14 Reacties

4 maanden geleden

Wij proberen het gewoon standaard tussen 18:30 & 19:00. We laten haar ook niet huilen oid, wel zeuren etc natuurlijk maar echt huilen/krijsen niet. Soms gaat het prima, en soms niet. Wij kunnen ook niet altijd slapen of ‘vroeg’ naar bed, dus als het haar niet lukt halen we haar gewoon weer eruit. Sinds we het op deze manier doen is het voor ons allemaal wat makkelijker en gezelliger

4 maanden geleden

Reactie op June 💗

Wij proberen het gewoon standaard tussen 18:30 & 19:00. We laten haar ...
Wij hebben ook een standaard bedtijd en ritueel.. ook snap hij dat hij moet slapen maar we kunnen hem niet weg leggen zonder dat hij extreem gaat krijsen. We hebben het een keer geprobeerd maar dan is hij ook de rest van de avond van slag😬 denk dat het dan nog een strijd wordt

4 maanden geleden

Mijn dochtertje krijste ook steeds wanneer ik haar 's avonds in haar bedje legde. Ik ging ook altijd meteen weer terug om te troosten en dat kon uren duren.. Op een avond zat ik er helemaal door, mijn vriend was er niet en ik was zo moe. Dus heb ik haar even laten huilen terwijl ik op de wc zat en na 10 min stopte ze en sliep ze gewoon. De avond erna weer geprobeerd en ja hoor, na zo'n 10 min huilen sliep ze. Nu gaat het standaard zo, we leggen haar weg, ze huilt even en dan slaapt ze. Als ze toch langer huilt gaan we troosten, maar ook niet langer dan 10 min. Je kan het altijd eens proberen 😘 ps: kindjes mogen echt even huilen, het helpt hen te ontladen. Ik zeg niet dat je ze een halfuur lang moet laten krijsen, maar eventjes mag heus wel (dat leerde ik trouwens van een bekende kinderpsychiater in mijn opleiding)

4 maanden geleden

Exact hetzelfde hier. Overdag gaat het meestal goed, maar 's avonds kunnen we haar niet wakker in bed leggen. En wij voelen ons ook niet comfortabel bij lang laten huilen. We geven de fles in de stoel op haar kamer (tot een maand geleden de borst) en wachten tot ze in slaap valt in onze arm om haar over te leggen in bed. Op een goede dag zijn we daar 30 min mee bezig. Soms duurt het lang voordat ze in slaap valt of wordt ze wakker bij het overleggen en dan laten we haar een paar minuten huilen. Maar veel langer dan 5 min voelt niet goed. En dan is het terug naar de stoel. Er zijn fases dat we 2 uur bezig zijn omdat ze constant opnieuw wakker wordt en dan zag ik het ook niet meer zitten. Begon te twijfelen of we toch strak moeten slaaptrainen. Maar gaat dan toch altijd terug beter en dan houden we het zo maar vol.

4 maanden geleden

Reactie op Evel3

Exact hetzelfde hier. Overdag gaat het meestal goed, maar 's avonds kunnen ...
Oh ik herken ons zo erg in jullie! Dit is precies hoe het bij ons gaat.. gister sliep hij na 45 min nog niet en leek het er ook echt niet op dat hij snel in slaap ging vallen :( we hebben geprobeerd hem te laten huilen en na een kwartier was het nog steeds krijsen! Overdag huilt hij af en toe even en is hij na 5 min max stil. Ik ben gister naar hem toe gegaan en hij had er volgens mij keelpijn van.. zo erg aan het slikken. Mijn vriend is vandaag eens gaan opzoeken of er slaaptrainingen zijn die wat meer bij ons passen en kwam op de chair methode! Ik weet niet of je er van gehoord hebt? We gaan het proberen en misschien is het wat voor jou? https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/hoe-werkt-de-chair-methode/

4 maanden geleden

Reactie op Mommo

Mijn dochtertje krijste ook steeds wanneer ik haar 's avonds in haar bedje ...
Dat kindjes soms huilen uit overprikkeling betekent nog niet dat ze jou op dat moment niet nodig hebben. Dat sommige mensen ervoor kiezen hun kind te laten huilen is in principe een eigen keuze maar dat advies aan anderen geven met de boodschap dat het geen negatieve impact zou hebben, daar heb ik moeite mee. Het kan namelijk wél een negatieve impact hebben op de ontwikkeling (hechting, emotieregulatie, stressregulatie) alleen merk je dat nu nog niet meteen. Meerdere factoren spelen daar natuurlijk in mee, en het ene kind is gevoeliger dan het andere - lastige is dat je dat nu nog niet weet. En ja dan is 10, zelfs 5 minuten echt al wel lang. Wat de kinderpsychiater zegt is achterhaald - mijn ervaring is (het is mijn werk) dat psychiaters als arts toch echt minder opgeleid worden met kennis over hechting en emotieregulatie. Het is niet voor niets dat de vakvereniging van psychologen afstand heeft gedaan van de slaaprichtlijn van het CB omdat het CB (gecontroleerd)laten huilen als optie heeft opgenomen. Natuurlijk zijn er soms situaties dat het kiezen is tussen allemaal onmogelijke opties - maar nogmaals, dat vind ik iets anders dan als zo luchtig advies geven alsof het nooit impact heeft.

4 maanden geleden

En dan @TS: is er een hypothese waarom je kindje er kennelijk s avonds meer behoefte aan heeft om bij jullie te zijn? Hij is nog maar klein hè, dus reageert echt nog vanuit behoefte, tuurlijk zijn er soms gewoontes ontstaan die volgens ons als ouders niet nodig zouden zijn of zie je anders zou willen, maar het helpt soms wel om het te bekijken vanuit zijn perspectief (natuurlijk vindt hij het fijn met jullie erbij, dus logisch dat hij dat niet zomaar anders wil - dat voelt misschien al anders dan het zien als dat hij dwars is, of niet doet wat hij moet doen).

4 maanden geleden

Ohja, en zijn z'n oren al eens gecheckt? Soms hebben kindjes last van een ontsteking of druk op de oortjes, waardoor ze niet plat willen liggen - en het kan zo zijn dat dat dan vooral 's avonds is, en overdag geen probleem is (gek hè!)

4 maanden geleden

Hoi hoi, Bij ons werken wakkertijden heel goed. Op het moment dat wij daar vanaf wijken, hebben we in de avond veel meer ellende van. Wij doen nu 2-3-4 en dat past bij veel kindjes van deze leeftijd. Dus 7 uur wakker, 9 uur slapen. 11 uur wakker, 14 uur slapen. 16 uur wakker, 20 uur slapen. Wij komen dus ook regelmatig op wat latere bedtijden uit dan doorgaans aangehouden wordt, maar ze slaapt dan wel direct goed. Ik kan advies van bureau van slaap (insta) aanraden

4 maanden geleden

Reactie op R84

Ohja, en zijn z'n oren al eens gecheckt? Soms hebben kindjes last van een o ...
Hey! Hij heeft een maand geleden een dubbele oorontsteking gehad waardoor hij enorm veel last had en daardoor zorgde het voor hele moeilijke slaapjes en in de nacht ook! Ik ben later terug gegaan naar de dokter en het was al weer een heel stuk minder rood in zn oren en na een week sliep hij weer normaal😁 bedankt voor de tip! Voor afgelopen maand wist ik dit echt niet!!

4 maanden geleden

Reactie op R84

Dat kindjes soms huilen uit overprikkeling betekent nog niet dat ze jou op ...
Absoluut mee eens

4 maanden geleden

Ik zou voor jezelf een grens stellen, bijvoorbeeld: we proberen het 30 min, zo niet? Hup naar beneden en gewoon even verder moe worden. Hopelijk allemaal nog een soort leuke avond als hij gaat spelen en jij met kop thee op de bank. Dan gewoon na 30 of 60 min nog is proberen. Want als t zelfs na 2 uur niet lukt dan is hij wellicht gewoon niet moe geweest. Verder ik denk dat t misschien fijn is om te weten dat het super super normaal is dat het hem zelf nog niet lukt en jou nodig hebt.. hier ook zo 1 en vele met ons. Volgens mij schrijf je dat je een vaste bedtijd hebt. Dat kan natuurlijk fijn zijn, anderzijds als hij niet moe is dan werkt het juist tegen. Dus misschien nog meer kijken of hij wel moe is? Ook niet oververmoeid natuurlijk. Maar het is echt pittig hoor, ik weet het! Het gaat ooit beter alleen ja dan is de vraag heb je er geduld voor of ga je nu toch t meer “trainen”. Je kan ook eens kijken naar de blog website en podcast (Spotify) van liefde van een moeder.

4 maanden geleden

Reactie op R84

Dat kindjes soms huilen uit overprikkeling betekent nog niet dat ze jou op ...
Nogmaals, je kindje lang alleen laten huilen kan idd problemen opleveren later. Maar een mama die totaal overspannen raakt omdat ze de hele tijd haar huilende baby probeert te sussen helpt de baby ook niet hoor :) 10 minuutjes gaat er niet voor zorgen dat je kindje hechtingsproblemen gaat krijgen. Dit is ook niet mijn advies, maar het advies van Peter Adriaenssens, een bekende kinderpsychiater. Huilen reduceert cortisol in het lichaam, wat net voor ontspanning zorgt. Nogmaals, er is jammeren en er is krijsen en je voelt als mama heel goed het verschil.

4 maanden geleden

Hoi! Zelfde hier! Hij kan gewoon niet zelf in slaap vallen, dus ons ritueel is nog steeds in onze armen in slaap wiegen en slapend wegleggen. Hij weet volgens mij ook best hoe het moet en soms lukt het ook wel, maar we herkennen inmiddels het verschil tussen jammeren en krijsen. Als hij echt hysterisch is, heeft het geen zin om hem te laten liggen, want dan wordt het alleen maar erger en dat is echt zielig. Het kan ook zijn dat hij overprikkeld is, niet moe genoeg, in een sprong zit, tandjes, overgang 2 naar 1 slaapje o.i.d. Rond deze leeftijd is er altijd wel wat. Die van ons slaapt ook niet in de wagen of auto, wil gewoon alles meemaken. Ik heb ook gelezen dat hyper sensitieve kindjes hier sowieso meer moeite mee hebben, dus we hebben gewoon geaccepteerd dat dit zijn manier is en ons nu nog nodig heeft. We zijn nu ook aan het overgaan van 2 naar 1 slaapje, en heel erg op zijn slaapcues aan het letten. Dus tijdelijk even geen vast ritme, maar echt op hem letten. Als het niet lukt gaan we gewoon nog even een rondje met ‘m lopen of douchen. We hebben trouwens ook slaaptraining gevolgd een tijdje geleden bij slaaptipsvoorbabys. Dat is wel fijn en zou ik zeker aanraden!