19 Reacties
5 maanden geleden
Herkenbare situatie, geen tips helaas. Ik struggle er zelf ook al een tijdje mee. Ons meisje is nu ook net 1 jaar. Zodra ze haar bed al ziet begint ze te trillen, huilen en daarna huilen/gillen. Het gaat door merg en been.
5 maanden geleden
Dit is heel natuurlijk ook al zou het voor ons misschien fijner zijn als het anders kon 😅 Ik geef als tip graag The Nurturing Kind of The Gentle Kidd op insta mee. Ze hebben ook net een boek (zachte nachten) uit.
5 maanden geleden
Heb je al een vast slaapritueel? Van zo'n 10-15min, startend in de woonkamer? Dat komt bij de meeste slaapmethodes als advies in ieder geval langs, en is goede manier om aan een vaste routine te werken, zodat ze weten: ik ga slapen.
Aan het einde van het slaapritueel is dan het in bedje leggen. In het begin (en dat kan lang duren) zal het niet lukken, zal je kindje meteen gaan staan of huilen. Belangrijk is het weer op te pakken en te troosten. En dan als het stil is nog eens proberen. Soms wordt een kindje dan slaperig tijdens het steeds weer wiegen en kan je het soms wel bijna slapend weg leggen. Soms vallen ze alsnog in slaap op je arm, maar dan ben je het in ieder geval aan het proberen. Het wisselt wat methodes aanraden qua hoe lang je het moet volhouden, hangt misschien ook af van wat bij je past. Overdag zijn ze op een gegeven moment over hun slaappiek heen, dus dan heeft het geen zin om langer dan 20-30min te proberen, en sowieso als de frustratie te hoog op loopt bij je kindje of bij jou, werkt het niet.
Dus wij deden/doen meestal 2/3/4x proberen en als het dan niet lukt op de manier in slaap wiegen die werkt.
En dat dan elk slaapje boven proberen, zodat ze op een gegeven moment ontdekken, zo werkt het. Bij ons nam eerst het huilen af (mocht ik ze wel in bed leggen, maar kwam het alsnog als slapen niet lukte) en gingen ze even in bed spelen (prima, zorgt voor positieve bed beleving) en moest ik daarna alsnog wiegen, tot ze het ook echt gingen proberen, lukte het niet om in slaap te vallen, tot het vervolgens helemaal lukte.
Bij eerste onvrede of zachtjes huilen in bed probeer ik eerst in bed te kalmeren met m'n armen op ze en wiebelen van de billetjes (mijn kinderen liggen allebei op hun buik) maar aaien kan bijvoorbeeld ook, shhhh of neuriën. En als t huilen dan meer wordt er weer uit en troosten/ wiegen.
Het vraagt een hele lange adem, maar is wel een baby vriendelijke manier.
En mochten mensen in je omgeving het adviseren:
Laten huilen (en je kindje dus niet troosten) is in ieder geval NIET goed voor je kindje en kan traumatiserend zijn en een negatieve invloed hebben op de hechting, zelfbeeld en emotionele ontwikkeling (ongetwijfeld zijn er een hoop mensen die dit niet willen horen en er boos over worden - maar het spijt me, het is nou eenmaal waar, hoe meer mensen het weten, hoe beter.)
Veel sterkte&succes!
5 maanden geleden
Dank voor jullie tips! Ik wil idd ook niet laten huilen, ik weet dat dat niet goed is en bovendien voelt dat ook heel naar. Ik heb hem wel eens even 5 of 10 minuutjes weggelegd om even zelf op adem te komen (en stiekem hoopte ik dan dat ie toevallig ineens zelf ging slapen - wishful thinking...), maar bewust laten huilen kan ik niet. Ik wil hem dan echt troosten.
Mijn mantra is ook 'het komt vanzelf een keer goed', maar dat vanzelf heb ik geen vertrouwen meer in en wanneer komt die keer nou dan 😅
We hebben iig wel een ritueel, maar daar mogen we wat consequenter in zijn, dus dat heb ik nu ook opgepakt. Maargoed, ik type dit met hem, jawel, slapend op mijn arm 😂
Toevallig zat ik net ook ineens te denken aan een vloerbed, want slapen op de arm gaat allemaal leuk en aardig, maar zodra ik hem weg wil leggen begint ie de afgelopen week meteen te huilen. Dat is nu wel echt extreem, eerder kon ik hem iig nog wegleggen voor een paar uurtjes en dan nam ik hem mee naar ons bed als hij wakker werd nadat wij zijn gaan slapen. Maar dat zit er nu dus ook al niet meer in...
5 maanden geleden
Reactie op R84
Heb je al een vast slaapritueel? Van zo'n 10-15min, startend in de woonkame ...
Dit is hoe wij het deden en dit is ook ong het advies wat je krijgt voor 300euro bij het Bureau van Slaap. Met als bijkomende tips om de wakkertijden overdag goed in de gaten te houden. Starten met oefenen van zelfstandig in slaap vallen bij het eerste slaapje van de dag en als die lukt uitbouwen
5 maanden geleden
Reactie op Mi_ch_el_le
Dank voor jullie tips! Ik wil idd ook niet laten huilen, ik weet dat dat ni ...
Als hij nu net 1 jaar is, speelt ook nog de regressie hè, dat is een moeilijke tijd om aan slapen te werken. Met alles is het ook tijdelijk, dus ook het huilen bij wegleggen zal weer veranderen. Key bij ons was zoeken naar de balans tussen sturen (wat kunnen we veranderen of proberen?) en t accepteren als iets op dat moment nog niet lukt, morgen weer een nieuwe dag.
Ik geloof ook niet in het komt vanzelf goed, want je hebt als ouder nou eenmaal invloed, welke kant op dan ook. Dus je kunt ook minder wenselijke slaapassociaties met elkaar in stand houden of veroorzaken. En als het voor je kindje fijn is, zal het zelf niet willen veranderen. Ja vast ergens voor dat ze 18 zijn, maar of je zo lang wilt wachten ;). Dus soms moet je toch een beetje sturen om beweging te bewerkstelligen.
5 maanden geleden
Reactie op R84
Als hij nu net 1 jaar is, speelt ook nog de regressie hè, dat is een moeili ...
Ja die slaapregressie heeft er ook invloed op gehad denk ik. Ik heb nu zowaar twee avonden gehad dat ik hem weg kon leggen en zelf nog een paar uurtjes had voordat wij naar bed gingen. Nog wel op de arm in slaap, maar dat is een volgende stap. Die balans is idd de uitdaging, maar nu er iets meer rust lijkt te zijn is het denk ik wel een goed moment om een beetje te gaan bijsturen.
Thanks 🙏
5 maanden geleden
Reactie op Evavd
Er staan heeeel veel topic's over dit onderwerp op het forum waarbij veel t ...
Ik had idd al even gekeken, maar kreeg niet zoveel resultaten. Vandaar mijn nieuwe topic. Maar ik zal vast iets verkeerd gedaan hebben bij het zoeken, dus ik zal nog eens gaan kijken. Idd erg fijn om te weten dat ik niet de enige ben met een 1-jarige dreumes die nog steeds het liefst op de arm slaapt 😅🫣
5 maanden geleden
Reactie op Doperwt
Ja ik vind het wel spannend of ze niet aan de wandel gaat in de nacht. Ocht ...
Hahaha jaa ik ook daarom moeten wij eerst echt alles in haar kamer goed organiseren dat ze zich zelf niet kan bezeren. Maar ik denk dat het wel wat gaat opleveren omdat ze dan samen daarin begint met slapen en daarna langzaam alleen. Ben zo moe van het gehuil in de nacht. 🥺
5 maanden geleden
Reactie op Evavd
Sinds deze week hier ook een vloerbed
Super leuk! En hoe gaat jullie avondritueel? Ben heel benieuwd hoe jullie kleintje het oppikt!
5 maanden geleden
Reactie op Mi_ch_el_le
Super leuk! En hoe gaat jullie avondritueel? Ben heel benieuwd hoe jullie k ...
Het gaat super goed. Het ritueel zit er inmiddels goed in, ze begint al te gapen als we het slaapmuziekje aanzetten. Wakker wegleggen lukt ook steeds beter. Vanaf volgende week gaan we het nog meer uitbreiden.
Ritueel nu is:
Muziekje aan, pyjama aan, flesje in de woonkamer, tandenpoetsen, naar de slaapkamer, gordijnen dicht, slaapzakjes aan, even knuffelen en wat wiegen, muziekje uit en als ze bijna in slaap valt wegleggen in bedje. Ik leg haar op haar zij, mijn hand op haar zij en ik shh shh en beweeg haar soms wat, totdat ze slaapt. En dan kan ik direct weglopen. Volgende week wil ik haar nog iets wakkerder wegleggen of iets minder fysiek vasthouden bij het inslapen.
5 maanden geleden
Reactie op Evavd
Het gaat super goed. Het ritueel zit er inmiddels goed in, ze begint al te ...
Sliep ze voor het vloerbed veel slechter? Of moest je haar toen echt vasthouden bijvoorbeeld?
Ik denk er sowieso nog even over na, ga het niet voor de vakantie veranderen iig 🤭
5 maanden geleden
Reactie op Doperwt
Sliep ze voor het vloerbed veel slechter? Of moest je haar toen echt vastho ...
We hebben het vloerbed geïntroduceerd tijdens het traject van het "slaaptrainen" (verschrikkelijk woord en dekt niet helemaal de lading), dus het valt niet helemaal te achterhalen. Slapen ging in het ledikantje ook al een aantal dagen beter. Ik denk niet dat het vloerbed veel verschil heeft gemaakt
5 maanden geleden
Reactie op Evavd
We hebben het vloerbed geïntroduceerd tijdens het traject van het "slaaptra ...
In het ledikantje sliep ze na een aantal dagen wel beter dan daarvoor bij mij in bed. Maar wat nu allemaal heeft gemaakt dat ze nu veeel beter slaapt durf ik niet te zeggen. Ik denk combinatie van veel factoren