Ik las net een stukje over alerte baby’s in het boek Zachte Nachten en m’n man en ik vonden dit helemaal op onze dochter (van 18-05) slaan. Vanaf het begin doet ze overdag alleen maar hazenslaapjes, is ze snel erg overstuur, wil ze eigenlijk bijna alleen maar (staand) gedragen worden zodat ze alles kan observeren en de draagzak vindt ze niet fijn omdat ze dan niet alles kan zien. Ook kinderwagen/maxicosi zijn geen succes.
In het boek wordt dit ook omschreven als ‘maakt snel contact en interesse toont in de omgeving, die zich moeilijk overgeeft aan slaap, een baby die gemakkelijk en intens huilt of reageert, veel in beweging is of actief opzoek gaat naar prikkels, snel overprikkeld is of gevoelig is voor bepaalde prikkels’.
Nu de slaapregressie gaande is kunnen we haar nauwelijks wegleggen. Ze wil zich niet overgeven aan slaap en slaapt enorm weinig op het moment.
Vooropstellend dat ik het voor haar het rotst vindt en dat we absoluut niet aan slaaptraining (willen) doen. Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe jullie hiermee omgaan?