15 Reacties

9 maanden geleden

Wij koken sinds we kinderen hebben voornamelijk zoutloos. Is er in geslopen in al die jaren. Maar een keer zout in een restaurant kan echt geen kwaad hoor! We eten heus wel gekruid eten hoor. Maar als er niet perse zout in hoeft, dan doen we dat niet.

9 maanden geleden

Ik las laatst idd ook ergens dat het echt niet erg is als je een keer uit eten gaat, dat ze dan wel zout krijgen. Ik had laatst eten besteld en mijn dochter at mee, die wilde er heel veel bij drinken 🤣. Zelf doe ik bijna geen zout meer extra in het eten als ik kook, wel gewoon andere kruiden. Maar als ergens een bouillonblokje in moet, dan doe ik dat ook gewoon hoor. Zolang ze niet elke dag een hele lading zout binnenkrijgen, is het vast geen probleem

9 maanden geleden

Reactie op AuroraNox

Ik las laatst idd ook ergens dat het echt niet erg is als je een keer uit e ...
Ik doe over het algemeen ook geen extra zout ergens in hoor, maar als we aardappelen eten dan doe ik daar wel zout over. Of bijvoorbeeld een wereldgerecht van Knorr, ik voeg geen extra zout toe maar ik kan me voor stellen dat in die zakjes wel zout zit. Vandaar een beetje mijn vraag

9 maanden geleden

Reactie op Twinmom1209

Ik doe over het algemeen ook geen extra zout ergens in hoor, maar als we aa ...
Wereld gerechten zit zelfs heel veel zout in volgens mij. Ik hou een beetje als Max 1 gram per 100 gram aan. Gaat het daar overheen krijgt ze nu wat anders. Na 1 jaar word het al minder streng en mogen ze iets meer zout.

9 maanden geleden

Reactie op Doperwt

Wereld gerechten zit zelfs heel veel zout in volgens mij. Ik hou een beetje ...
Ja ik bedoel het ook meer voor na een jaar haha. Stond niet duidelijk in de tekst. Op dit moment kook ik gewoon apart voor ze, maar ik zou het wel fijn vinden als dit na een jaar dus kan stoppen 😂😵‍💫

9 maanden geleden

Mijn zoon eet al vanaf 6 maanden mee als er maar geen of echt heel weinig zout in zit. In sommige gerechten haal ik iets uit de pan voor mijn zoon en voeg daarna nog een beetje zout toe voor ons. Maar dat is eigenlijk alleen bij gehakt. Ik vind gehakt zonder zout niet lekker maar verder eigenlijk alles zonder zout. Af en toe wat zout op aardappeltjes maar dat doen we dan op ons bord. Inderdaad alles <1 graam zout per 100 gram geef ik gewoon en als het iets meer is, is dat zo heel af en toe ook geen ramp. Zoutloos koken gaat vanzelf wennen en dan hoef je eigenlijk niet meer op te letten. Ook na 1 jarige leeftijd is zo min mogelijk zout goed net als voor jezelf. We krijgen namelijk al snel teveel zout binnen.

9 maanden geleden

Ik zit hier ook mee in de knoop. Wij gebruiken best veel zout vrees ik. Aardappelen die zonder zout gekookt zijn bijvoorbeeld vind ik zo weinig smaak hebben. En soep zonder bouillonblokjes ook. Ik denk dat we binnenkort toch voor een deel van de gerechten gaan proberen zout te minderen of nadien op ons bord toevoegen en voor een deel toch nog wat apart koken.

9 maanden geleden

Reactie op Bosdieren

Mijn zoon eet al vanaf 6 maanden mee als er maar geen of echt heel weinig z ...
Ik vind zoutloos eten dus niet lekker 🙈 ik voeg wel alleen zout toe aan aardappelen, voor de rest nergens. Maar in vlees, Knorr pakketten etc zit het wel. Dit kan je dus niet zoutloos maken. Uiteraard is zo min mogelijk zout het beste, daarom ben ik ook een beetje vragende hoe ik dat het beste kan doen 😊

9 maanden geleden

Reactie op Evel3

Ik zit hier ook mee in de knoop. Wij gebruiken best veel zout vrees ik. Aar ...
Ja het is smaakloos als je het gewend bent denk ik. Wij zijn het ook gewend. Zout na het koken van de aardappelen lijkt me dus weer heel raar, gek hè 🤣🙈 apart koken zal ik blijven doen als wij soep of iets gaan eten denk ik

8 maanden geleden

Ik kook altijd voor ons zelf zoals altijd alleen voordat ik zout toevoeg pak ik een stukje eruit en doe ik in een aparte pannetje voor mijn dochter 😂. Ik ben veels te lui om apart te koken.! En bovendien heb ik veel andere dingen te doen zoals flessen wassen, wasjes draaien, boekjes lezen etc. Mijn man is dol op zout . Geen zout = chagrijnig man😵‍💫

8 maanden geleden

Hier eet het kind gewoon met de pot mee. Op aardappelen, rijst, pasta, groenten ect doen wij geen zout, maar in het meeste vlees wel iets en als we een pakje gebruiken ook. Maar dat is niet elke dag. Denk dat je er ook niet al te zwaar aan moet tillen, tenzij je natuurlijk overal zout op doet. Je hebt heel veel andere smaakmakers, plaats van zout.

8 maanden geleden

Zo weinig mogelijk zout de eerste jaren is idd het beste. Maar 9/10 gevallen koken we niet apart maar voegen we zout aan het eind nadat haar portie eruit is in pan of op onze borden. Dus ook soep (ik gebruik geen bouillonblokjes) haar portie apart en dan zout voor ons etc. We gebruiken best wat kruiden verder maar geen mix vlees/smaakverbeteraars etc. Maar goed dat deden we voor baby ook niet echt. De makkelijkste stap is gezonder voor jezelf koken en dan hoef het niet apart als het alleen zout is ☺️ Want dit klinkt als geen pretje dat steeds apart koken haha! Ik haat smakeloos eten overigens ook wel.

8 maanden geleden

Zie ook dit over de hoeveelheden zout: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-zout-mag-ik-eten.aspx Je kan ook met andere dingen veel smaak toevoegen 🙂 als wij nasi eten voeg ik als kruiden Laos, gember, komijnekaas en kurkuma toe, op eigen bord dan nog eventueel ketjap of sambal maar dat is na het koken. En pasta of andere gerechten met ui en knoflook, dat eet onze kleine ook al mee met de pot, we doen op ons eigen bord dan ook niet eens extra zout maar wel wat geraspte kaas bijv. Er zijn genoeg andere dingen op smaak toe te voegen. En anders idd eerst koken zonder zout en op je eigen bord naar smaak toevoegen. Bouillonblokjes heb je ook zout arm en zoutloos. En wat al gezegd is een keertje zal niet zo erg zijn, maar is wel handig om het in je dagelijkse leven niet te lastig te laten worden dat je steeds apart moet koken voor je kindjes dat is.

8 maanden geleden

Komijnekaas moet komijn zaad zijn natuurlijk 😵‍💫

8 maanden geleden

Bedankt voor jullie tips! De tip waar ik het meeste aan heb is: laat het wat los. Ik merk dat ik echt te krampachtig ben hiermee haha 🙈