19 Reacties
4 maanden geleden
Je hebt kans op (meer) krampjes als je een fles kv toevoegt omdat zijn darmen dat nog niet gewend zijn! Is het een idee om een extra fles gekolfde melk te geven in de avond? Dan heeft hij ook een vollere maag en heb je dat risico niet!
4 maanden geleden
Misschien heb je dit al gedaan maar wellicht dat het zin heeft om ‘s avonds voor het slapen gaat wat voedingen korter op elkaar te doen zodat hij toch wat meer binnenkrijgt maar je niet perse meteen over hoeft te gaan op kunstvoeding
4 maanden geleden
Ik zou zeker geen kv geven, als je kindje goed op het lijntje groeit krijgt hij ook genoeg binnen en is kv echt niet nodig.
Maar misschien afgekolfde melk geven voor slapen gaan of in de nacht door je partner?
En misschien inlezen in veilig slapen zodat je liggend kunt voeden. Sinds ik dat doe vind ik het ook minder erg om in de nacht te voeden :)
4 maanden geleden
Wij geven wel een fles kunstvoeding voor het slapengaan en dit heeft ook effect (langer slapen). Al schijnt dit niet bewezen te zijn dus werkt vast niet bij elk kind. Ik kolf dan zelf wel om m'n productie op peil te houden.
De meningen zijn verdeeld hierover maar voor mij zorgt het ervoor dat ik het borstvoeding kan blijven volhouden doordat ik een iets langere nacht heb. Dat doe ik dan liever dan dat ik helemaal stop met borstvoeding omdat ik het niet meer trek. Dus vooral kijken wat voor jou/jullie werkt en goed voelt;)
4 maanden geleden
Reactie op Essie17
Wij geven wel een fles kunstvoeding voor het slapengaan en dit heeft ook ef ...
Ben het helemaal met je eens hoor!! Maar zou je niet hetzelfde effect hebben met een fles afgekolfde melk ipv kv? Gewoon een oprechte vraag, geen oordeel!
4 maanden geleden
Reactie op Essie17
Wij geven wel een fles kunstvoeding voor het slapengaan en dit heeft ook ef ...
Fijn om even erkenning te hebben want idd ook een beetje om het vol te houden. Gekolfde fles zou idd ook kunnen maar heeft eigenlijk hetzelfde effect als borst… ik wil hem heel graag nog borstvoeding geven maar de nachten worden mij echt te pittig. Ook werkt mijn man van zondagavond tot donderdag in Duitsland en kan hij mij niet helpen
4 maanden geleden
Je kan gewoon een fles kunstvoeding geven! En eventueel zou je die voeding ook op een ander moment van de dag kunnen geven als dat een keer beter uitkomt (bijvoorbeeld als je onderweg bent). Het gaat er vooral om dat je per dag ongeveer evenveel voedingen bv geeft, want dan blijft vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd. En mocht je kv uit willen breiden dan kan je beter niet 2 voedingen achter elkaar kv geven, want dan kan je productie achteruit gaan. Maar 1 voeding vervangen door kv kan prima!
Sommige baby’s krijgen iets meer krampjes, maar dat hoeft niet. En ook niet elke baby gaat er langer van doorslapen. Maar jij kan er wel langer van doorslapen haha 😉 En je kan de zorgtaken beter verdelen. Als je daar behoefte aan hebt dan is het sowieso de moeite waard om het uit te proberen! Als je met 1 voeding begint kan kan je ook gemakkelijk weer opbouwen met bv als het je toch niet bevalt.
Zonde dat er zo weinig info beschikbaar is over het combineren van bv en kv, want ik denk dat het voor heel veel mama’s het verschil kan maken tussen langer bv volhouden of stoppen. Hopelijk pakt het voor jou goed uit en gaat het je wat meer slaap en rust geven!
4 maanden geleden
Reactie op Eevee_
Je kan gewoon een fles kunstvoeding geven! En eventueel zou je die voeding ...
Nou dat laatste loop ik dus ook tegenaan. Het lijkt wel of het alleen het een of het ander is, terwijl combineren dus ook gewoon kan.
Jij lijkt er wel meer vanaf te weten.. ben benieuwd waar je je info vandaan hebt:)
4 maanden geleden
Onze dochter krijgt een mix van bv en kv. Grotendeels overdag de bv en idd tegen de avond aan krijgt ze de kunst. Deze geeft mijn partner en die doet er dan 2 sneller op elkaar waardoor we maar 1 nacht/vroege ochtend voeding hebben.
Hier is de combi voeding zo gelopen omdat ik moest stoppen met live voeden (ik kolf nu dus) en omdat dat best intensief is met al 2 andere kindjes. We merken qua krampjes geen verschil tussen de voedingen.
4 maanden geleden
Reactie op Essie17
Nou dat laatste loop ik dus ook tegenaan. Het lijkt wel of het alleen het e ...
Ik heb bij mijn eerste best lang gevoed en nu bij mijn tweede ook weer. Ik begon er toen gewoon aan zonder me in te lezen, maar ik liep al snel tegen wat uitdagingen aan.
Toen heb ik hulp gezocht van een lactatiekundige en het boek ‘Positief over borstvoeding’ gelezen. Een dikke pil, maar wel een aanrader als je betrouwbare info zoekt! En daarnaast zijn er hier in de buurt borstvoedingsgroepen. Daar ben ik een paar keer geweest en toen kon ik ook de vragen en ervaringen van anderen horen. Ook leuk om andere moeders te spreken die in dezelfde fase zitten! Vaak zijn die groepen gratis en is er een lactatiekundige bij, dus ook een aanrader voor degenen die een lactatiekundige inschakelen te duur vinden.
Dus als antwoord op je vraag: een deel ervaring, een deel professionele hulp en een deel theorie 😊 Ik vond het allemaal heel interessant, dus heb er veel van onthouden!
4 maanden geleden
Reactie op Eevee_
Ik heb bij mijn eerste best lang gevoed en nu bij mijn tweede ook weer. Ik ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie:)
Bedenk me net dat m'n lactatiekundige had aangegeven dat ik (na een consult) altijd nog vragen mocht stellen. Dus heb haar even geappt met wat vragen.
En inmiddels ook al reactie gehad:)
4 maanden geleden
Ik geef rond 19.30 uur de laatste borstvoeding en dan krijgt m'n zoontje rond 22 uur nog een fles kunstvoeding. Hij wordt dan om 2 a 3 uur weer wakker voor een voeding. Ik kolfde steeds nog voor het naar bed gaan om m'n productie op peil te houden maar heb het nagevraagd bij m'n lactatiekundige en dat kolven is niet nodig volgens haar.
Dacht, zal het even delen voor het geval er moeders zijn met dezelfde vraag.
4 maanden geleden
Reactie op Essie17
Ik geef rond 19.30 uur de laatste borstvoeding en dan krijgt m'n zoontje ro ...
Oké dat is fijn om te horen! En doe jij dan bio geitenmelk of gewoon de normale? Ik ga het toch maar eens proberen!
4 maanden geleden
Reactie op Boysmommy123
Oké dat is fijn om te horen! En doe jij dan bio geitenmelk of gewoon de nor ...
Gewoon normale voeding. Geitenmelk schijnt niet persé beter te zijn en is wel flink duurder. Maar daar zijn de meningen wel over verdeeld.
Mijn zoon heeft geen krampjes na de kunstvoeding