14 Reacties
6 maanden geleden
Van de zijlijn is het natuurlijk makkelijk praten, maar als afspraken maken niet werkt, zou ik mijn kind daar echt niet meer naartoe laten gaan. "Jouw huis, jouw regels?" Prima, maar dan komt ze dus niet meer bij jou thuis. Dat is waarschijnlijk de enige manier om het door te laten dringen.
Dat ze jouw wensen niet volgen, kan eigenlijk al niet, maar een allergie en de gezondheid van een ander, zeker een kind, daar knoei je gewoon niet mee. Je hebt nu de mazzel dat haar allergie nog relatief mild is, maar het had zomaar heel gevaarlijk kunnen zijn. Ik zou hier echt woest van worden.
Word je wel gesteund door je partner of andere familie hierin?
6 maanden geleden
Ah wat ontzettend vervelend zo. Mijn schoonouders hebben ook wel erg het ding van, wij mogen ze lekker verwennen, want wij zijn de grootouders. Hebben wij ook wel wat moeite mee. Zo lag er bij Pasen bij de jongste al snoep en chocola klaar, ze was toen 10 maanden ongeveer. Dat snel weg gehaald, want nee, mijn dochter onder de 1 krijgt écht nog geen snoep. Maar ze passen niet standaard op, en als we op visite zijn, zijn we er zelf bij, dus kunnen we het een beetje aan banden leggen.
En ik weet wel dat als er iets anders gezondheid technisch zou zijn, ze wel zouden luisteren.
Je zegt al, praten heeft geen zin. Misschien dat dan een extra dag crèche wel een duidelijke boodschap is. Zou je dat anders alleen voor de jongste kunnen doen? Of wordt dat te lastig? Dat de oudste nog naar opa en oma gaat.
Ik weet verder niet wat het met jullie onderlinge band doet natuurlijk, zo'n beslissing. En hoe je partner erover denkt?
Ik snap dat je kwaad wordt, ook al is het alleen van binnen. Slechte nachten zijn rot, zeker als ze voorkomen hadden kunnen worden. En de reden, buikpijn, ongemak voor de kleine, is ook heel sneu, wederom al helemaal omdat het voorkomen had kunnen worden 🙄
6 maanden geleden
Mijn kinderen zouden niet meer naar hen toegaan..
Mijn ouders hielden ook hun eigen regels aan omtrent t opvoeden van mijn kinderen. Ik heb het gesprek geprobeerd, maar kreeg inderdaad ook “argumenten” te horen ‘mijn huis, mijn regels’, ‘Tjah, maar je bent er niet bij’ en ‘jij bent toch ook goed terecht gekomen?!’.
We hebben toen drie maanden andere manieren gevonden (schoonouders kwamen oppassen, mn man kon thuis werken, we namen vrij en de kinderen zijn weleens mee geweest naar mn werk. Was bijzonder leuk trouwens 😁 ), waarop mijn ouders vroegen wanneer ze eindelijk weer mochten oppassen. Toen luisterden ze eindelijk naar mijn argumentatie. Ik heb hen kunnen aangeven dat het geen commentaar is op hun manier van míj opvoeden, maar dat er simpelweg nieuwe inzichten zijn en ik die manier graag wil proberen/volgen.
Het gaat nu fijner. Ze zijn er niet als vaste oppas. Ze zijn er bij ons niet elke week, dus als ze er zijn, zijn ze er als opa en oma, waardoor een beetje verwennen mag. Nu gaat t echter gezelliger wat mij betreft en is, vooral m’n oudste, niet helemaal overprikkeld aan t einde van de dag.
6 maanden geleden
Oef ik zou hier heel erg moeite mee hebben en flink boos zijn. Ik begreep van de prelogopedist wel dat yoghurt beter is dan melk bij kma, want door het fermenteren is het eiwit al weer meer verknipt.
Maar dat gezegd hebbende, dat is aan jullie en niet aan je schoonouders om te proberen en te provoceren.
Ik ben in discussie met het kdv over voeding van de jongste. Heb gisteren tegen mijn man gezegd, als zij dingen proberen ("want zo doen we dat bijballen eenjarigen") zonder onze toestemming dat ik dan beide kinderen eraf haal. In jouw geval zou ik dat dus bij je schoonouders ook doen. Allergieën zijn gewoon gevaarlijk. Wat hadden ze gedaan als je jongste wél een ernstige reactie had gehad op de yoghurt? Dan hadden zij niet geweten hoe te handelen, stress, je oudste die ervan schrikt, geen medicijnen voor handen.....
Hoe staat je man erin?
6 maanden geleden
Vanochtend ook ff met mn man gepraat. Hij vindt het ergens niet leuk dat ik zn ouders zo afval. "Dan vraag je jouw moeder toch om op te passen". Die woont op 1,5 uur rijden dus dat is geen optie. En die wil het idd ook niet (dat is zijn bezwaar vooral 😉). Maar ik zei al, als het míjn moeder was, dan kon ik er boos op worden, die band is gewoon anders.
Uiteindelijk zei hij wel dat ik dr maar moest appen dat ons dochtertje wel last heeft gehad vannacht, maar dat ik dat eerder niet hieraan had gelinkt omdat ik dacht dat ze daar niks van koemelk kreeg.
Als ik nu zou besluiten om ze naar het kdv te brengen, denk ik niet dat dat per se goed is voor de verstandhouding... aan de ene kant heb ik zoiets van ja, dan heeft ze er dat er zelf naar gemaakt. Maar tis voor ons ook jammer. Vooral voor de kinderen.
En wil de kinderen liefst wel allebei samen naar de opvang doen, ze zitten bij het kdv ook op dezelfde groep.
Yoghurt is idd wel minder erg dan melk, maar als ik zelf yoghurt eet, reageert ze er altijd alsnog best heftig op. Omdat ik afgelopen week wel merkte dat het beter ging, was ik het al een beetje aan het opbouwen. Ze had van het weekend paar hapjes van een ham/kaascroissantje gehad en van pizza. Omdat die kaas warm is geweest, is dat ook weer beter. Had dit bewust nog niet aan hen verteld, omdat ik al wist dat als ik dat zou zeggen, ze al meteen alles zouden gaan geven..
6 maanden geleden
Ik heb wellicht een afwijkende mening (al vind ik koemelk geven aan een kindje met een verdenking op koelmelkallergie not done).. maar ik denk dat het oké zou moeten zijn als een opa en oma (ook als het een vaste oppasdag is) de eigen regels hanteren. Ik geloof er in dat kinderen het concept ‘hun huis-hun regels’ heel goed kunnen begrijpen (en ik denk dat het ook goed is, omdat kinderen daar ook veel van leren). Onze kinderen gaan ook 1 dag in de week naar mijn schoonouders. De kinderen vinden het daar heerlijk en zijn er veilig. Dat vind ik het aller-aller-belangrijkste. Dat mijn kind met 1,5 een lolly kreeg, vond ik echt niet leuk.. maar ik heb mijn mond gehouden. Het is hun huis, hun regels en zij moeten de vrijheid voelen om de dag in te richten op een manier die zij leuk vinden. Als je dat lastig vindt, dan zou ik extra kinderopvang regelen. Dat neemt niet weg, dat wij ook een ondergrens hebben. Maar die ligt (zoals gezegd) bij veiligheid; dus kinderen insmeren als ze een lange tijd in de zon zitten, kinderen in een autostoel in de auto en als je een lolly geef; kinderen laten zitten etc.
6 maanden geleden
Reactie op Rianneee16
Ik heb wellicht een afwijkende mening (al vind ik koemelk geven aan een kin ...
Ja ik ben het helemaal eens met het concept. Wij zeggen dat ook tegen de oppas, ons kind is misschien zus en zo gewend, maar als jullie het anders willen doen, prima. Jullie huis, jullie regels.
Maar als het om ongezonde dingen gaat vind ik dat anders. En dan is een allergie de extreme daarin. Maar zoetigheid is ook echt niet goed.
Zo hebben neefjes en nichtjes met 3 jaar al gaatjes in de tanden (tanden worden 2x per dag gepoetst) en met 5 jaar overgewicht.
Dus dat vind ik dan wel anders dan jullie huis jullie regels, dat is gewoon niet goed en super zonde voor de toekomst. Af en toe iets zoets als traktatie, als iets bijzonders, ja ach. Maar als het om meerdere keren per week gaat, vaste oppas momenten, vind ik dat niet hetzelfde als een regel volgen.
Maar goed, iedereen is anders, en als grootouders dat niet kunnen of willen overnemen omdat zij er anders over denken, dan is het aan ons ouders weer om daar iets mee te doen. Hoewel absoluut niet makkelijk. En soms geen goede oplossing te vinden.
6 maanden geleden
Reactie op Rianneee16
Ik heb wellicht een afwijkende mening (al vind ik koemelk geven aan een kin ...
Ook blij met deze reactie. Omdat ik het oprecht lastig vind.. en vannacht denk ik iets teveel in mn boze emotie zat haha
Maar op zich is veiligheid als uitgangspunt nemen wel een goede. En mn schoonouders doen met andere dingen wel echt hun best, knutselen met de kinderen etc. Heb alleen standaard een paar irritatiepunten en dat is, naast eetgewoonten, dat de kinderen zodra ze daar zijn andere kleren aankrijgen (en dan echt allemaal goedkoop, van primark of shein ofzo), maarja die kinderen vinden het mooi want veel kleurtjes, disneyfiguren en weet ik het. Niet bepaald mijn smaak.
Maar twijfel verder niet aan veiligheid daar
6 maanden geleden
Nou, gister heb ik haar niet meer geappt, was een dagje weg. Maar vannacht had ze weer heel erg kramp. Ik heb het gefilmd en naar mn schoonmoeder gestuurd met daarbij dat ze haar geen zuivel meer mag geven, tenzij ik heb gezegd dat het weer kan (maar dan iets minder vriendelijk).
Reageert ze of dat echt van dat kleine beetje zuivel is van dinsdag en of het niet een andere oorzaak heeft.
Dus ik (weer) uitgelegd dat ze altijd 2 dagen naderhand pas reactie krijgt op zuivel.
En daarbij, ze had dinsdag nog overgegeven, was ik eigenlijk weer vergeten, want was maar 1x. En weet niet zeker of het daardoor kwam, heeft ze bij mij nooit gehad, maar ik heb haar ook nog nooit zelf yoghurt gegeven, maar heb dat ook nog tegen dr gezegd.
Heb het idee dat ze zelf een beetje geïrriteerd is, maar ben echt nog nooit zo kwaad op dr geweest.
6 maanden geleden
Reactie op Rizzerd
Nou, gister heb ik haar niet meer geappt, was een dagje weg. Maar vannacht ...
Ikzelf zou bij je originele verhaal al zeggen 'nee sorry, jullie passen niet meer op'. Maar na deze reactie al helemaal. Het komt niet over alsof zij het serieus neemt. En ik vind dit tot op zekere hoogte wel veiligheid. Erop kunnen vertrouwen dat ze veilig met de gezondheid van je kind omgaan.
6 maanden geleden
Reactie op Rizzerd
Nou, gister heb ik haar niet meer geappt, was een dagje weg. Maar vannacht ...
Ah nee wat rot! Wel heel erg jammer dat dit de reactie is van haar. Het is verschrikkelijk om je kindje met pijn te zien, dat zou zij toch ook zo moeten voelen. Een simpele sorry we gaan het niet meer doen zou al genoeg zijn....
En ik ben het verder eens hoor met Rianneee16 dat het hun regels hun huis is mits het niet om veiligheid gaat.
Hopelijk knapt je kindje gauw op!
6 maanden geleden
Da's zo'n lastige situatie. Ergens snap ik het principe wel van mijn huis, mijn regels, maar het is gewoon niet fijn als ze echt dingen geven van eten waar je zelf niet achterstaat (nog los van de allergie). Wat meer snoep dan thuis ok. Grootouders zijn er ook wel een beetje om te verwennen. Maar mijn moeder gaf bijvoorbeeld een paar maanden geleden al een keer saus met zout in terwijl ik haar toen echt nog te jong vond om zout te eten. Mijn moeder is een sterk karakter en doet wel vaker gewoon haar eigen idee. Ik ben dan al trots dat ik durf aangeven wat ik niet wil, maar op mijn strepen staan als ze niet luistert doe ik niet echt. En als je dan liever niet zou hebben dat je kind daar naartoe gaat is dan weer zo verzurend voor de band. Ik vind het bij jou nog wel echt een brug verder dat ze zo nonchalant omgaan met de allergie van je dochter. Ik hoop dat je met je man op 1 lijn kan komen, zodat jullie nog eens serieus aan tafel kunnen zitten en duidelijk maken dat dit voor jullie niet kan. En als ze dit niet respecteren, dan toch naar het kdv in de plaats laten gaan.
6 maanden geleden
Dank allemaal voor jullie reacties. Het liefst zou ik hebben gezegd dat ze voortaan naar het kdv gaan, maar weet dat ik dan echt ruzie met ze heb. En dat is voor niemand leuk, ook voor de kinderen niet.
Bij eerdere dingen (snoep geven, of appelsap (bij de oudste) terwijl dat echt nog helemaal niet nodig was) heb ik altijd wel gezegd dat ik er iets van vond, maar meer ook niet. Toen kreeg ik bijv ook de opmerking "mijn huis, mijn regels.". Maar dit vind ik echt vele malen erger. Heb haar nu dus ook wel écht laten weten dat ik het niet oké vind. En dat ze voortaan, allebei, niet meer avondeten daar maar thuis.
Daar heeft ze mee ingestemd, dus prima