Hoi mama’s!
Ik sta af en toe versteld er van wat mijn dochter van 17 maanden allemaal al kan! Ik herken dit niet zo als toen met mijn oudere zoon. Zijn meisjes sneller hier in? Was hij dan relatief traag? (Het is een hele pientere jongen hoor!).
Ik ben benieuwd naar hoe dit ontwikkelt bij jullie kinderen!
Mijn dochter kan:
- meer dan 105 woorden (incl. Dierengeluiden, namen van andere kindjes/familie)
- heel sporadisch gebruikt ze een 2-zin woord, maar ik denk dat ze nog zoekende is. Vandaag bijv. ‘Kom mee’ gezegd en vorige week ‘hallo ubbe’ (kat)
- zingt liedjes mee (niet alle woorden goed uitgesproken natuurlijk! 😂), met name ‘schaaapje schaapje heb je mooi wooooool’ ,
- ze geeft aan dat ze een vieze luier heeft. Ze wijst naar haar luier en zegt luier, of vandaag ineens ‘bah’ en wijzen naar de luier.
- ze geeft het aan als ze moe is, dan zegt ze ‘moe’ en begint in haar oogjes te wrijven.
- sinds ze 15 maanden is doet ze wel eens een spelletje met ons alsof ze slaapt, dan zeggen mijn man of ik we gaan slapen en dan gaat ze liggen op de grond en doet haar ogen dicht.
- snapt opdrachten als ‘pak … maar op en leg het op je bord’, en veel andere wat simpele opdrachten zoals ‘deur dichtdoen’, ‘doe sok uit, doe sok aan, pak de …., doe het licht aan, waar is de tandenborstel, waar is de auto, etc etc.
- verder is ze motorisch geen ster, loopt sinds 4 weken en is vrij voorzichtig met alles. Ik denk dat alle energie naar vocabulaire ging ;)
- ze heeft geen interesse in blokken of bouwen. Mijn zoon deed niks anders dan dingen bouwen en stapelen vanaf 13 maanden ong.
Benieuwd naar jullie ervaringen en ontwikkelingen,
Liefs!