12 Reacties
4 maanden geleden
Ik mocht van mijn gynaecoloog na de controle waarin alles goed was wel weer lichte krachttraining. Buikspieroefeningen nog even mee wachten en hardlopen na 3 a 4 maand zei ze. Fietsen en wandelen mag zeker weten wel!
4 maanden geleden
Ik mocht na de controle ook sporten. Buikspieren mocht, alleen beginnen met degene aan de zijkant
4 maanden geleden
Ik ben vorige week ook naar de bekkenfysio geweest voor een check of ik weer kon gaan sporten. Ook in heb een keizersnede gehad, nu 9 weken geleden.
De fysio had m’n diastase gecheckt en m’n rompstabiliteit. Ze heeft wat oefeningen meegegeven om de stabiliteit te versterken. Verder mocht ik alles weer doen, zolang het geen pijn doet. Als iets pijn doet, mag ik niet doorzetten (wat je met sport wel eens kan doen). Het enige wat niet mag is hardlopen. Ik ben alweer wezen sporten en begin rustig aan met wat cardio en verder kracht training. Ik sport voornamelijk om me weer fit te voelen en daarmee ook mentaal fit te blijven. Voor mezelf en voor mn gezin. Die kilo meer of minder, maakt mij daarin niets uit.
Misschien kan je ook langs de bekkenfysio? Die kan je ook meer helpen met oefeningen en tips geven over hoe je nu weer het sporten op kan gaan bouwen.
Je kan het! En no matter what, je bent prachtig zoals je bent!
4 maanden geleden
Ik heb ook bijna acht weken terug een keizersnede gehad. Sinds afgelopen maandag heb ik het sporten (met 7 weken dus) weer opgepakt. In overleg met de fysio is het enige wat ik nu doe zwemmen, Pilatus (speciale Pilatus voor post parfum) en yoga. Ik mag buikspieren doen, maar ik mag geen oefeningen zoals sit-ups en crunches doen. Verder mag ik van de fysio vanaf zes maanden post partum weer de sportschool in voor kracht oefeningen en dan zou ik moeten beginnen zoals een echte beginner.
Ze raadde mij het boek ‘fit na de bevalling’ aan. Daarin staat week tot week wat je zou mogen doen lichamelijk 😁
4 maanden geleden
Ik mocht bij de nacontrole van de gynaecoloog weer alles doen. Vond dat zelf wel wat enthousiast, maar ben wel blij dat het weer mag!
Dus na 8 weken begonnen met (rustig aan) kickboksen en skeeleren. Voelt beide heel goed en nergens last van :) ik heb voor skeeleren gekozen ipv hardlopen omdat dit wat minder vraagt van mijn bekkenbodem, knieën en enkels. Wil met 3 maanden wel weer gaan hardlopen en ook voetballen weer oppakken.
Ik wilde ook echt heel graag weer sporten en bewegen. Ben nog 9 kilo zwaarder dan voor de zwangerschap en dat komt vooral door 'stil zitten' en niet zo zeer van de zwangerschap zelf ben ik bang...
4 maanden geleden
Ik ben net bij een bekkenbodemfysio geweest voor een check. Zou je eventueel ook kunnen doen? Zij vertelde me algemeen advies is nog niet hardlopen, dat is het allerzwaarsr voor je bekkenbodem, tot zo lang mogelijk en het liefste een half jaar. Bekkenbodem is pas na een jaar hersteld. Bekkenbodemfysio kan ebt je diastase ook checken en je adviseren welke buikspieroefeningen je weer kan doen. Bij mij bv wel side plank en opdrukken tegen muur, maar nog niet normale plank of opdrukken tegen de grond.
4 maanden geleden
Reactie op Ann800
Ik lees ook mee, precies zelfde verhaal!
Hoe kom je trouwens bij een bekke ...
Ik sport bij een bekkenbodemfysio via het (landelijk) floor programma dus in had haar geappt voor een afspraak. Je hoeft niet verwezen te worden, gewoon zelf afspraak maken voor nacontrole na de bevalling.