16 Reacties
9 maanden geleden
Zoals het nu klinkt heeft ze 's nachts veel honger omdat ze overdag niet genoeg (kan) eten. Lastig is dat dat een cirkel is die je moet doorbreken, omdat ze 's nachts veel drinkt kan het zijn dat ze overdag minder honger heeft. Heb je al eens geprobeerd of 's nachts een klein flesje helpt om haar de nacht te laten doorkomen? of langzaam afbouwen?
Drinkt ze wel water? want als ze nog veel van haar fles laat staan zou ik persoonlijk nog niet gaan minderen met de fles. Leuk dat het CB dat wil, maar ze moet wel voldoende vocht binnenkrijgen.
Als je de tussendoortjes weglaat, zou het dan kunnen dat ze wel meer groente fruit en boterham gaat eten? Ik zou zelf eerst zorgen dat ze dat goed eet en haar flessen leegdrinkt voordat ik tussendoortjes geef.
9 maanden geleden
Reactie op -Elvira
Zoals het nu klinkt heeft ze 's nachts veel honger omdat ze overdag niet ge ...
Ja we doen echt ons best om die flessen ‘s nachts af te bouwen maar we geven vaak wel weer toe nadat ze begint te huilen na een kleiner flesje.. heel lastig dus :(
Ohja! Wat drinkt ze wel tijdens de eet momenten. Was ik even vergeten erbij te zetten. Maar volgens dat schema zit er tussen de laatste 2 flessen 7,5 uur. Is dit niet erg veel? Ze krijgt soms maar 300 ml per dag binnen (excl natuurlijk de nachtvoedingen)
9 maanden geleden
je zou kunnen proberen om in de nacht minder schepjes te geven met evenveel water? dan krijgt ze genoeg vocht binnen maar minder voeding. dit doen wij nu ook al een tijdje en hij lijkt er wel tevreden mee te zijn, drinkt maar 2x flesje met 60 water en 1 schepje. scheelt al een hoop. wij zitten ook nog op 4 flessen van 180, en die drinkt hij ook niet altijd op. vast voedsel gaat redelijk maar zeker niet elke dag, dus ik ga nog niet minder flessen geven.
9 maanden geleden
Reactie op BBBernice
Ja we doen echt ons best om die flessen ‘s nachts af te bouwen maar we geve ...
De nachtvoedingen moet je wel meetellen. in 24u moeten ze zo'n 600ml binnenkrijgen.
ik denk toch dat je ergens de cirkel moet doorbreken, want ze lijkt nu haar drinkmomenten te hebben omgedraaid. 's nachts veel drinken, overdag weinig.
hier krijgt ze om 7:30 haar eerste flesje, om 12:30 haar tweede flesje en rond 18:30 haar laatste flesje. en dan eet en drinkt ze tussendoor wel heel veel. wij zijn pas gestopt met de 4e fles toen we merkten dat ze voldaan genoeg was van haar eten en daardoor haar fles van 15:00 niet meer wilde.
9 maanden geleden
Omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat je heel de dag bezig bent met voeden geef ik even mee wat in onze (Belgische) opvang als eetritme wordt aangeraden.
07.00u melkvoeding
11.00u warme maaltijd met soep
15.00u fruithap met water
19.00u melkvoeding
Thuis geven we vaker een snackje als ze mee aan tafel zit als wij eten, soms drinkt ze nog melk overdag ietsje na haar maaltijden en eet 's avonds om 18u en 20u melk. Dus wij volgen dit schema zeker zelf niet strikt. Maar het kan misschien voor jou een nuttige basis zijn als tegengewicht voor jouw drukke schema. Wij zijn pas met tussendoortjes (maisstengel, stuk komkommer, stuk brood) begonnen nadat ze goed fruit en groenten/avg at, ondertussen eet ze daar ongeveer 250g van (en is soms dan nog boos als het op is 🤣). Ik zou ook kijken of het werkt als je de flessen 's nachts geleidelijk afbouwt en dat ze overdag hopelijk meer melk drinkt. Op deze leeftijd zou ze volgens mij wel met 1 nachtvoeding moeten toekomen. Maar ik snap dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is hoor, als de nachten zo slopend zijn. Maar ik vrees dat als ze elke 2 uur wakker wordt, dat het ook wat gewenning is om hulp nodig te hebben en melk om verder te kunnen slapen. Als jullie echt al alles geprobeerd hebben, kan een slaapcoach misschien toch helpen?
9 maanden geleden
Reactie op Evel3
Omdat je aangeeft dat je het gevoel hebt dat je heel de dag bezig bent met ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie 💕 Jouw schema is inderdaad een stuk overzichtelijker. Ik zal kijken of we er misschien iets uit kunnen halen :) We moeten idd echt ons best gaan doen om die nachtvoedingen af te bouwen.. zal zwaar worden maar het moet gewoon🥹 ik heb idd al nagedacht over een slaapcoach. Ik heb alleen het gevoel dat ik bijna alles al volgens de tips doe aangezien ik natuurlijk ALLES Google en alle websites afstruin naar tips, maar wie weet hebben ze toch nog iets nieuws te leren, haha ;)
9 maanden geleden
Hier rond 7.00 borstvoeding
9.00 fruithapje
11.00 fles 180+6
12.00 boterham
15.30 fles 180+6
17.00 warm eten
19.00 fles 150+5
Snachts paar keer borstvoeding, maar meer om te laten slapen.
Dus ook nog vrij veel voedingen hoor.🤐 En soms tussendoor nog maisstengels. En slapen doet ons kind zowat niet.😆
9 maanden geleden
Hier rond 7.00 borstvoeding
9.00 fruithapje
11.00 fles 180+6
12.00 boterham
15.30 fles 180+6
17.00 warm eten
19.00 fles 150+5
Snachts paar keer borstvoeding, maar meer om te laten slapen.
Dus ook nog vrij veel voedingen hoor.🤐 En soms tussendoor nog maisstengels. En slapen doet ons kind zowat niet.😆
9 maanden geleden
ik vind de wakkertijd overdag wel heel erg lang hoor. Werk zelf ook op een kinderdagverblijf, maar die tijden herken ik niet zo🙈 Bij twee slaapjes is dutje meestal rond 13.30/13.45uur naar bed.
Ik merk zelf bij onze cochter ook wel hoe slechter ze overdag slaapt, hoe vaker ze in de nacht wakker werd.
Ze zit nu ook pas een beetje op de overgang na 2 dutjes, maar doet er vaak ook nog wel 3. of een powernap aan het einde van de dag als ze de wakkertijd niet volhoudt.
9 maanden geleden
Hier ons schema:
06.00 / 6.30 fles 180 cc
7.00 brood
09.00 fruit
9.30 slapen tot 11.00
12.00 brood
13.30 fles 180 cc
14.00 slapen tot 15.00/15.30
15.30 tussendoortje
17.30 warm eten
19.00 fles 180 cc en naar bed
Komt ook nog wel eens in de nacht. Soms elk uur maar krijgt niet eerder zijn fles. De ene nacht slaapt hij door en andere nacht niet.
9 maanden geleden
Onze dochter die drinkt ook nooit de flessen leeg! Sinds ik de fles in 2x aanbied gaat die wel vaak leeg, dus bij 180ml laat ze vaak 70ml staan, dan na 3 kwartier/uurtje krijgt ze de rest en drinkt ze het vaak wel op. Ik had een consult met een Slaapcoach en die adviseerde dit ook, zij vertelde dat sommige kindjes gewoon geen grote flessen aankunnen! Sinds wij dit doen drinkt ze beter en krijgt ze ip vaak laat in de avond nog 1 fles en dan ‘s nachts niet meer
9 maanden geleden
De melkbehoefte in de nacht lijkt idd nodig omdat ze dan overdag te weinig drinkt.. Toch proberen die cirkel te doorbreken (super lastig). Ze haalt haar tekorten in de nacht in. Slaapcoach van slaaptipsvoorbaby’s is echt top; betrekken zowel voeding als ritme bij slaap. Kan ook zijn dat het drinken ‘s nachts gedeeltelijk een slaapassociatie is geworden. Wakkertijd in de middag vind ik ook vrij lang.. misschien is ze toch te moe. Wij volgen 2-3-4 ritme en dat werkt hier nu goed. Ons zoontje is ook 9 maanden en wij zijn pas net begonnen met geprakte/stukjes voeding en brood. Hij moet nog erg wennen, ook aan water drinken. Ben nog zoekende naar de juiste manier voor hem. Voor nu lijkt een open beker het beste te werken. Alles op z’n tijd. Het ziet er als volgt uit (uitzonderingen en regressies daar gelaten haha):
07:00 uit bed
07:15 fles 180+6 (eerst was dit een papfles, maar die drinkt hij sindskort niet meer op… dus we zijn gestopt met pap en dan eet hij toch voldoende gedurende de dag blijkt)
09:15 - 10:00 ochtenddutje
10:15 geprakte fruithap zo’n 150-180 gram met water
12:00 oefenen met brood (half boterhammetje, maar slikt nog moeilijk door)
12:30 fles 180+6
13:00 - 15:00 middagdutje (ongeveer)
15:15 fles 150+5 (deze willen we dus afbouwen of stoppen zodra de broodmaaltijd beter gaat, vervangen voor voedzamer tussendoortje)
16:00 maisstengels of koekje of zo tijdens de wandeling in de kinderwagen
17:00 avondmaaltijd 150 tot 200 gram met water
18:30 fles 180+6
19:00 slapen
Succes, het is zo’n zoektocht! ❤️