8 Reacties
één maand geleden
Hier een zoontje!
- heb z’n woorden niet geteld, zegt alles op z’n eigen manier na
- nog niet echt tweewoordzinnen merk ik op
- zingt liedjes niet mee, alleen losse woorden in liedjes
- verder alles wat je benoemt kan hij ook
- is motorisch juist sterk: loopt al vanaf 11 maanden
Het gaat snel vind ik!
één maand geleden
Reactie op berryberry
Hier een zoontje!
- heb z’n woorden niet geteld, zegt alles op z’n eigen m ...
Ja te snel!! :( jeetje vanaf 11 maanden al lopen !! Flinke bink <3
één maand geleden
Klinkt idd als een snelle meid qua vocabulaire en mentale ontwikkeling! Ik heb altijd gehoord dat meisjes sowieso in de ontwikkeling sneller zijn in vergelijking met jongens. Ze snapt erg veel, wat leuk! 🩷
Onze zoon liep met 16 maanden, kan zelf opstaan, hurken om iets van de grond te pakken etc. Ook niet heel snel dus, maar volgens mij gewoon gemiddeld.
Hij zegt woordjes zoals papa, mama, bal, op, nee, aardbei, appel, nana (banaan), koe, klaar etc en valt me op dat hij stuk meer brabbelt of nazegt. Heeft echt zn eigen taaltje ontwikkeld maar zeker nog niet zo ver als jullie meisje. Hij kan wel een toren bouwen en hij snapt precies welke op elkaar moeten (gaan van groot naar klein). Ook mushie blokjes terug in elkaar doen, doet hij altijd in 1x goed op volgorde qua grootte. Ook al liggen de blokjes door de hele kamer, gaat hij dan zoeken. Hij snapt dat je tegen een bal moet schoppen en ermee kunt gooien. Roert door pannetjes etc in zijn keukentje om te helpen koken, snapt dat hij met een potlood of pen moet kleuren etc.
Hij zegt boe bij de koe en roept miauw als hij een kat ziet. Hij snapt een kus want dan komt hij een kus geven.
Ook doet hij spelletjes maar dat is met name kiekeboe en zich verstoppen voor ons. Kleine opdrachten zoals zn tut terug in bed gooien snapt hij ook. Maar daar houdt het wel op hoor 🤣. Hij is ook 17 maanden
één maand geleden
Reactie op ZorgzameSprankel774811
Ja te snel!! :( jeetje vanaf 11 maanden al lopen !! Flinke bink <3
Oja, ter aanvulling, ook nog niet echt bezig met torens/blokken bouwen.
één maand geleden
Reactie op fietje27
Klinkt idd als een snelle meid qua vocabulaire en mentale ontwikkeling! Ik ...
Oh een van groot naar kleine toren bouwen vind ik wel heel knap!! Goed ruimtelijk inzicht al❤️ Ik kan echt op mijn hoofd gaan staan maar bouwen zit er bij mijn dochter niet in. Dat eigen taaltje herken ik ook van mijn zoon, klonk wel heel gezellig altijd.
één maand geleden
- Ze loopt sinds ze 10 - 11 maanden is
- kan een beetje 'rennen'
- zelf jas aantrekken
- blokkentoren bouwen
- andere kleding uittrekken, inclusief ritsen etc
- broek aantrekken, al is het vaak verkeerd om
- onder, boven, op, eromheen, achter
- ze begrijpt oprecht elke opdracht die we haar geven, klein of groot. Soms maken we het eens moeilijker door 2 opdrachten aan elkaar te koppelen "we gaan eerst even opruimen en dan gaan we naar buiten" dan helpt ze met opruimen en daarna pakt ze haar schoenen en jas
- volle luier geeft ze aan
- als ze moe is en naar bed wil gaf ze het aan (nu is de peuterpuberteit begonnen helaas 😂)
- grapjes uithalen waar ze zelf heel hard om moet lachen
- ruimt heel vaak zelf weer dingen op als ze klaar is met spelen (al ligt de helft van de tijd nog steeds het hele huis vol chaos door haar hoor haha)
- ze maakt graag schoon
Maar praten daarentegen begint ze pas sinds deze week te doen. Ze gaat wel ineens heel erg hard daarin dus ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor ze echt goed gaat praten 🥰
Wat kan jouw dochter al goed praten zeg! Superleuk 😍