandeling ofzo

3 jaar geleden

Voor de zekerheid misschien wel even ook je bloeddruk (laten) checken om zeker te zijn dat die niet verhoogd is?

3 jaar geleden

Ik heb hier zelf ook last van, zowel voor mijn zwangerschap als tijdens. Bij mij is het werk-stress gerelateerd. Ik denk dat door verhoogde cortisol levels gedurende de dag, de piek zoals Frederrrrique beschrijft s ochtends hoger is, wat dan die klachten geeft. Ik heb over de jaren heen geleerd het te accepteren, rustig te blijven en rustig te ademen s ochtends. Overdag probeer is stress te reduceren, maar daar ben ik nog niet (helemaal) in geslaagd.