10 Reacties
3 maanden geleden
Geen tip waarop je zit te wachten maar begin niet te vroeg mee vooral ☺️ Zij moet fysiek en emotioneel daarvoor klaar zijn. Te vroeg beginnen resulteert in persen en kan andere ongewenste bijgevolgen hebben. Ik heb mij hieromtrent ingelezen en wacht totdat mijn dochter zelf aangeeft te moeten plassen/poepen en dat zij last van natte luier heeft sowieso - dat zijn minimumvoorwaarden (vanuit fysiotherapeutisch hoek), buiten emotioneel klaar ervoor zijn.
3 maanden geleden
Reactie op Kamila92
Geen tip waarop je zit te wachten maar begin niet te vroeg mee vooral ☺️ Zi ...
Je kan al wel spelenderwijs aan de slag, zonder meteen te gaan 'trainen'. Bijvoorbeeld door een potje neer te zetten, te laten ontdekken, eens op te zitten, samen boekjes over te lezen etc.
Bij onze oudste deden we dat vanaf 1,5jr oud, die vond het prachtig, plaste vrij snel op het potje - wilde toen een poos niet meer (helemaal prima) en vond het maanden later weer interessant en was vervolgens met 2,5 zindelijk.
Luiers zijn tegenwoordig zo goed, dat ze veel minder last hebben van hun plas, dus daarop wachten kan bij sommige kinderen lang duren, ze hebben er geen last van en voelen het ook niet. Tegen de tijd dat onze oudste er weer meer interesse in had, en het al aan t proberen was, hebben we hem speciale onderbroekjes aangedaan, zodat hij het zelf meer zou voelen (en hij voelde zich ook heel groot met een echte onderbroek ;)) en dat werkte heel goed
3 maanden geleden
Onze zoon heeft gemiddeld twee plasjes per dag niet in het potje. Gemiddeld, dus sommige dagen blijven zijn luiers helemaal droog en andere keren zitten we er vijf keer naast 😅 Poepen gaat vrijwel altijd op het potje. Ik denk dat hij nog maar één keer per week in zijn luier poept (en meestal is dit dan ‘het waarschuwingsschot’ zoals we dat noemen 😆 en gaat de rest op het potje).
Ookwel; kan echt wel en dat zónder pushen, stress of verplicht op het potje moeten zitten.
Het gaat bij ons gepaard met heel veel tijd, aandacht en rust voor onze zoon. We hebben een ritme (elke keer voor en na het slapen) en we houden kleine signalen in de gaten. Als baby werd hij bijvoorbeeld heel stil en wisten we dat hij moest poepen/plassen. We hielden hem dan (gezellig knuffelend dicht tegen ons aan) boven het potje waar hij zijn behoefte kon doen. We maakten er ook steeds het gebaar voor plassen/poepen bij en nu maakt hij dat gebaar zelf.
Ik vind het heel prettig. Niet om de droge luiers (natuurlijk een voordeel, maar voor mij niet belangrijk), maar om de communicatie die tussen ons en onze zoon is ontstaan. Een vorm van ‘we begrijpen elkaar’.
3 maanden geleden
Wij zijn een tijd terug begonnen met tips vanuit baby zindelijkheidscommunicatie. Onze oudste was rond 1.5 jaar zindelijk, maandje mee bezig geweest.
3 maanden geleden
Reactie op Sanniepannie1
Wij zijn een tijd terug begonnen met tips vanuit baby zindelijkheidscommuni ...
Kan je wat tips delen hoe je het aanpakt?
2 maanden geleden
Voor wie al zijn begonnen, doen jullie dan nog stees een luier aan, of luierbroekjes, of oefenbroekjes en kunnen jullie ook iets aanraden?
Ik dacht zelf al wel dat ze er aan toe was maar nu begonnen ze er op de opvang uitzichzelf ineens over dat ze dachten dat ze het wel snel zou oppakken. Dus nu wil ik rustig beginnen.
Heb het boek zindelijk maken is kinderspel besteld.
Welk potje raden jullie aan? En hoe introduceer je die? Heb zon wc bril verkleiner maar dat vond ze duidelijk veel te spannend.